Tillbaka vid tangentbordet igen.
Tittade närmare på armaturen och lampan igårkväll. Och har nu på morgonen lyckats hitta exakt vad jag har på Osrams hemsida.
Bläddra till sidan 54 och du finner en OSRAM FLORASET-P med tillhörande lampa HQL-R DE LUXE 80W. Någon 125W finns tydligen inte längre ?
Kunde inte hitta någon omkopplare på min armatur och Osram har bara passande 80W lampor i varmton. Jag får väl helt enkelt tänka om och göra en svartvatten-biotop i karet istället. Då ser det bättre ut med varmvitt enligt mitt tycke och smak. Eller så får jag kolla vad de andra fabrikaten har att erbjuda.
Något pris på en ny lampa har jag inte lyckats hitta, säkert svindyrt. yOda kanske vet ?
Jodå 125W osram lampa finns, beställde en själv för inte så länge sen från lampaffären, kostade runt 70:-st.
Appropå pris så köpte jag faktiskt en HQL-R DE LUXE 80W dvs, en reflektorlampa för nån månad sen, 260 spänn kostade den.
men köpte du från lamp affär eller någon avariefirma? för jag kollade nämmligen på dom lampor jag skulle ha, den som jag köpte på lampaffären för 70:- kostade 320:- på djuraffären och beställa...
Tillbaka vid tangentbordet igen.
Tittade närmare på armaturen och lampan igårkväll. Och har nu på morgonen lyckats hitta exakt vad jag har på Osrams hemsida.
Bläddra till sidan 54 och du finner en OSRAM FLORASET-P med tillhörande lampa HQL-R DE LUXE 80W. Någon 125W finns tydligen inte längre ?
Kunde inte hitta någon omkopplare på min armatur och Osram har bara passande 80W lampor i varmton. Jag får väl helt enkelt tänka om och göra en svartvatten-biotop i karet istället. Då ser det bättre ut med varmvitt enligt mitt tycke och smak. Eller så får jag kolla vad de andra fabrikaten har att erbjuda.
Något pris på en ny lampa har jag inte lyckats hitta, säkert svindyrt. yOda kanske vet ?
Ho ! Jag har en exakt likadan armatur liggande ! Den i mitten på sidan 54 i PDF'en du länkade till... Men det var inte det jag ville säga. Det jag tänkte mera på var färgtemperaturer.. Lampan som sitter i min armatur är den som följde med armaturen när den inköptes för många år sedan, och den ligger i färgtemeratur någonstans mellan 3000 och 6500K. Men det är iofs bara vad jag tycker själv när jag jämför ljuset från denna med en halogenspot på 3000K och ett lysrör på 6500K ! Den är MYCKET "vitare" än 3000K, samtidigt som den inte är riktigt lika "kritvit" som lysröret på 6500K ! Jag skulle själv tro att lampan ligger på 4000-4500K ungefär.. Själv tror jag att den kan vara en väldigt bra lampa till många akvarium ! Kanske i kombination med ngt lysrör i passande färgtemp... ?
men köpte du från lamp affär eller någon avariefirma? för jag kollade nämmligen på dom lampor jag skulle ha, den som jag köpte på lampaffären för 70:- kostade 320:- på djuraffären och beställa...
Lampaffär, akvariefirmorna skulle ha nästan dubbelt.
Det är för att de är en "spotlight" den är så himmla dyr.
Kommentar