Sänka effekt på innerfilter mer än vad som går?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björken
    • November 2005
    • 1174

    #16
    Ursprungligen postat av ovj78
    Har man sydamerikanska fiskar som inte skitar ner så mycket så behöver man inte så stark ström i karet.
    Gäller detta för alla sydamerikanska fiskar?

    Kommentar

    • Björken
      • November 2005
      • 1174

      #17
      Kan man använda filtersvamp istället för filtermatta eller filtervadd? Det sistnämnda såldes bara i gigantiska förpackningar.

      Kommentar

      • Björken
        • November 2005
        • 1174

        #18
        Ursprungligen postat av Karon
        Fäst lite filtervadd eller tunn filternmatta framför utblåset om du inte kan få fast ett strilrör.
        Ingen som vet om man kan ta filtersvamp istället? Vore jättetacksam för synpunkter, för jag skulle vilja få ordning på min pump ikväll men vet inte om jag vågar testa med filtersvamp i utblåset........

        / Maria

        Kommentar

        • Björken
          • November 2005
          • 1174

          #19
          Ok, det är väl bara att testa. Om det funkar kanske man kan utgå från att allt är ok......

          Kommentar

          • Jodahl
            • March 2005
            • 298

            #20
            Ursprungligen postat av Chard
            Jag följde råden om slangen, men nu känns det inte som om ytvattnet rör sig tillräckligt. Hur mycket är minimum för ytvattnets rörelse? Mvh Richard
            Jag har filtrets utblås 5 cm under vattenytan, vill ha så liten ytrörelse som möjligt för att inte vädra ur koldioxid. Aldrig sett några tecken på syrebrist. Möjligen om du har mycket fisk och inga växter??

            ...Johan...
            220 liter växtsoppa.
            Mäsk-CO2, 2x5 liter, powerhead som reaktor.
            PMDD (KH2PO4, KNO3, NutriSi), ca 2 doser/vecka
            Aquarelle 0,3 W/liter

            Kommentar

            • Birgitta W
              • October 2005
              • 2764

              #21
              Ursprungligen postat av Schull
              Ursprungligen postat av tetra 1
              Mitt inner filter har ett litten ratt som man vrider på för ökad eller minskad motor styrka enkelt att sakta ner födet på den du!
              Jaha! Fantastiskt, Vad är det för filter du har?
              Lasse
              Jag har fått Tetra´s broschyr och såg där att de har ett innerfilter med en "steglös reglering av genomflödeshastigheten" Och dessutom går det att "vrida utgångsmunstycket 180 grader". Sedan stod det "det integrerade Venturi-systemet ser till att ytterligare syre tillförs".
              Låter för bra för att vara sant...
              Någon som testat?
              Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

              Min zoon :
              http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

              Kommentar

              • heeke
                • April 2003
                • 5033

                #22
                "det integrerade Venturi-systemet ser till att ytterligare syre tillförs"

                Detta är dock inte sant.
                Bästa sätt att syresätta vattnet är att se till att vattenytan rör sig ordentligt.
                Bubblorna från venturi-system eller vanliga syrestenar bubblar i princip bar upp till ytan.
                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                Kommentar

                • Birgitta W
                  • October 2005
                  • 2764

                  #23
                  Ursprungligen postat av heeke
                  "det integrerade Venturi-systemet ser till att ytterligare syre tillförs"

                  Detta är dock inte sant.
                  Bästa sätt att syresätta vattnet är att se till att vattenytan rör sig ordentligt.
                  Bubblorna från venturi-system eller vanliga syrestenar bubblar i princip bar upp till ytan.
                  Så det här är en pump som det kommer bubblor från bara?
                  Men det verkar bra att man kan reglera flödet och vrida utblåsröret 180 grader, så det kan gå mot bakrutan och uppåt t.ex.
                  Skulle vilja veta om någon prövat en sån pump. Ska köpa en pump till det blivande kakadu-akvariet. Dom vill ju inte ha så stark ström.
                  Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                  Min zoon :
                  http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                  Kommentar

                  • Karon
                    • January 2002
                    • 3170

                    #24
                    "vrida utgångsmunstycket 180 grader". = förmodligen bara från höger till vänster, inte uppåt/nedåt.
                    "steglös reglering av genomflödeshastigheten", jaha, det har ju de flesta, om än inte alla, innerfilter idag.
                    "det integrerade Venturi-systemet ser till att ytterligare syre tillförs". , lite extra tillför det säkert även om huvuddelen kommer från ytrörelsen.
                    Venturi = det sugs ner luft i vattnet som pumpas ut ur filtret.
                    Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                    Kommentar

                    Arbetssätt...