Glas eller Plexiglas som botten??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gladys
    • March 2005
    • 1962

    Glas eller Plexiglas som botten??

    Ska sätta nytt glas i en gammal ram. Ca 50 liter.
    Ramens (hela)botten består av plåt, och jag vill gärna ha en glas eller plexi skiva i botten. (Det satt ingen innan) Jaaa, det läckte!!

    Jag har förstått att plexi repar sig lättare, men det gör väl inget om jag bara ska ha det i botten.....eller??

    Vad tror ni?

    Just nu lutar jag åt plexiglas..
    Quidquid latine dictum sit, altum viditur
  • Schull
    • August 2004
    • 2889

    #2
    Jag skulle satsa på en glasskiva, silicon fäster bättre på glas större Jans att det blir tätt, även efter flera år..... Men det är min åsikt..
    Hela detta inlägg uppnår verkshöjd och är SKYDDAT av copyrightslagen!

    Kommentar

    • santa
      • December 2005
      • 504

      #3
      Håller med tror nog du får minst bekymmer med en glas skiva o när det är ett så litet akvarium behöver ju glaset inte bli så dyrt heller.
      Min hemsida http://santanagti.mine.nu

      Kommentar

      • gladys
        • March 2005
        • 1962

        #4
        Hmm.. jo det är klart. Men hur gör jag under gladskivan isf. För plåten är bucklig, jag är rädd att den skaver på glaset. Kan det funka med frigolit mellan?
        Quidquid latine dictum sit, altum viditur

        Kommentar

        • Schull
          • August 2004
          • 2889

          #5
          Ursprungligen postat av gladys
          Hmm.. jo det är klart. Men hur gör jag under gladskivan isf. För plåten är bucklig, jag är rädd att den skaver på glaset. Kan det funka med frigolit mellan?
          Gör rent botten plåten ordentligt, smeta på silicon över hela botten läggdit den nya mått beställda glasskivan som du har bestält några mm för liten, sedan fyller du mellanrummet runt skivan med silicon..
          Hela detta inlägg uppnår verkshöjd och är SKYDDAT av copyrightslagen!

          Kommentar

          • gladys
            • March 2005
            • 1962

            #6
            Har tänkt den tanken oxå. Men är det inte enklare med en plexiskiva ändå? Eller frigolit..?

            Vad är nackdelen med plexiglas? Mer än att siliconet fäster dåligt.
            Quidquid latine dictum sit, altum viditur

            Kommentar

            • Schull
              • August 2004
              • 2889

              #7
              Ursprungligen postat av gladys
              Har tänkt den tanken oxå. Men är det inte enklare med en plexiskiva ändå? Eller frigolit..?

              Vad är nackdelen med plexiglas? Mer än att siliconet fäster dåligt.
              Nackdelen är väl just att siliconet kanske inte fäster så bra, Jag skulle iaf vara orolig att det skulle börja läcka med tiden om jag la i en plexiglasskiva. Sen tror jag plexiglas är dyrare en vanligt glas.
              Hela detta inlägg uppnår verkshöjd och är SKYDDAT av copyrightslagen!

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #8
                Ursprungligen postat av Schull
                Gör rent botten plåten ordentligt, smeta på silicon över hela botten läggdit den nya mått beställda glasskivan som du har bestält några mm för liten, sedan fyller du mellanrummet runt skivan med silicon..
                hade kört denna metoden själv.
                lägger man strängar med 2-3cm mellanrum och inte pressar ner glaset utan lägger det ner och trycker lite försiktigt så skyddar silikonet från plåten om det inte finns riktigt djupa bucklor i de.
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • Magnus W
                  • March 2003
                  • 247

                  #9
                  Ursprungligen postat av Schull
                  Ursprungligen postat av gladys
                  Hmm.. jo det är klart. Men hur gör jag under gladskivan isf. För plåten är bucklig, jag är rädd att den skaver på glaset. Kan det funka med frigolit mellan?
                  Gör rent botten plåten ordentligt, smeta på silicon över hela botten ...
                  Och sen är det klart. Köp en stor tub silicon och bre ut den med en spackelspade, inga bekymmer med bucklig plåt.

                  -- MW
                  Plats här för fyndig signatur

                  Kommentar

                  • cactus
                    • July 2005
                    • 278

                    #10
                    Jag skulle utan tvekan tagit glas.

                    Plexi är ju betydligt ömtåligare, och är ofta mycket dyrare än glas.
                    Akvarium:

                    310 liter
                    3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
                    PMDD
                    CO2 med kontroller
                    Ytterfilter 1050l/h

                    Kommentar

                    • gladys
                      • March 2005
                      • 1962

                      #11
                      Ursprungligen postat av Raven
                      Ursprungligen postat av Schull
                      Gör rent botten plåten ordentligt, smeta på silicon över hela botten läggdit den nya mått beställda glasskivan som du har bestält några mm för liten, sedan fyller du mellanrummet runt skivan med silicon..
                      hade kört denna metoden själv.
                      lägger man strängar med 2-3cm mellanrum och inte pressar ner glaset utan lägger det ner och trycker lite försiktigt så skyddar silikonet från plåten om det inte finns riktigt djupa bucklor i de.
                      Strängmetoden verkar bra tycker jag.
                      Det blir den och glas.
                      Tack.
                      Quidquid latine dictum sit, altum viditur

                      Kommentar

                      Arbetssätt...