Mitt nya 404 låter som ett tröskverk!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vance
    • December 2004
    • 872

    Mitt nya 404 låter som ett tröskverk!

    Som sagt var, mitt nya fluval 404 låter mycket.
    Visst har jag blivit varnad för att fluval låter en del, men det här verkar för mycket. Det låter cirka 3-4 gånger mer än min dator. Kan något ha gått sönder i transporten eller låter det helt enkelt så mkt?
    Är det så illa så kanske någon har ett tips på hur man får det lite tystare...
    Bara döda fiskar simmar med strömmen
  • tetra 1
    • July 2005
    • 1225

    #2
    Du kan göra som en ljudisolerande låda som du sätter filtret i det finns ljudisolerande mattor eller skumgummi att köpa på clas olsonns. Du täcker lådan i ljudisolerande skumgummit innuti och kanske utanpå. Gör två hål till slangarna och i skarvarna fyller du den med ljudisolerand skumgummit låt hela lådan stå på en bit ljudisolerande skumgummi eller matta kan man också kalla det.Och vips! lådan är färdig och filtret låter förhoppningsvis mindre.

    Kommentar

    • Baggen
      • July 2004
      • 340

      #3
      låter som klassisga luft i flitret problemet. Testa att vicka runt på flitret
      lite försiktigt så att alla bubblorna pumpas ut.
      kan ochså vara något som fastnat i impellern , öpnna och kolla.
      eller så är du hellt enkelt för ljudkänslig , då följer du
      ovanstående exempel ^^

      mvh
      / Baggen

      Kommentar

      • tetra 1
        • July 2005
        • 1225

        #4
        Gå in på www.clasohlson.se och i sökrutan skriver du ljud och då kommer det fram olika produkter och bland dom finns den ljudisolerande mattan.

        Kommentar

        • vance
          • December 2004
          • 872

          #5
          Nej, jag är inte ljudkänslig, snarare tvärt om och det är därför jag blir extra fundersam.
          Men det är ett konstant brummande ljud, kan det vara luft ändå?
          Jag har vickat på det och så kom det ut luft men det kanske behövs ännu mer, får testa och se...
          Blir lite jobbigt att bygga en låda för det är en co2-reaktor påkopplad och filtret når nästan upp till taket på skåpet
          Bara döda fiskar simmar med strömmen

          Kommentar

          • Hawkmoon
            • February 2005
            • 268

            #6
            Hmm, hur har du kopplat reaktorn till ytterfiltret?
            190L Trigon SA Powered by Co2
            112L Snäcklekare
            Fluval Edge, Micro Rasbora och Räkburk

            Kommentar

            • vance
              • December 2004
              • 872

              #7
              Slang från utblåset på filtret till ena sidan av reaktorn och sedan slang från andra sidan av reaktorn till karet...
              Bara döda fiskar simmar med strömmen

              Kommentar

              • Hawkmoon
                • February 2005
                • 268

                #8
                Okej, inget fel med den kopplingen, förstår inte vad som kan vara fel, jag har två Fluvalfilter (104-304) och dom är näst intill ljudlösa, måste vara något knas med impellern.
                Har du testat att köra filtret utan reaktorn?
                190L Trigon SA Powered by Co2
                112L Snäcklekare
                Fluval Edge, Micro Rasbora och Räkburk

                Kommentar

                • santa
                  • December 2005
                  • 504

                  #9
                  Ja har själv köpt en Fluval 205 o den låter som satan den också tycker det är dåligt med så nya pumpar att dom ska låta så illa.
                  Min hemsida http://santanagti.mine.nu

                  Kommentar

                  • vance
                    • December 2004
                    • 872

                    #10
                    nej det har jag inte, och jag är inte så pigg på att testa utan, det är rätt många kopplingar som ska lossas och sedan sättas på igen, och vatten kommer att spruta eller rinna ut. Får testa att plocka ur impellern och kika på den, kanske sitter den fel i sin gummifattning i botten? Pinnen som impellern sitter på alltså
                    Bara döda fiskar simmar med strömmen

                    Kommentar

                    • Gimbo
                      • January 2005
                      • 2734

                      #11
                      Min 404 låter lite grann. Men, absolut inte mer än var datorn gör. Det är inget ljud som man direkt reagerar över att det finns i rummet.

                      Luften kan ibland hänga kvar ett par timmar. Annars så vrid på det lite då och då under ca 30min.
                      -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                      Kommentar

                      • vance
                        • December 2004
                        • 872

                        #12
                        OK,så det kan vara så att det är borta imorgon eftermiddag då...
                        Kanske ska låta det vara och se, det kan väl knappast vara något som skadar filtret, för det pumpar ju vatten iaf
                        Bara döda fiskar simmar med strömmen

                        Kommentar

                        • Gimbo
                          • January 2005
                          • 2734

                          #13
                          Får hålla tummarna. För på dig låter det som om den låter hejdundrandes mycket Och det ska den inte göra...
                          -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                          Kommentar

                          • Lucas_no1

                            #14
                            Jag har haft en del fluval pumpar för nuvarande har jag två st 204 vilka är inköpta samtidigt.
                            Den en har alltid haft en högre volym än det andra.

                            Nu har denna också börjat krångla.
                            Den kan börja rasla som om man kör en elvisp i en låda med skruv i.. ungefär så låter det.
                            Det slutade inte låta innan jag bytte impellerstaget men nu efter bytet kommer det någon gång lite då och då och det slutar av sig själv.
                            Så impellern är säkert fel men ska få en ny på garantin.
                            Det ska bli spännande att se om det blir någon skilland.

                            Jag har också hört att man bör tabort filter materialet och klippa det i bitar och lägga i överste eller understa lediga korgen.
                            Vilket minskar belastningen på impellern med upp till 30 procent.
                            Vilket dock jag inte orkat göra.

                            Kommentar

                            • vance
                              • December 2004
                              • 872

                              #15
                              du menar den vita filtersvampen i början av filtret?
                              Då tappar man ju filteryta, och det borde man inte behöva göra
                              Bara döda fiskar simmar med strömmen

                              Kommentar

                              Arbetssätt...