Slamsuga sandbotten!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azeah
    • October 2005
    • 266

    Slamsuga sandbotten!?

    Jag har nyligen bytt till Biltemas Blästersand och undrar hur man ska göra rent den? Tidigare hade jag en sån slamhävert som man körde ner i gruset och så sögs skiten upp. Men det kan man ju inte göra nu för då sugs ju sanden oxå upp.!

    Man behöver väl bara suga upp skiten som ligger ovanpå sanden men med vad? Finns det minder slamsugar? (har ett 250liters)

    Jättetacksam om ni har några tips och råd!

    MVH: Zarah
    1200L vatten och 1200L luft. Min Zoon
  • janne dansk
    • June 2004
    • 1740

    #2
    ta bara dett som liggar löst ,har själv blästersand

    mvh janne
    Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

    Kommentar

    • y0da
      • August 2005
      • 1697

      #3
      Det är nog snarare bättre med en större slamsug än en mindre. Jag slamsög mitt kar med blästersand för nån timme sen faktiskt. jag har en halv 0,5l pet-flaska som jag satt på en gardenaslang. Jag kör ner flaskan i sanden och låter den suga upp 1-3cm sand i flaskan, sen håller jag fast flaskan på den höjden så det virvlar i flaskan. Sanden åker då ner på botten igen och skiten sugs upp =).
      Annars kan du nog bara vifta lite med slamsugen över gruset så det lösa sugs upp. Jag rengjorde min sand rejält iom att jag inte hade orkat göra så på lite för lång tid.
      I mina lowtech kar så viftar jag bara med flaskan några cm över gruset och suger upp det lösa.
      http://www.y0da.se

      540L SA

      Kommentar

      • tetra 1
        • July 2005
        • 1225

        #4
        Det finns mindre slamsugare som drivs av en luftpump som man inte byter vattnet med den heter sera sandtvättare dom är inte lika starka eftersom det går att reglera luftflödet på dom flesta luftpumpar kom ihåg det behövs ingen vakumpump bara en vanlig luftpump som inte är så stark.

        Kommentar

        • Mr B
          • September 2004
          • 1310

          #5
          Jag har inte varit hemma på 14 dagar, när jag kom hem såg akvariet nystädat ut. Ett par dagars fasta + de nedbrytningsbakterier som finns i sanden efter ett halvår verkar vara allt som behövs. Att mina ciklider är sandfiltrerare gör klart inte det sämre. av uppenbara skäll ser det skräpigare ut, ju mer man matar, oavsett om all maten ätes upp. Det tar ju ett tag för det att brytas ner.

          B!

          Kommentar

          Arbetssätt...