UV-ljus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fabiaRS
    • November 2005
    • 193

    UV-ljus

    har sett av vissa gör så kallat månljus av ljusslingor..nu undrar jag jag om UV-rören som man tex moddar datorer med skulle skada fiskarna/växterna på nå sätt om man har det på ca en timme efter man släckt belysningen?
  • Schull
    • August 2004
    • 2889

    #2
    Ursprungligen postat av fabiaRS
    har sett av vissa gör så kallat månljus av ljusslingor..nu undrar jag jag om UV-rören som man tex moddar datorer med skulle skada fiskarna/växterna på nå sätt om man har det på ca en timme efter man släckt belysningen?
    Om du menar dom vanliga blå rören dom brukar använda till sina datorlådor, så funkar det alldeles utmärkt
    Hela detta inlägg uppnår verkshöjd och är SKYDDAT av copyrightslagen!

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      Ursprungligen postat av Schull
      Om du menar dom vanliga blå rören dom brukar använda till sina datorlådor, så funkar det alldeles utmärkt
      iallafall en del av dom sitter de ju bara lysdioder i.

      uv-lampor typ blacklight ska man däremot inte använda.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • Mr B
        • September 2004
        • 1310

        #4
        Ursprungligen postat av fabiaRS
        har sett av vissa gör så kallat månljus av ljusslingor..nu undrar jag jag om UV-rören som man tex moddar datorer med skulle skada fiskarna/växterna på nå sätt om man har det på ca en timme efter man släckt belysningen?
        Nä, du bör inte använda UV rören i akvariet. Hur pass skadligt där är i verkligheten vet jag inte, men det generellt accepterade är att det inte är bra.

        B!

        Kommentar

        Arbetssätt...