lerkullor som bilogisg filter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • seno
    • November 2004
    • 83

    lerkullor som bilogisg filter

    hej undrar om man kan ha lerkulor som biologisk filter?
    hörde att det gåt lika bra att använda lerkulor som biologisk filter, att köpa eheim substrat eller makaroner är bara att slänga pengar?
    stämer det ? nån som har testat
    Senast redigerad av seno; 02 December 2005, 14:51.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    I princip allt som inte löser sig i vatten går att använda sig av som filtermaterial - vad som skiljer sig är effektiviteten.

    Dock så löser sig vanlig lera i vattnet så det är inte så lämpligt (används bl.a. därför som växtgödning).
    Om du menar Leca-kulor (en slags bränd lera) så använder sig en del av det som filtermaterial och det är väl snäppet bättre än grus, men betydligt sämre än de andra material som du nämner.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • janne dansk
      • June 2004
      • 1740

      #3
      har bygt ett filter ,utvändigt,som är en tunna som rymmar ca 100 l.som jag har fylt med ca 60 l lecakuglar +ca 20 l biobollar,dett funkar för mig ,med ett 1000l kar

      mvh janne
      Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

      Kommentar

      • seno
        • November 2004
        • 83

        #4
        tack för svar alla svar,
        jag köper nog lite makaroner , de är ändå inte så dyra

        Kommentar

        • Schull
          • August 2004
          • 2889

          #5
          Ursprungligen postat av seno
          tack för svar alla svar,
          jag köper nog lite makaroner , de är ändå inte så dyra
          Känner en som hade ett 1500 liters med två feta ytterfilter som rymde 18liter var, dom var fyllda med lecakulor och när jag pratade med honom senast så var det inte rengjort på 2år, funkade kanon enligt honom iaf.
          Hela detta inlägg uppnår verkshöjd och är SKYDDAT av copyrightslagen!

          Kommentar

          • Frågvis
            • October 2005
            • 1204

            #6
            Flytter inte lecakulor? Det kanske är bra att dom flytter?
            Den som frågar får veta

            Kommentar

            • Mr B
              • September 2004
              • 1310

              #7
              Gissningsvis flyter de inte så länge... Men jo, inledningsvis är massor med luft fångad innuti de där grejerna, så de flesta flyter jäkligt bra från början. Efterhand som luftbubblorna försvinner, minskar flytkraften (logiskt, inte sant ;- )

              B!

              Kommentar

              • Frågvis
                • October 2005
                • 1204

                #8
                Nöjd med svaret. Kanske är det bra alternativ till biobollar. Tänkte ha minst 25L i min sump. Vet inte var man får tag i biobollar. Kanske kostar det en förmögenhet. Verkar gå lika bra med lecakulor och vara billigare.
                Den som frågar får veta

                Kommentar

                • Mr B
                  • September 2004
                  • 1310

                  #9
                  Lecakulors nakdel ser du om du tittar på dem. Invändigt är de utmärkta, små luftiga porer med massor av ytrymme för all skönans härligheter, men utvändigt är de mindre optimala, då de är kapslade i av en slät utsida. Bio bollar skulle nog vara ett sämre allternativ om lecakulorna inte hade den där ytan. Som det är nu, är det en skillnad som natt och dag, till leca kulornas nakdel. Du skulle med fördel kunna köra på lavakross i stället. Biobollar, lavakross, klippt filtermatta, vad du än väljer, ska din akvariehandel kunna ordna det. Annars bör du hitta en ny :- )

                  B!

                  Kommentar

                  • Frågvis
                    • October 2005
                    • 1204

                    #10
                    Ok tack för svaret.
                    Den som frågar får veta

                    Kommentar

                    Arbetssätt...