hur grisiga brukar era filter va?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • k2icefall
    • February 2004
    • 60

    hur grisiga brukar era filter va?

    tjena gjorde precis rent ett av mina ytterfilter efter det varit igång i ett halvår...de såg ju inte direkt ut som en sommaräng när ja tömde ut det i badkaret...har ja väntat för länge med att göra rent det lr?
  • heljis

    • June 2003
    • 1150

    #2
    Ursprungligen postat av k2icefall
    hur grisiga brukar era filter va?
    OTROLIGT grisiga Men det är inte skadligt, så länge inte genomströmningen minskar alltför mycket.
    Martin Heljedal

    They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

    Kommentar

    • Gimbo
      • January 2005
      • 2734

      #3
      Det ska vara "grisigt" i filtret. Men, som ovanstående talare säger så är det helt lugnt så länge du har bra henomströmmning av vattnet. Jag upplever oftast att det i så fall att det är filtermattorna i filtret och inte den biologiska delen som orsakar att genomströmmingen minskar. Så därför tvättar jag av filtermattorna då draget blir dåligt. Och sen tutat det på igen. Detta gör jag ungefär var 3-4mån.
      -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

      Kommentar

      • k2icefall
        • February 2004
        • 60

        #4
        ok, va bra...ja gör så att ja bara gör rent filtermattatan och alla plastdelar..biobollarna låter ja vara..tänker ja rätt??

        Kommentar

        • svea
          • February 2005
          • 2476

          #5
          Kan någon förklara varför man inte behöver tvätta ett ytterfilter så ofta? En gång i halvåret har jag hört nämnas.
          Innerfiltret ska ju rengöras ett par gånger pr månad.

          Vilken är den minsta storleken på ett akvarium där ytterfilter fungerar?

          Mina bilder
          Min zoon

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Våra filter har två huvuduppgifter: att få bort fasta partiklar som fiskarnas avföring och annat samt att få bort skadliga ämnen, som ammoniak och nitrit, vilka är lösta i vattnet.
            Fasta partiklar tas bort med sedimentering eller mekanisk filtrering och av heterotrofa bakterier och svampar som bryter ned smutsen.

            Lösta ämnen tas bort med biologisk rening. Här är det nitrosomonas och nitrobakter eller nitrospira, de som normalt kallas "filterbakterier", som sköter det hela.
            Ju mera effektiv mekanisk rening man har, desto färre heterotrofa bakterier finns det utrymme för.
            Det är bra, eftersom dessa annars stjäl plats för "filterbakterierna" .

            Vad som definitivt också stör "filterbakterierna" är en massa smuts, som tar filterplats och skapar anaeroba (syrefattiga) miljöer.

            Är filtret tillräckligt stort för den mängd fiskar och foder mängd då blir akvariet i balans och det enda som blir i filtret är lite gråbrun slam.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • Gimbo
              • January 2005
              • 2734

              #7
              Ursprungligen postat av k2icefall
              ok, va bra...ja gör så att ja bara gör rent filtermattatan och alla plastdelar..biobollarna låter ja vara..tänker ja rätt??
              Japp, du tänker rätt.
              -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

              Kommentar

              • k2icefall
                • February 2004
                • 60

                #8
                tack. då va ja inte så trött i huvet som ja kände mig

                Kommentar

                • Gimbo
                  • January 2005
                  • 2734

                  #9
                  Haha... Kanske är vintermörkret som ligger på och tynger
                  -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                  Kommentar

                  • drd
                    • March 2004
                    • 5586

                    #10
                    Jag rengjorde mitt ena ytterfilter till mitt 540 kar för några veckor sedan och det var inte så mys inne i det direkt.

                    Det har stått och snurrat på i 9-10 månadet utan rengörning men så tyckte jag att det blev massor av skit som flög omkring i vattnet och då blev det storstädning.

                    Allt från makaroner/eheims substrat pro var mögigt och geggigt så nog var det dax.
                    Som tur är så sköljer jag ur alla filter med akvarievatten så att eventuella nyttobakterier som kan tänkas sitta kvar på grejerna inte dör (tror jag).

                    I detta 540 karet så har jag dubbla ytterfilter så ett eheim 2215 står och pumpar på nån månad till sedan är det dax att tvätta det rent oxå.

                    E rätt bra med dubbla ytterfilter med massa filteryta så blir det rätt nice biologisk städning.

                    Diskusarna och malarna skitar ner rätt bra tyvärr så man får slamsuga lite var gång man byter vatten oxå.
                    ________________________________________________

                    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Ursprungligen postat av drd
                      Som tur är så sköljer jag ur alla filter med akvarievatten så att eventuella nyttobakterier som kan tänkas sitta kvar på grejerna inte dör (tror jag).
                      Du tror nog rätt
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • k2icefall
                        • February 2004
                        • 60

                        #12
                        Ja de ä defenitivt höstmörkret.haaaatar det... blir så jävla seg...

                        jo ja har oxå två ytterfilter o kanske ett tredje på gång...sweeeet när man ska göra rent... ja gör rent filtermattan med kranvatten o struntar i o göra rent biobollarna..

                        Nått som ä ännu vidrigare ä o göra rent mitt fluval innerfilter som sitter bakom bakgrunden..brukar likna lera i det...+ att man får göra rent det varannan vecka...

                        Kommentar

                        • svea
                          • February 2005
                          • 2476

                          #13
                          Det var just det jag frågade om här ovan. Varför behöver man inte rengöra ytterfilter så ofta? Är det för den större filtermassan eller vad?
                          Kan nån förklara på ett enkel och bra sätt skillnaden?

                          Mina bilder
                          Min zoon

                          Kommentar

                          • Frågvis
                            • October 2005
                            • 1204

                            #14
                            Läs gärna dett forum: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=81202
                            Den som frågar får veta

                            Kommentar

                            Arbetssätt...