Behövs luftpump?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bengan
    • January 2003
    • 8

    Behövs luftpump?

    Har ett 160 liters akvarium som jag håller på att dra igång. Det är ca 30% växter och snart kommer det bli 4-5 skalarer. Jag har hört nånstans att luftpump ej är nödvändigt, stämmer det? Kan man ersätta luftpump med växter? Luftpumpen bubblar ju ända bara rakt upp. Den vanliga pumpen får snurr på vattnet utan problem och blåser ut strax under ytan.

    Janne
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    #2
    Ja du kan tillgodo se syresättningen med hjälp av växter, men du måste ha någon form av filtrering av vattnet.

    MSP
    Oscar Cederqvist

    Kommentar

    • Lukas
      • April 2002
      • 1211

      #3
      Hej!
      har du mycket växter, behöver kan ha mindre syresättningssystem och filter. Allt för starka pumpar resulterar oftast i att växterna "lutar" och fladdrar omkring. Växterna sytesätter vattnet samtidigt som de fungerar som filter, tar upp näring från vattnet.
      I ditt akvarium räcker det med en pump/filter av storleken av en fluval2.
      /Lukas

      Kommentar

      • Smike
        • October 2002
        • 238

        #4
        Du har ett innefilter, som blåser ut strax under ytan och sätter snurr på vattnet. Då behöver du normalt inget mer för syreomsättningens skull. Denna vattenrörelse räcker för att förse fiskarna med nödvändigt syre (syresättningen sker via vattenytan och ökar ju mer ytvattnet kommer i rörelse). En luftpumps bubblande har samma effekt, men det är inte bubblorna i sig, utan den vattenrörelse som bubblorna skapar som syresätter vattnet. Så hög syreomsättning behöver antagligen inte du. Köp fiskar och växter, och andra tillbehör istället.

        Smike
        Jag vill ha mer grejer och fler fiskar. Men pengar går lika bra //smike::..

        Kommentar

        • Bengan
          • January 2003
          • 8

          #5
          Man tackar för svaren.

          Kommentar

          Arbetssätt...