Hur mycket vatten sväljer ett rör i timmen genom ytavrinning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Frågvis
    • October 2005
    • 1204

    Hur mycket vatten sväljer ett rör i timmen genom ytavrinning?

    Jag vet inte hur många rör jag ska ha genom botten på akvariet och vilken dimension. Jag ska beställa glas imorron och ska be dom att borra upp bottenglaset.
    Rören måste kunna svälja 4000l/h genom ytavrinning.
    Den som frågar får veta
  • dgqlof
    • November 2003
    • 1344

    #2
    Jag har inget exakt svar men har gjort ett experiment. Då pumpade jag runt ca 1000L/h som rann ut genom ett 32 mm avloppsrör. Men då var vattenytan tvungen att stå över 1 cm ovanför rörets kant för att ge det flödet.

    Hur som helst låter det förfärligt mycket, jag skulle abolut inte vilja ha ett så stort flöde genom ytavrinnng. Vid mitt experiment lät det ungefär som när man spolar i toaletten (inte påfyllningen efteråt utan själva spolningen av toaletten), kombinerat med en hel del gurgel och slurp. Med det går säkert att minska ljudet en del om man anstränger sig.

    Kommentar

    • Frågvis
      • October 2005
      • 1204

      #3
      Det ska vara till ett bäckakvarium med eget konstruerat ytterfilter. Då tror jag ska köra med 2-3 såna rör. Sedan är frågan finns det T-koppling till de rören som jag kan koppla till? Skulle helst vilja färdigperforerade rör som jag kan koppla till T-rören.
      Den som frågar får veta

      Kommentar

      • dgqlof
        • November 2003
        • 1344

        #4
        Varför behöver du ytavrinning till ett bäckakvarium?

        Kommentar

        • Frågvis
          • October 2005
          • 1204

          #5
          Vill kunna köra det som ett vanligt akvarium i framtiden. Och jag vill inte ha filtret i akvariet(tar massa plats). Jag skulle kunna lägga filtret under bottenlagret, men det skulle bli svårt att serva.
          Den som frågar får veta

          Kommentar

          • Frågvis
            • October 2005
            • 1204

            #6
            Är kulventil något man behöver? Lite funderingar utifrån det här gamla forumet: http://www.saltvattensguiden.se/foru...hp/t-4411.html
            Den som frågar får veta

            Kommentar

            Arbetssätt...