Surrande lysramp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RÖDLÖGA
    • February 2002
    • 3931

    #16
    Ursprungligen postat av Danei
    Vad skulle det kunna vara för fel på glimmtändaren som ger ljud men inte andra problem? Samma sak med röret. När det inte lyser är det nästan alltid rör eller glimtändare som är trasiga. Men det var ju inte fallet nu.
    Jag har samma erfarenhet som Danei. Har jobbat som skolvaktmästare i 20 år och under alla dessa år som en ammatur började låta så var det drossen det berode på. Varför vet jag inte. Tror på ålderdom på drossen.
    FISHLOVERS
    Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!!!!!
    En glad "svenssonakvarist"

    Kommentar

    • Danei
      • September 2004
      • 555

      #17
      Så bra att det är någon som har lite koll. Det är drosseln som ger ljudet. Det kan vara så lätt att den sitter lite löst och skallrar. Men det är där du ska leta.

      Kommentar

      • RÖDLÖGA
        • February 2002
        • 3931

        #18
        Ursprungligen postat av Danei
        Så bra att det är någon som har lite koll. Det är drosseln som ger ljudet. Det kan vara så lätt att den sitter lite löst och skallrar. Men det är där du ska leta.
        Det är ett j-a ireterande ljud. Jag vet inte varför drossen börjar låta. Vet bara att våra amaturer var enormt gammla. Om det kom innefrån drossen eller ej det vet jag inte men jag tyckt att ljudet kom inne från. Men jag är inget profs på frågan.
        FISHLOVERS
        Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!!!!!
        En glad "svenssonakvarist"

        Kommentar

        • lysröret
          • October 2004
          • 312

          #19
          man kan prova att skruva åt reaktorn mer och/eller lägga silikon under på de mindre modellerna. de stora 58W:arna blir riktigt varma. efter ett par timmar är den varm osm en spisplatta.

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #20
            i grunden samma problem finns även på en del moderkort till datorer och där fixas det genom nån form av lim på dom kopparspolar som finns.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #21
              Ursprungligen postat av Danei
              Så bra att det är någon som har lite koll. Det är drosseln som ger ljudet. Det kan vara så lätt att den sitter lite löst och skallrar. Men det är där du ska leta.
              Om man håller med dig har man koll, om man inte gör det har man inte koll
              Oavsett vem som har rätt i detta fall så är det ju ganska lätt att kolla - plocka en glimtändare och ett fungernade lysrör från en an annan ramp och testa så får du ju ett snabbt svar på vad som är felet i just detta fall.
              Lycka till

              Kan väl också nämnas att många moderna ramper faktiskt inte ens har någon glimtändare som går att byta. Glimtändaren har tydligen ersatts av något annat som skall hålla hela rampens livstid.
              Dessa ramper är ju också slutna så man kan inte öppna och mixtra med dom.
              Senast redigerad av Kjell Fohrman; 21 November 2005, 08:30.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Danei
                • September 2004
                • 555

                #22
                Jag missuppfattde lite. Jag uppfattade det som att han hadde bra erfatenhet av lysrörs amaturer. Det var visst inte riktigt fallet. Men majoriteten vet ju inte ens hur de funkar.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #23
                  Tycker nog att Rödlöga har bra erfarenhet av problem med lysrör och det har nog jag också, men inte desto mindre gav resp. erfarenhet olika slutresultat.

                  Så summarum är att problemet kan ha flera orsaker och då är det ju bäst att börja kolla i den billiga "ändan"
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...