Lysrör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hammond
    • October 2005
    • 26

    #61
    NE: det tror jag inte. Jag kör med gödning. Kulor som man stopar ner i gruset vid växternas rötter. Kom inte ihåg märket.

    Det är möjligt att det behövs mer gödning. Men ljuset känns hur som helst ganska klent.

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #62
      "kulor" är bara ett dyrt skämt egenlitgen.
      du vet inte vad dom innehåller hur länge dom räcker eller vad dom släpper ifrån sej i vilka mängder.
      sen är det enklare för växter å ta upp näringen där den behövs istället för att dra det genom hela växten.
      sen skitar kulor ner en hel del när man gräver runt lite i botten
      lerkulor innehållar oftast mycke järn vilket lätt skapar problem med vissa alger.

      kör med pmdd istället.

      www.pmdd.se

      finns även nåt som heter tmg som är bra men är bara mikrogödning.

      pmdd förser växter med både makro och mikro gödnign
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • hammond
        • October 2005
        • 26

        #63
        Jaha ja. Fick rådet att prova med kulor och köpte dem från Akvarievalvet i Norrköping. Men visst kan väl prova med annat.

        Kommentar

        • NE
          • January 2004
          • 1549

          #64
          Bättre ljus är nästan aldrig fel så det kan du ju kolla vidare på.

          Ett problem som kan uppstå är att kulorna ofta innehåller mest micronäring, om du byter vatten ofta så finns det väldigt lite macroämnen (fiskskit) i akvariet vilket skulle kunna vara ett problem.
          /Niklas

          Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

          Kommentar

          • Frågvis
            • October 2005
            • 1204

            #65
            Ursprungligen postat av y0da
            Hehe.. precis
            Ohwell.. fortsättning följer på måndag
            Undrar om det blir en fortsättning idag?
            Den som frågar får veta

            Kommentar

            • hammond
              • October 2005
              • 26

              #66
              NE: Ok. vore kanske en ide att prova lite annan gödning. Är rätt ny på detta. Har bara haft akvarium i ett halvår eller nåt´.

              Kommentar

              • NE
                • January 2004
                • 1549

                #67
                Tyvärr är det så att nästan alla gödningstillverkare tycker att det kommer tillräkligt med macroämnen från fiskarna, men om man sköter sitt akvarium "väl" och byter vatten "ofta" så blir det inget kvar av dessa ämnen.

                Det lite problematiska i detta är att i stort sett dessa ämnen inte finns att köpa som kommersiella produkter. Det lättaste är att titta på PMDD som är "råämnen".

                Jag är inte säker på att detta på att detta hjälper dig, men det är ett vanligt problem.
                /Niklas

                Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                Kommentar

                • y0da
                  • August 2005
                  • 1697

                  #68
                  Ursprungligen postat av Frågvis
                  Ursprungligen postat av y0da
                  Hehe.. precis
                  Ohwell.. fortsättning följer på måndag
                  Undrar om det blir en fortsättning idag?
                  Nje.. bidde det inte .. hade mycket att göra på jobbet så jag hann helt enkelt inte.. får hoppas att jag hinner idag
                  http://www.y0da.se

                  540L SA

                  Kommentar

                  • jower
                    • December 2002
                    • 472

                    #69
                    Tänkte bara säga att jag har några arcadia Fluorescent Controller hemma(http://www.arcadia-uk.info/product.p...n=en&sub=&id=4)
                    Fast mina är modellen innan, kanske 3 år eller nått. Dom e ialla fall IP30.

                    såg nu att dom nya e IP67(http://www.arcadia-uk.info/product.p...n=en&sub=&id=4)


                    /johan
                    /Johan

                    Kommentar

                    Arbetssätt...