Dåligt flöde med filtervadd.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Phobic
    • October 2002
    • 7

    Dåligt flöde med filtervadd.

    Hej.

    Jag använder lite filtervadd i mitt fluval 404, men bara efter ett par dagar så minskar flödet betydligt pga att filtervadden är igen satt. Vad är problemet? är det något fel på vattnet eller brukar det bli så här?

  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Hej,
    Så här står det om filtrevadd i Zoopets filteravdelning
    "Förr använde man enbart filtervadd som filtermaterial i golvfilter vilket gjorde att golvfiltren fick dåligt rykte och försvann från marknaden. Filtervadden täpptes nämligen snabbt till vilket gjorde att vattnet slutade cirkulera och man fick ett ineffektivt biologiskt filter som man måste rengöra ofta. Idag vet vi mer och det finns nu många olika sorters effektiva filtermaterial som gör att golvfiltret fungerar som ett effektivt biologiskt filter i många månader (t.o.m. år) utan att man behöver rengöra dem."
    Så mitt tips är släng vadden.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Hej,
      Så här står det om filtrevadd i Zoopets filteravdelning
      "Förr använde man enbart filtervadd som filtermaterial i golvfilter vilket gjorde att golvfiltren fick dåligt rykte och försvann från marknaden. Filtervadden täpptes nämligen snabbt till vilket gjorde att vattnet slutade cirkulera och man fick ett ineffektivt biologiskt filter som man måste rengöra ofta. Idag vet vi mer och det finns nu många olika sorters effektiva filtermaterial som gör att golvfiltret fungerar som ett effektivt biologiskt filter i många månader (t.o.m. år) utan att man behöver rengöra dem."
      Så mitt tips är släng vadden.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • petruswang
        • January 2003
        • 327

        #4
        Släng vadden som Kjell föreslår. Köp keramikrör och fyll lådorna med. Låt en låda vara tom ifall du någon gång behöver filtrera med kol.

        Budgetvariant till keramikrör kan vara att köpa filtermatta (10ppi) som du klipper i små kuber/bitar och fyller lådorna med.

        Kommentar

        • petruswang
          • January 2003
          • 327

          #5
          Släng vadden som Kjell föreslår. Köp keramikrör och fyll lådorna med. Låt en låda vara tom ifall du någon gång behöver filtrera med kol.

          Budgetvariant till keramikrör kan vara att köpa filtermatta (10ppi) som du klipper i små kuber/bitar och fyller lådorna med.

          Kommentar

          • mikro
            • November 2002
            • 260

            #6
            jag har precis rensat bort min filtervadd, och har en snart en liter keramikrör här hemma. För att fylla ut lite mer tills jag får keramikrören så stoppade jag i en bit filtermatta jag hade hemma.

            Varför ska man klippa den i bitar? Jag tänkte att det blev bättre filtrering om den fick ligga mer tätt mot kanterna ... borde jag klippa sönder den?

            ---
            Mikael
            ---
            Mikael

            Varför göra det lätt, när man kan göra det själv?

            Kommentar

            • mikro
              • November 2002
              • 260

              #7
              jag har precis rensat bort min filtervadd, och har en snart en liter keramikrör här hemma. För att fylla ut lite mer tills jag får keramikrören så stoppade jag i en bit filtermatta jag hade hemma.

              Varför ska man klippa den i bitar? Jag tänkte att det blev bättre filtrering om den fick ligga mer tätt mot kanterna ... borde jag klippa sönder den?

              ---
              Mikael
              ---
              Mikael

              Varför göra det lätt, när man kan göra det själv?

              Kommentar

              • Bilbo
                • February 2002
                • 2119

                #8
                Eftersom mitt vatten får ganska mycket stora humuspartiklar i sig vill jag ha något som renar partiklar.
                Min lösning på problemet blev att byta ut partikelfiltret (filterpatronerna) i början på filtret mot 10 ppi filtermatta, ha kvar keramikmakaroner i tre fack och ha 10 ppi filtermatta i det sista facket. Detta fungerar utmärkt för mitt kar och jag rengör filtret ungefär varje 3-4 månader. Om jag får tag i små biobollar till ett vettigt pris kommer jag att byta ut makaronerna mot det.
                Till dig och alla andra som använder Fluvals ytterfilter vill jag påminna om att rengöra plastslangarna då och då eftersom det fastnar mycket i dem, och det sänker också genomströmningen.

                // Magnus
                // Magnus
                Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

                Kommentar

                • Bilbo
                  • February 2002
                  • 2119

                  #9
                  Eftersom mitt vatten får ganska mycket stora humuspartiklar i sig vill jag ha något som renar partiklar.
                  Min lösning på problemet blev att byta ut partikelfiltret (filterpatronerna) i början på filtret mot 10 ppi filtermatta, ha kvar keramikmakaroner i tre fack och ha 10 ppi filtermatta i det sista facket. Detta fungerar utmärkt för mitt kar och jag rengör filtret ungefär varje 3-4 månader. Om jag får tag i små biobollar till ett vettigt pris kommer jag att byta ut makaronerna mot det.
                  Till dig och alla andra som använder Fluvals ytterfilter vill jag påminna om att rengöra plastslangarna då och då eftersom det fastnar mycket i dem, och det sänker också genomströmningen.

                  // Magnus
                  // Magnus
                  Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

                  Kommentar

                  • mikro
                    • November 2002
                    • 260

                    #10
                    om du är ute efter biobollar så kolla på http://www.aquaristikshop.com

                    De har rätt många sorter. Jag hade egnetligen beställt en låda därifrån, men de var slut på lagret. Dessvärre talade de inte om det, utan lät bara bli att skicka dem : (

                    ---
                    Mikael
                    ---
                    Mikael

                    Varför göra det lätt, när man kan göra det själv?

                    Kommentar

                    • mikro
                      • November 2002
                      • 260

                      #11
                      om du är ute efter biobollar så kolla på http://www.aquaristikshop.com

                      De har rätt många sorter. Jag hade egnetligen beställt en låda därifrån, men de var slut på lagret. Dessvärre talade de inte om det, utan lät bara bli att skicka dem : (

                      ---
                      Mikael
                      ---
                      Mikael

                      Varför göra det lätt, när man kan göra det själv?

                      Kommentar

                      • petruswang
                        • January 2003
                        • 327

                        #12
                        Man behöver inte klippa filtermattan. Tyckte det var praktiskt då jag hade diverse rester av filtermatta kvar.

                        Kommentar

                        • petruswang
                          • January 2003
                          • 327

                          #13
                          Man behöver inte klippa filtermattan. Tyckte det var praktiskt då jag hade diverse rester av filtermatta kvar.

                          Kommentar

                          • Carro
                            • October 2002
                            • 255

                            #14
                            Förlåt att jag också frågar i denna tråden, hoppas det inte gör något.

                            Jag fick med ett innerfilter när jag köpte ett 105 liters akvarium och i detta finns det plats för en filterpatron och en liten behållare med aktivtkol. Det är en Crystal Duo R05II.

                            Nu till mina frågor: Kan man ersätta denna filterpatron(blå filtermassa) med något organiskt eftersom det korkar igen fort?
                            Och kan man ha något annat där det är avsätt för aktivtkol?

                            (Är ju nybörjare på detta med akvarium och allt som hör till.)

                            Hälsningar/Caroline

                            Kommentar

                            • Carro
                              • October 2002
                              • 255

                              #15
                              Förlåt att jag också frågar i denna tråden, hoppas det inte gör något.

                              Jag fick med ett innerfilter när jag köpte ett 105 liters akvarium och i detta finns det plats för en filterpatron och en liten behållare med aktivtkol. Det är en Crystal Duo R05II.

                              Nu till mina frågor: Kan man ersätta denna filterpatron(blå filtermassa) med något organiskt eftersom det korkar igen fort?
                              Och kan man ha något annat där det är avsätt för aktivtkol?

                              (Är ju nybörjare på detta med akvarium och allt som hör till.)

                              Hälsningar/Caroline

                              Kommentar

                              Arbetssätt...