Fluval 4 plus och vattenkvalitet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björken
    • November 2005
    • 1174

    Fluval 4 plus och vattenkvalitet

    Jag är nybörjare på området och har nyss startat ett akvarium på 180 liter. Gjorde misstaget att från början köpa för många fiskar (6 små scalarer, 4 små fjärilsciklider, en liten siames, en liten ancistrus och fyra platy). Jag antar att vattenkvaliteten blev dålig och två platy samt alla fjärilsciklider utom en har nu dött. Försöker mata väldigt sparsamt, byter en tredjedel av vattnet en gång i veckan. Akvariet har nu vait igång ca en månad. Jag är nu osäker på om det bara är att vänta ut att en bakteriekultur utvecklas så att vattnet stabiliseras eller om jag borde göra något åt mitt filter som jag är osäker på hur det egentligen fungerar. Har en fluval 4 plus som jag kör på den näst lägsta inställningen eftersom det annars blir så strömt i akvariet. Scalarerna får annars kämpa för att simma ser det ut som och håller sig mycket på botten. Därför sänkte jag pumpens styrka. Hur strömt ska det egentligen vara? Räcker det att ha pumpen inställd på nästan det lägsta eller blir vattnet för smutsigt då? Pumpen har en igensättningsindikator, men i instruktionsboken står det att det endast visar rätt om pumpen är inställd på högsta läge. Indikatorn visar nu på igensättning men vattnet tycks flöda på som förr. Har någon något tips?
  • fredcoca
    • December 2004
    • 132

    #2
    Hej jag har en likadan pump i mitt 180 liters. Problemet med igensättningsindikatorn är att det är vattnet som trycker på den. Och vattnet orkar inte trycka upp den gula pluppen, för det sitter en fjäder som måste belastas. Hoppas du förstår vad jag menar.
    Angående hur strömt beror ju på vilka fiskar du har. Ang dina ciklider så vet jag av egen erfarenhet att de inte vill ha för strömt, ej heller för ljust.Dina ciklider är också väldigt känsliga för vattenbyten.