Fluval 4 plus och vattenkvalitet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björken
    • November 2005
    • 1174

    Fluval 4 plus och vattenkvalitet

    Jag är nybörjare på området och har nyss startat ett akvarium på 180 liter. Gjorde misstaget att från början köpa för många fiskar (6 små scalarer, 4 små fjärilsciklider, en liten siames, en liten ancistrus och fyra platy). Jag antar att vattenkvaliteten blev dålig och två platy samt alla fjärilsciklider utom en har nu dött. Försöker mata väldigt sparsamt, byter en tredjedel av vattnet en gång i veckan. Akvariet har nu vait igång ca en månad. Jag är nu osäker på om det bara är att vänta ut att en bakteriekultur utvecklas så att vattnet stabiliseras eller om jag borde göra något åt mitt filter som jag är osäker på hur det egentligen fungerar. Har en fluval 4 plus som jag kör på den näst lägsta inställningen eftersom det annars blir så strömt i akvariet. Scalarerna får annars kämpa för att simma ser det ut som och håller sig mycket på botten. Därför sänkte jag pumpens styrka. Hur strömt ska det egentligen vara? Räcker det att ha pumpen inställd på nästan det lägsta eller blir vattnet för smutsigt då? Pumpen har en igensättningsindikator, men i instruktionsboken står det att det endast visar rätt om pumpen är inställd på högsta läge. Indikatorn visar nu på igensättning men vattnet tycks flöda på som förr. Har någon något tips?
  • fredcoca
    • December 2004
    • 132

    #2
    Hej jag har en likadan pump i mitt 180 liters. Problemet med igensättningsindikatorn är att det är vattnet som trycker på den. Och vattnet orkar inte trycka upp den gula pluppen, för det sitter en fjäder som måste belastas. Hoppas du förstår vad jag menar.
    Angående hur strömt beror ju på vilka fiskar du har. Ang dina ciklider så vet jag av egen erfarenhet att de inte vill ha för strömt, ej heller för ljust.Dina ciklider är också väldigt känsliga för vattenbyten.
    Angående regleringen av flödet så kan jag rekommendera dig att sätta på strilrör. Finns på guldfisken.se att köpa, eller gör en egen!
    hoppas att du har fått lite klarhet!
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=324799

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #3
      Det som är betydligt vikigare för vattenkvalitén är filtervolymen, genomströmnings skillnaden med olika inställningar påverkar inte alls på samma sätt.

      Kan ju tala om att jag kör ett modifierat Fluval 4+ som ensamt i mitt 450 kar utan några som helst problem. Jag har bara tagit ut "filter kasseten" och fyllt hela filter huset med 10ppi blåfilter matta.
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • Björken
        • November 2005
        • 1174

        #4
        Tack för svaret! Om jag förstår dig rätt så fungerar igensättningsindikatorn inte så bra och det behöver inte betyda att apparaten är igensatt även om den gula pluppen är nedtryckt? Hur hög effekt kör du din pump på? Kan man ha nästan på lägsta utan risk tror du? Är strilrör den syreberikningsmanick som följde med filtret eller har den en annan funktion? Kan ett sådant minska strömmen? Det rör som följde med förde ett sådant oväsen när jag försökte använda det. Att fiskarna är känsliga för vattenbyte, innebär det att de är känsliga för om det byts för sällan eller att de är känsliga för omställningar? Hur hanterar man isåfall detta? Jag har bara de lysrör som följde med akvariet, borde jag kanske byta till svagare?

        Kommentar

        • fredcoca
          • December 2004
          • 132

          #5
          Strilrör brukar man använda för att få ner det värsta blåset.Om jag vore du så skulle jag köra fullt blås. Men sätt på en nylonstrumpa på utblåset. Nej lufttillsatsen som kommer med i förpackningen ger endast luftbubblor, och lite mer rörelse på ytan. Strilrör är ett rör med en massa vågräta hål i. Angående vattenbyten så får man se till att byta med jämna mellanrum, särskilt dina ciklider är känsliga för ph rubbningar. Som kan bli efter ett för stort vattenbyte. (Detta är bara min egen erfarenhet.) Tror faktiskt att det är värre att byta för ofta än för sällan.
          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=324799

          Kommentar

          • gumotion
            • December 2009
            • 8

            #6
            jag undrar om någon kan hjälpa mig med vattenkvailiten i mitt zebrafisk akvarium,??

            de verkar inte trivas i yngelakvariet så de blir enormt svårlekta???

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13140

              #7
              Ursprungligen postat av gumotion
              jag undrar om någon kan hjälpa mig med vattenkvailiten i mitt zebrafisk akvarium,??

              de verkar inte trivas i yngelakvariet så de blir enormt svårlekta???
              Ah skicka vattnet till mig så ska jag fixa upp kvalitén, Duh!
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • rödtoppen
                • June 2006
                • 3148

                #8
                gammal tråd
                / dtoppen /

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13140

                  #9
                  Ursprungligen postat av rödtoppen
                  gammal tråd
                  ops.. DELETE
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • TheDude
                    • September 2009
                    • 45

                    #10
                    Ursprungligen postat av heeke
                    Det som är betydligt vikigare för vattenkvalitén är filtervolymen, genomströmnings skillnaden med olika inställningar påverkar inte alls på samma sätt.

                    Kan ju tala om att jag kör ett modifierat Fluval 4+ som ensamt i mitt 450 kar utan några som helst problem. Jag har bara tagit ut "filter kasseten" och fyllt hela filter huset med 10ppi blåfilter matta.
                    Jag ser att det är en väldigt gammal tråd men jag har ändå en fråga angående din moddade Fluval 4+. Gör det någon skillnad om man har "hela" rektangulära bitar fortfarande som det är från början eller är det bättre att fylla upp med små "kuber"?

                    Har just en sån pump som börjar ge upp och har för tillfället inte råd att köpa en bättre pump utan får "hotta" upp den jag har.


                    tack på förhand
                    220L Ciklid
                    240L Sällskap

                    Kommentar

                    Arbetssätt...