Liggunderlag I akvariet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KimJosefin
    • September 2004
    • 91

    Liggunderlag I akvariet?

    Fungerar det att ha ligg/sittunderlag I akvariet? Letar efter ngt att dela av akvariet med, och sittunderlag är det som finns närmast för tillfället. Vad tror ni? Frigolit vet jag ju fungerar bra, men det har jag tyvärr inte till hands.


  • y0da
    • August 2005
    • 1697

    #2
    Tror jag nog fungerar bra. Det är iaf inget som ska vara farligt för fiskarna, om det är så du menar. Jag har liggunderlag i botten på ett av mina akvarium, fungerar prima
    Frigolit köper du smidigast på närmsta byggvaruhus annars, testa typ Coop på deras byggavdelning. Kostar inte speciellt mkt.
    http://www.y0da.se

    540L SA

    Kommentar

    • skrabbe
      • October 2005
      • 90

      #3
      Ursprungligen postat av KimJosefin
      Fungerar det att ha ligg/sittunderlag I akvariet? Letar efter ngt att dela av akvariet med, och sittunderlag är det som finns närmast för tillfället. Vad tror ni? Frigolit vet jag ju fungerar bra, men det har jag tyvärr inte till hands.
      Kan du inte ha nån skiva med plast då? Det borde väl funka, plast är ju ofarligt att ha i akvariumet och borde vara lätt att få tag på.

      40 liters; Guppys, spanska revbensalamandrar
      150 liters; Rödörad vattensköldpadda
      2 * 20 liters; Tomma
      _________________________________________

      Kommentar

      • erland
        • June 2003
        • 410

        #4
        Känns lite onödigt besvärligt att dela av med frigolit eller liggunderlag eftersom dessa flyter och man därmed måste se till att fästa dem ordentligt. Många har liggunderlag i botten av akvariet så det är inte farligt för fiskarna i alla fall.

        En plexiglas skiva eller liknande borde vara betydligt enklare att använda om du vill dela av akvariet.
        Erland Isaksson
        Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok
        Min Zoopet Blog

        Kommentar

        • Thomas P
          • May 2005
          • 26

          #5
          Varför inte en vanlig glasskiva. Jag fick en tillskuren 3 mm glasskiva för 50:- hos en glasmästare och då fick jag ju den exakt så stor jag ville också...

          Kommentar

          • KimJosefin
            • September 2004
            • 91

            #6
            Själva problemet var att jag behövde något på en gång, med andra ord något jag hade hemma. Det jag hittade var liggunderlag, en provisorisk lösning. Glas passar inte alls i det här fallet då det är två kampfiskhannar som ska dela akvarium, med genomskinligt glas mellan dem skulle de bli ganska stressade.

            Jag ska använda en färgad plexiskiva som perm. lösning sen. Tack för svaren i alla fall!


            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              Ursprungligen postat av KimJosefin
              Jag ska använda en färgad plexiskiva som perm. lösning sen. Tack för svaren i alla fall!
              varför färgad ?
              räcker att du sandpapprar den så blir det en vitmatt yta.
              då slipper du eventuella problem med gifter.

              om du har ytterfilter så kan du ta blå filtermatta och dela av med och då ha in/ut på var sida och påsåsätt öka filtervolymen
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • KimJosefin
                • September 2004
                • 91

                #8
                Ursprungligen postat av Raven
                Ursprungligen postat av KimJosefin
                Jag ska använda en färgad plexiskiva som perm. lösning sen. Tack för svaren i alla fall!
                varför färgad ?
                räcker att du sandpapprar den så blir det en vitmatt yta.
                då slipper du eventuella problem med gifter.

                om du har ytterfilter så kan du ta blå filtermatta och dela av med och då ha in/ut på var sida och påsåsätt öka filtervolymen
                Färgad för att den bör vara helt ogenomskinlig då det är kampfiskar som ska dela balja. Om de ser varandra konstant skulle de bli ganska stressade och visa upp sig hela tiden, vilket skulle göra de ganska slitna efter ett tag Jag provade med sandpapprat plexi men tyvärr ser man fortfarande igenom det ganska bra... Men jag ska göra ett försök. Det är i alla fall billigare än att KÖPA färdigfärgat plexi.

                Förresten, var kan man hitta blå filtermatta (i sthlm)? Har letat men kan ej hitta.


                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #9
                  mej veterligen har mer eller mindre varenda vettig akvariebutik filtermattor.

                  hur sandpapprade du plexiglaset ?
                  en motorslip med rätt grovt papper 80-120 borde klara de fint
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • KimJosefin
                    • September 2004
                    • 91

                    #10
                    Jo, det var vad jag trodde också... men nu har jag varit på tre stycken. Jag fattar inte.

                    Motorslip var en bra idé, jag ska prova med den om jag har ngt papper som passar. Jag fick lite ont i handen av att stå och gnugga


                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      #11
                      Ursprungligen postat av KimJosefin
                      Motorslip var en bra idé, jag ska prova med den om jag har ngt papper som passar. Jag fick lite ont i handen av att stå och gnugga

                      va de ja misstänkte lite.
                      plexiglas är rätt hårt och krävs en del för att få slipat ner det så mycke som behövs.
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      Arbetssätt...