Vikt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nicke Lilltroll
    • February 2004
    • 730

    Vikt?

    Jag har börjat fundera på att byta ut eller komplettera mitt 375 liters kar med ett 720 liters. Hur mycket väger ett så stort akvarium tomt? Jag tänkte skaffa ett begagnat med aluram och benställning.
    720 liter Sällskap (Skalarer, Kongotetra, Svärdbärare, Corydoras, Ancistrus mm)
    54 liter Paletter

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156977
  • Daniel Blom
    • June 2003
    • 1670

    #2
    Ursprungligen postat av Nicke Lilltroll
    Jag har börjat fundera på att byta ut eller komplettera mitt 375 liters kar med ett 720 liters. Hur mycket väger ett så stort akvarium tomt? Jag tänkte skaffa ett begagnat med aluram och benställning.
    Ett 720-liters har yttermåtten 20x6x6 decimeter. Innermåtten med 10 mm glas blir 19,8x5,8x5,9 dm, och innervolymen alltså 19,8*5,8*5,9=678 liter.
    Glasets volym är skillnaden mellan ytter- och innervolym, dvs 720-678=42 liter.
    Glas väger cirka 2,5 kilo per liter. Akvariets vikt blir då runt 100 kilo, 80 kilo med 8 mm glas.
    Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
    och framgången är given.
    Samuel Clemens
    Mina bilder

    Kommentar

    • PatrikMalmo

      #3
      Du kan lugnt räkna med knappt ett ton, beroende på inredning. Brukar inte vara några problem i de flesta bostäder. Har klurat en del på vad vikten blir om jag drar in 50 pers på fest i min lägenhet på drygt 50 m2 - blir en del det också. Fördelar man således vikten väl, så är den inget problem.

      Hilsen,

      P

      Kommentar

      • Nicke Lilltroll
        • February 2004
        • 730

        #4
        Ursprungligen postat av PatrikMalmo
        Du kan lugnt räkna med knappt ett ton, beroende på inredning. Brukar inte vara några problem i de flesta bostäder. Har klurat en del på vad vikten blir om jag drar in 50 pers på fest i min lägenhet på drygt 50 m2 - blir en del det också. Fördelar man således vikten väl, så är den inget problem.

        Hilsen,

        P

        Jag har också räknat knappt 1 ton när det står klart men nu var det hur mycket det väger tomt.

        Ca 100 kg låter ganska mycket men det är möjligt att det stämmer. Jag tror att jag får se om jag kan fixa så jag har bärhjälp innan jag köper något i så fall.
        720 liter Sällskap (Skalarer, Kongotetra, Svärdbärare, Corydoras, Ancistrus mm)
        54 liter Paletter

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156977

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          se bara till att du har en ordentlig bottenplatta som sprider ut vikten bra så ska de inte va större problem om huset är någorlunda modernt.

          är det 8 ben på aluställningen vilket jag tror det är så blir det 125kg per fot om totalvikten är 1000kg.
          varje fot är minst 50cm så sprids vikten ut rätt mycket.

          och ser man det så så klarar golvet akvariet om man kan stå å hoppa jämfota på det

          100kg tomt kan mycket väl stämma.
          nu är jag dålig på att uppskatta vikt men skulle tro mitt 375 landar på drygt 50kg.
          minns att det va inga större problem å flytta det på 2 man.
          Senast redigerad av Raven; 31 October 2005, 02:56.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • Don
            • October 2004
            • 270

            #6
            Ett akvarium som har måtten 200 x 60 x 60cm och en glas tjocklet på 10 mm väger ca 110.4 kg utan evetuell ram, förstärkning och täckglas och kan fyllas med 678 liter.

            Ett akvarium på 375 liter med måtten 150 x 50 x 50 med 8 mm tjockt glas rymmer 353 liter och väger ca 56.2 kg.

            Kommentar

            • vance
              • December 2004
              • 872

              #7
              Mitt Juwel 400 väger 81 kg utan bänken, så 100 kg verkar rimligt
              Bara döda fiskar simmar med strömmen

              Kommentar

              • Nicke Lilltroll
                • February 2004
                • 730

                #8
                Jag hoppas att golvet håller. Det är ett hus från 20-talet tror jag med plankgolv och sen parkett. Tänkte att jag ska lägga långa plankor som jag ställer benställningen på. Kan det funka bra då?
                720 liter Sällskap (Skalarer, Kongotetra, Svärdbärare, Corydoras, Ancistrus mm)
                54 liter Paletter

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156977

                Kommentar

                • Danei
                  • September 2004
                  • 555

                  #9
                  på 20-talet fuskade man inte så mycket. När man bygde tog man i så att man var säker. Så det är nog inget problem.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Längst ner på denna Zoopet-sida http://www.zoopet.com/index.php?opti...=167&Itemid=86 anges en formel hur man räknar ut glasvikten på ett akvarium
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Tastyfish
                      • February 2005
                      • 1761

                      #11
                      Ursprungligen postat av daniel60
                      Ursprungligen postat av Nicke Lilltroll
                      Jag har börjat fundera på att byta ut eller komplettera mitt 375 liters kar med ett 720 liters. Hur mycket väger ett så stort akvarium tomt? Jag tänkte skaffa ett begagnat med aluram och benställning.
                      Ett 720-liters har yttermåtten 20x6x6 decimeter. Innermåtten med 10 mm glas blir 19,8x5,8x5,9 dm, och innervolymen alltså 19,8*5,8*5,9=678 liter.
                      Glasets volym är skillnaden mellan ytter- och innervolym, dvs 720-678=42 liter.
                      Glas väger cirka 2,5 kilo per liter. Akvariets vikt blir då runt 100 kilo, 80 kilo med 8 mm glas.
                      en liten fråga hur kan 10 mm dvs 1cm eller 1/10dels dm få dm måttet att minska med 0.2? när det är 0.1 tjockt glas?
                      speciellt när minna båda kar är byggda av principen att dom långa glasen överlappar kortsidorna.. även om det bara är en smaksak
                      Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
                      Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
                      Måste skaffa mig fler djur!

                      Kommentar

                      • Danei
                        • September 2004
                        • 555

                        #12
                        Jag gissar att han förutsatte att det är glas även på baksidan av karet.

                        Kommentar

                        • Raven
                          • February 2005
                          • 15385

                          #13
                          Ursprungligen postat av Danei
                          Jag gissar att han förutsatte att det är glas även på baksidan av karet.
                          haha får hoppas de finns glas där också
                          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                          Faktatråd Om AkvarieVatten
                          Växtakvaristernas Paradis

                          Kommentar

                          Arbetssätt...