Vart sitter pumpen bäst ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rakel
    • December 2002
    • 65

    Vart sitter pumpen bäst ?

    Jag har inte tänkt på det tidigare men var sitter pumpen bäst för bäst filtering ?
    Jag har ett akvarium på 250 l och det är 110 långt,jag har hela tiden haft pumpen i ena bortre hörnet.Men jag har börjat fundera på det för växterna har börjat bli ganska kraftiga och då kanske inte skiten sugs upp ordentligt ?
    Bör den kanske vara placerad mer i mitten på en långsida?
    Jag har en Fluval 4+ men inte på max,men har ganska kraftig genomströmning iaf.
  • Ulf P
    • March 2002
    • 1615

    #2
    Med innerfilter brukar hörnet vara bäst eftersom det är skapligt enkelt att då få cirkulation i hela akvariet. Jag brukar rikta utblåset mot det främre hörnet på motstående sida.

    Ett filter kan inte suga upp all skit. Då skulle det behövas ett riktigt jetblås... den naturliga nedbrytningen och lite slamsugning (inte grustvätt!) tillsammans med ett innerfilter brukar räcka.

    mvh
    /Hasse

    -- http://och.nu/ciklid --
    //Uffe

    Kommentar

    • Ulf P
      • March 2002
      • 1615

      #3
      Med innerfilter brukar hörnet vara bäst eftersom det är skapligt enkelt att då få cirkulation i hela akvariet. Jag brukar rikta utblåset mot det främre hörnet på motstående sida.

      Ett filter kan inte suga upp all skit. Då skulle det behövas ett riktigt jetblås... den naturliga nedbrytningen och lite slamsugning (inte grustvätt!) tillsammans med ett innerfilter brukar räcka.

      mvh
      /Hasse

      -- http://och.nu/ciklid --
      //Uffe

      Kommentar

      • petruswang
        • January 2003
        • 327

        #4
        För bästa möjliga resultat bör pumpen skapa vattenrörelse i hela akvariet. Då bör den sitta i något hörn.

        Bättre är att försöka öka filtervolymen, t ex genom ett till filter, eller bygga/utöka existerande med större filtermassa.

        Kommentar

        • petruswang
          • January 2003
          • 327

          #5
          För bästa möjliga resultat bör pumpen skapa vattenrörelse i hela akvariet. Då bör den sitta i något hörn.

          Bättre är att försöka öka filtervolymen, t ex genom ett till filter, eller bygga/utöka existerande med större filtermassa.

          Kommentar

          Arbetssätt...