Cirkulations pump elr syre pump?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Luminax
    • July 2005
    • 378

    Cirkulations pump elr syre pump?

    Hej jag ska snart flytta över mina 8 johanni yngel till en lite större balja.
    Den är ca 50-60 liter en plast.
    Behöver jag ha cirkulationspump i den elr räcker det med syresten?
    Zoonen http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=463562
  • Gimbo
    • January 2005
    • 2734

    #2
    Jag skulle ju helt klart rekomendera cirkulationspump så du får lite mer rotation på vattnet. Men framförallt så du får ytrörelse, vilket syresätter vattnet mycket bättre än en syresten.

    Luften du kör genom syrestenen ger inte direkt något nämnvärt syre åt vattnet eftersom bubblorna är nere för kort tid. Du får ner lite syre då bubblorna rör om på vattenytan. Men, långt ifrån vad du kan få med en cirkulationspump.
    -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

    Kommentar

    • Luminax
      • July 2005
      • 378

      #3
      Okej det får bli en cirkulations pump då men jag ska ha kvar 2 hongi yngel i det lilla 31 liters där kan jag väl ha kvar syrestenen?
      Zoonen http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=463562

      Kommentar

      • NE
        • January 2004
        • 1549

        #4
        SKulle vilja tillägga att det inte handlar om en syrepump utan luftpump.
        Man syresätter vattnet (om man nu ens gör det) men det pumpen pumpar är luft.
        /Niklas

        Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

        Kommentar

        • Gimbo
          • January 2005
          • 2734

          #5
          Ursprungligen postat av NE
          SKulle vilja tillägga att det inte handlar om en syrepump utan luftpump.
          Man syresätter vattnet (om man nu ens gör det) men det pumpen pumpar är luft.
          Syrepump är samma sak som en luftpump.
          -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

          Kommentar

          • NE
            • January 2004
            • 1549

            #6
            Nej det är ett felaktigt namn, detta eftersom det vilseleder folk att tro att det får vattnet syresatt och att det inte är syre den pumpar.
            Vad butikerna kallar det är en helt annan sak, men det är inte rätt för det.
            Senast redigerad av NE; 29 October 2005, 08:09.
            /Niklas

            Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

            Kommentar

            • platy5
              • May 2005
              • 1087

              #7
              Ursprungligen postat av Luminax
              Hej jag ska snart flytta över mina 8 johanni yngel till en lite större balja.
              Den är ca 50-60 liter en plast.
              Behöver jag ha cirkulationspump i den elr räcker det med syresten?
              Ha ett filter jag har ett akvarium på 5l för yngel de e bara för att dom ska lära sig simma. Men iaf jag hade en syresten,doppvärmare och en filter svamp som hade vart i moget vatten i en månad och det var inga fiskar i men ändå hade jag 0,05 nitrit i vattent. Har inte det i mitt andra akvarium , det är ingen nitrit .
              __________________________________________
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

              Kommentar

              • NE
                • January 2004
                • 1549

                #8
                platy5 är inne på den viktiga sidan av denna fråga.

                En luftsten bidrar nästan inte till något alls.

                Ett riktigt filter har en biologisk verkan som är mycket viktigare än syesättningen av vattnet, nämligen att bryta ned giftiga ämnen till mindre giftiga och göra akvariet lämpligt för fisk.
                /Niklas

                Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                Kommentar

                • Gimbo
                  • January 2005
                  • 2734

                  #9
                  Ursprungligen postat av NE
                  Nej det är ett felaktigt namn, detta eftersom det vilseleder folk att tro att det får vattnet syresatt och att det inte är syre den pumpar.
                  Vad butikerna kallar det är en helt annan sak, men det är inte rätt för det.
                  Det här måste jag få uträtt

                  Jag var helt klart säker på att luftpump och syrepump var samma sak.

                  Vad är en syrepump? Och vad skiljer den från en luftpump?
                  -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                  Kommentar

                  • Magnus W
                    • March 2003
                    • 247

                    #10
                    Ursprungligen postat av Gimbo
                    Jag var helt klart säker på att luftpump och syrepump var samma sak.

                    Vad är en syrepump? Och vad skiljer den från en luftpump?
                    En syrepump pumpar ner syre i vattnet, en luftpump pumpar ner luft. (som visseligen innehåller 21% syre)
                    Eftersom de pumpar som finns till akvarieändamål inte skiljer ut syret ur luften, så är de luftpumpar. Samma sak med "syrestenar". De trollar inte fram något extra syre, de bara finfördelar luften som pumpas ner av luftpumpen.

                    -- MW
                    Plats här för fyndig signatur

                    Kommentar

                    • Luminax
                      • July 2005
                      • 378

                      #11
                      Okej nu har jag fått svar på min första fråga tack för det men nu skulle jag vilja ha svar på om jag kan ha kvar mina 2 hongi yngel i den lilla plastburken 31 liters. Och bara ha Luftpump där i? Dom får antagligen vara kvar där tills dom ska säljas (om ingen påstår nåt annat) Tacksam för svar!
                      Zoonen http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=463562

                      Kommentar

                      • Tropfrog
                        • October 2002
                        • 8078

                        #12
                        Jag tror inte att det finns någon som vill köpa fiskar som dragits upp under de förutsättningarna. Mbunas är syrekrävande fiskar som deffinitivt inte mår bra i ofiltrerat vatten, deras syreupptagninsförmåga nersätts av kvävet i vattnet och tillväxten störs ordentligt.

                        Det du behöver är ett biologiskt filter som också rör omkring ordentligt på ytan.
                        MVH
                        Magnus
                        min zoon

                        Kommentar

                        • Luminax
                          • July 2005
                          • 378

                          #13
                          Var i väg för att köpa 2 st cirkulations pumpar idag. En till det större och en till det lilla där dom 2 hongi ska vara. Men jag tror inte dom tar någon större skada av att ha varit där i 3 veckor och hongi 1 vecka?
                          Senast redigerad av Luminax; 30 October 2005, 22:55.
                          Zoonen http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=463562

                          Kommentar

                          • Gimbo
                            • January 2005
                            • 2734

                            #14
                            Under så kort tid är det ingen fara. Men, du sa innan att de skulle få gå där tills de skulle säljas. Och då behöver man (enligt mig) bra utrustning så de får en bra start i livet.
                            -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                            Kommentar

                            • Luminax
                              • July 2005
                              • 378

                              #15
                              jo jag vet men det var ju tur att jag köpte pumpen till det lilla också dårå. varför jag köpte den till det lilla först var för att syrepumpen låter så mycke så jag inte kan sova. Men nu när jag fick höra att det inte var bra för fiskarna så blev det ju ännu mer nödvändigt att skaffa de.

                              Tack för hjälpen!
                              Zoonen http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=463562

                              Kommentar

                              Arbetssätt...