Hur känsligt för sprickor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bellis67
    • October 2005
    • 4

    Hur känsligt för sprickor?

    Hej!
    jag har precis startat upp ett 720 liters burk med aluminiumram. Har tillhörande ställning med 8 ben. Har använt vattenpass för att få det rakt. När jag fyllt akvariet ser jag att det felar ca 1.5mm i i ena sidan att burken. Har trämaterial mellan ramen och ställningen för att undvika gruskorn och liknande mellan ramen och ställning. det skiljer inget i kortsidorna i vattenytan. burken luter helt enkelt 1,5mm från höger till vänster. Burken står på ett ojämnt parkettgolv menjag har ställt in alla 8 benen noggrant, det stämmer på vattenpasset. dock inget laserpass. Dom flesta har sagt att jag inte behöver oroa mig då nästan inget akvarium är exakt rakt ner på millimetern. Men oron finns ju där ändå. Bör jag tömma för att försöka justera dom felande 1,5mm eller kan jag vara lungn? det finns ju inget vridande tryck på glaset. Och jag var noga med att inte skapa för högt tryck på mittenbenen av ställningen för att undvíka brytning på glaset. Måtten på burken är 2meterx60x60. Tacksam för ärliga svar
    MVH Bellis
    Senast redigerad av bellis67; 26 October 2005, 01:33. Anledning: felstavat
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    ett kar kan luta 1-2cm framåt/bakåt utan några som helst problem.
    sålänge inte bottenglaset vrids så är det ingen fara.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • bellis67
      • October 2005
      • 4

      #3
      Tack för svaret! Nu känner jag att ångesten släpper....

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        då kanske du kan sova nattetid igen

        det enda negativa jag vet med ett akvarie som lutar framåt/bakåt eller i sidled är att det kan se fult ut med vattennivån längst upp
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • atlas1
          • September 2004
          • 83

          #5
          mitt lutar 1cm till väster men har inte vart några problem .vad fick du ge raven för karet
          Göran

          Kommentar

          • atlas1
            • September 2004
            • 83

            #6
            mena bellis 67
            Göran

            Kommentar

            Arbetssätt...