Luft i silikon

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jaanu
    • January 2004
    • 87

    Luft i silikon

    Vet någon varför och hur kommer luft inn i silikon. Har en 300 L NY kar (1,5 år gammal) och nu har jag märkt att silikon har luftbubblor.

    Det ena säger att det är ingen fara, andra säger att det är nära katastrof, man måste skära bort silikonet och fogga om karet - ja och vart ska jag lägga fiskar, växter så länge????

    Vet någon är det katastrof eller inget!!!!!!!!!!!!!
    Irvig nybörjare
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    kan ju känna med nageln försiktigt om silikonet sitter fast men tänk på att det kan börja läcka om silikonet är mycket dåligt och/eller du tar i för hårt.

    kolla också om det går på garantin.
    dåligt silikon borde gå som fabrikationsfel och det har du 2års garanti för enligt lag men di måste ha kvitto eller dylikt.
    kan även vända dej till din lokala avdelning av konsumentverket för mer svar.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • fredcoca
      • December 2004
      • 132

      #3
      Hej igen! Trodde att du vid det härt laget hade tagit kontakt med din försäljare av ditt kar!! Det är deras skyldighet att göra om silikonen eller byta ut det mot ett nytt!
      Stå på dig!
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=324799

      Kommentar

      • Jaanu
        • January 2004
        • 87

        #4
        Ursprungligen postat av fredcoca
        Hej igen! Trodde att du vid det härt laget hade tagit kontakt med din försäljare av ditt kar!! Det är deras skyldighet att göra om silikonen eller byta ut det mot ett nytt!
        Stå på dig!
        Jag kontaktade affären (vart jag köpte akvarie) och dem sa att det finns ingen garanti på akvarier ( om man köper akvarie och fyller den med vatten och den läcker då kan man byta - direkt allså men inte efter ett år o.s.v INGEN GARANTI på 8000 kr kar är ju oacceptabel men dem gav inte ......... (Har ingen kvitto p.g.a att köpte kar på avbetalning och det är ju banken som man betalar efteråt......)

        I andra affär (helt utomstående) hade dem alldrig hörts om luft i silikon och kontaktade glasmästare som föreslog att silikonera om karet men det går ju inte heller vart ska jag lämna fiskar och växter under tiden...........
        Irvig nybörjare

        Kommentar

        • AquaPro
          • August 2005
          • 219

          #5
          Hur mkt bubblor är det i silikonet?
          Någon enstaka bubbla eller flera bubblor per decimeter?
          Hur stora är bubblorna?
          2 Meter Växtburk.

          Kommentar

          • fredcoca
            • December 2004
            • 132

            #6
            Vänd dig till almänna reklamationsnämnden!!
            Eller så säger du till djuraffären att du har lämnat in en skrivelse till ARN. Tror inte att de vill ha med ARN att göra!
            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=324799

            Kommentar

            • Jaanu
              • January 2004
              • 87

              #7
              Ursprungligen postat av AquaPro
              Hur mkt bubblor är det i silikonet?
              Någon enstaka bubbla eller flera bubblor per decimeter?
              Hur stora är bubblorna?
              Det är flera bubblor i olika storlekar, störrsta ca 4 mm, dem som ligger närmast kanten har ju börjat släppa inn vatten ( storleken är ju mm men ändå hur lång tid tar det att vatten når igenom. Silikon ser ut som en Grov skummsvamp.
              När kar är fyllt med vatten ser bubblor mer platta ut men när man byter vatten och bubblor kommer ut och torkas lite ser dem mer uppblåsta ut.....
              Irvig nybörjare

              Kommentar

              • y0da
                • August 2005
                • 1697

                #8
                Om butiken tjurar så tycker jag att du ska gå till dem som producerar akvariumen, eller kanske till grossisten. Du kanske bör inleda samtalet med att höra hur garantin på de karen ser ut? Oavsett vad svaret blir så säg vad som hänt med ditt kar och att garantin bör täcka det iom att det är ett fabrikationsfel. Har för mig att det är 3 års garanti mot fabrikationsfel som ska gälla i sverige? Dock med ett antal undantag.
                Att hota med ARN tror jag inte är så smart, tror inte de blir mer villiga att hjälpa dig då. Är du bara snäll och vänlig mot dem så kan de ju ta det som en garanti, även om garantin egentligen inte täcker det.
                Men om du trots detta inte får någon hjälp så tycker jag att du ska gå till ARN. Alltså inte hota om det utan verkligen vända dig dit för hjälp.

                Ibland ringer det folk hit till mitt jobb som blivigt nobbade i butikerna. De har sagt att garantin inte gäller för det och det. Jag har då bett dem gå tillbaka till butiken och hälsa från mig att garantin visst gäller. Har även uppgett mitt direktnummer så de har kunnat kontakta mig. Efter det har det givetvis inte varit några problem att få varan utbytt via butiken.
                http://www.y0da.se

                540L SA

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #9
                  Ursprungligen postat av Jaanu
                  Jag kontaktade affären (vart jag köpte akvarie) och dem sa att det finns ingen garanti på akvarier ( om man köper akvarie och fyller den med vatten och den läcker då kan man byta - direkt allså men inte efter ett år o.s.v INGEN GARANTI på 8000 kr
                  skitsnack.
                  svensk lag ger dej 3 års garanti mot fabrikationsfel och det kan dom inte neka till.

                  (Har ingen kvitto p.g.a att köpte kar på avbetalning och det är ju banken som man betalar efteråt......)
                  har du inget papper alls på att du köpt akvariet av butiken ?
                  kan du inte styrka att du köpt det där så kan dom neka.

                  gör så att du går in på www.konsumentverket.se och så letar du upp din lokala avdelning och skickar dom ett mail där du säger vad du vill beskriver problemet utförligt.
                  när du får svar så skriver du ut det och går till butiken och visar.

                  brukar sätta sprätt på iallafall en del butiker.
                  nuvet ja inte om alla lokala avdelningar är lika snabba somm in men brukar få svar inom 2 arbetstimmar allra mest 1 arbetsdag.
                  går även att ringa dom men då får du jui nget mail du kan skriva ut.

                  skulle dom fortfarande trilskas så säger du bara att du kommer gå vidare med detta problemet och så går du därifrån.
                  ställa sej å gapa å skrika hjälper definitivt inte.
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • Raven
                    • February 2005
                    • 15385

                    #10
                    Ursprungligen postat av y0da
                    OHar för mig att det är 3 års garanti mot fabrikationsfel som ska gälla i sverige? Dock med ett antal undantag.
                    3år gäller varor köpta efter 1juli (tror jag) i år.
                    varor köpta innan detta datum har bara 2år.

                    "dock med ett antal undantag"
                    vilka skulle det va ?
                    de enda ja känner till är sånt som går under normalt slitage förbrukningsvaror och färskvaror.

                    EDIT:
                    1 april är det och inge 1juli som jag skrev ovanför.
                    Senast redigerad av Raven; 26 October 2005, 14:40.
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

                    Kommentar

                    • Sveziano
                      • July 2005
                      • 65

                      #11
                      Ett tips är att om du fortfarande betalar av så kan du avbryta det. Kontakta banken eller kreditinstitutet och säg att du fått en deffekt vara och att leverantören trilskas trots att du har rätt till hjälp via garantin. Av den anledningen kommer du att ställa in betalningarna tills ärendet är uträtt. Du skall ju inte betala för en felaktig vara (som har fabrikationsfel). Det är dock viktigt att stämma av detta med banken så du inte blir skickad påminnelser.

                      Dessutom borde banken/kreditinstitutet kunna kunna leta upp dokumentation på att du handlat varan från en viss butik.

                      Mvh
                      /T

                      Kommentar

                      • Jaanu
                        • January 2004
                        • 87

                        #12
                        har kontaktat konsumentrådgivare och ringt upp banken ang innbetalning (betalade summan snabbt). Banken sa att deras paper skulle inte gälla som KVITTO!!
                        Konsumentrådgivare sa att någon från butik måste komma och titta på problemet och sen kan vi komma överens vad ska hända - men dem är inte så villiga komma och titta, ville ha bilder men det är svårt att fota något svart på svart bakgrund och visa tydligt (ha, ha, haaa)

                        So to be fortsättning följer ..........
                        Irvig nybörjare

                        Kommentar

                        • y0da
                          • August 2005
                          • 1697

                          #13
                          Ursprungligen postat av Raven
                          "dock med ett antal undantag"
                          vilka skulle det va ?
                          de enda ja känner till är sånt som går under normalt slitage förbrukningsvaror och färskvaror.
                          Mjo.. är väl sådant jag far efter. Det jag tänkte på var t.ex. hårddiskar och batterier till bärbara datorer. En hårddisk brukar ha 1 års garanti, batterier 6 mån? Iaf på de produkter jag köpt nyligen. Man får köpa till "Value pack" och sådant om man vill få förlängd garanti på dessa.
                          http://www.y0da.se

                          540L SA

                          Kommentar

                          • Raven
                            • February 2005
                            • 15385

                            #14
                            En hårddisk brukar ha 1 års garanti,
                            några 2.5 hårddiskar har 1år men där gäller fortfarande konsumentköplagen.
                            flertalet jag precis kollade på har 3år.
                            3.5hårdiskar har 3-5års garanti.

                            batterier 6 mån?
                            6månader strider mot konsumentköplagen men hållbarheten på batterier är rätt bra idag sålänge dom inte överladdas.
                            köpte nyligen en skruvdragare och där stog de tydligt att garantin på batteriet inte gäller vid överladdning.
                            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                            Faktatråd Om AkvarieVatten
                            Växtakvaristernas Paradis

                            Kommentar

                            • sacha
                              • May 2005
                              • 1016

                              #15
                              Raven: Du har verkligen stirrat dej helt blind på den där lagen, de funkar tyvärr inte jämt så i verkligeheten.

                              Sen är det ju en viss skillnad på garanti och att har rätten att reklamera en vara... Bara för att man har rätt att under 3år reklamera betyder inte det att de kommer att lösa sej ... Reklamationen ska ju godkännas till att börja med...etc. etc.

                              Sen skulle jag tro att det är köparens uppgift att bevisa att felet är fabrikationsfel typ..när de gått långt tid..
                              Tjopp...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...