Cirkulationspump

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • yodi
    • March 2004
    • 79

    Cirkulationspump

    Skulle behöva lite tips på en bra cirkulationspump, tänkte använda den för att driva vatten genom en filtermatta bakom en BTN bakgrund, förstår att eheim är bland dom bästa och tystaste men finns det inga likvärdiga billigare alternativ?

    Annars borde väl en Eheim 1262 fungera bra till ett 375liters kar?

    /Micke
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    De flesta använder nog powerheads från aquaclear.
    MVH
    magnus
    min zoon

    Kommentar

    • y0da
      • August 2005
      • 1697

      #3
      Jag har en eheim compact 1000 (tror jag den heter) till mitt 136l akvarium. Den är relativt tyst, surrar lite bara. Till mitt 540l köpte jag en Aquaclear Powerhead 901, den pumpar ungefär 4x så mycket som min Eheim, men den låter lika mycket.. eller nästan lite mindre.
      Jag har alltid kört Eheim tidigare, men jag tycker nog att Aquaclear har god kvalité den också. Speciellt med tanke på att den kostar ca 1/3 av Eheim.
      http://www.y0da.se

      540L SA

      Kommentar

      • danturion
        • October 2004
        • 329

        #4
        Ska du ha en som är tyst och med säkra kopplingar- satsa på Eheims pump. Jag har två som driver mina hemmabyggda filter. Fungerar klockrent.

        Kommentar

        • yodi
          • March 2004
          • 79

          #5
          Pump

          Powerhead låter onekligen intressant! Speciellt då det skiljer en hel del i pris
          man kanske skulle satsa på en sådan, någon som vet hur det är med kvalité på impeller och liknande? Har dåliga erfarenheter från bla. Fluval filter som äter impellrar, och det brukar bli en dyr historia i längden

          Kommentar

          • Mohlén
            • January 2004
            • 273

            #6
            Av egen erfarenhet så funkar aquaclears powerhead perfekt. Jag har kört med 402:an i två år nu utan problem samt 802:an med gott resultat. Har även valt att köpa en av deras små modeller till ett yngelkar jag har. 201:an men den heter nog numera bara 20.
            Skulle man behöva reservdelar går de att köpa för en billig penning från bl.a. www.guldfisken.se senast jag kollade. Dock har jag aldrig behövt köpa någon reservdel. Impellern är bl.a. så gott som ny på alla mina pumpar.

            Ibland väsnas pumparna men det kan bero på igensättning av filter eller något som vibrerar emot på något sätt men för de mesta är de tysta och pålitliga. Jag kan helt klart rekommendera Hagens Aquaclear Powerhead!

            Lycka till med framtida inköp!

            Kommentar

            Arbetssätt...