klistra folie på baksidan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Goldfishlover
    • August 2003
    • 54

    klistra folie på baksidan

    Jag har köpt självhäftande plast att klistra på baksidan/utsidan av akvariet och vill ha lite tips om hur man gör det utan att det blir bubblor.
  • plorozen
    • January 2004
    • 531

    #2
    det behövs bara en (ren) bakpensel, lite matolja och en hjälpreda.
    pensla akvarieglaset med olja, inte så mkt att det rinner dock, det räcker om det blir en hinna på glaset.
    rulla ut plasten och börja trycka fast ett av de övre hörnen först, då blir det lättast att få den att sitta bra, både i höjd och sidoled. jobba sedan uppifrån och ned.
    sen tar du en spackelspade, eller något annat med en väldigt jämn kant och börjar "dra" ut luftbubblorna. har man tagit för mkt olja kommer det att rinna utanför kanterna, men det är bara att torka upp.

    är det vatten i akvariet blir det lättare att se var nånstans det är bubblor, då ljuset bryts mer.

    Kommentar

    • y0da
      • August 2005
      • 1697

      #3
      Jag tror iofs INTE det är så smart att köra matolja på glaset om du ska ha en självhäftande plast där Känns som klistret inte biter så bra då...
      Goldfishlover ska helt enkelt "tona" rutorna tippar jag? Tror nog du ska göra ungefär som plorozen säger, fast skippa matoljan! Sen bör du nog se till så du har gott om tid och gör det sakta och försiktigt.
      Det är förmodligen en plasfilm du drar bort från plasten du ska klistra? Dra undan den bit för bit tror jag, du bör nog inte dra bort hela plasten först, blir nog lätt att den fäster där den inte ska fästa då.
      Ska sätta svart plastfilm på sidorna på mitt akvarium senare, så jag gömmer det som är bakom bakgrunden. Meddela gärna hur det gick för dig :P
      http://www.y0da.se

      540L SA

      Kommentar

      • plorozen
        • January 2004
        • 531

        #4
        shit, om det _inte_ är en såndär fotobakgrund du har så ska du inte lyssna på mitt råd, utgick från att det var en sån du menade.

        Kommentar

        • Amel
          • July 2003
          • 75

          #5
          Denna fråga borde brams svara på. Han har klistrat självhäftande folie på akvarier på Hornbach.
          Man blandar lite såpa med vatten och penslar akvarieglaset med det för att kunna flytta på folien så att den sitter perfekt.Sedan drar man ut bubblorna med någon hård och jämn kant.
          Jag lyckades inte från början med efter några försök är jag nöjd nu.

          Kommentar

          Arbetssätt...