Ytterfilter Eheim 2213, behöver tillbehör och filter, tips

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lunar
    • July 2005
    • 427

Ytterfilter Eheim 2213, behöver tillbehör och filter, tips

Hej, ja som rubriken går under.

Eftersom jag fick den gratis så har jag inte några specifikationer till vad för tillbehör som finns till den och så.

Jag har Inge filter material så är det någon som kan ge lite tips på hur jag gör ett BRA filter

Sedan så är "utsprutet" ifrån pumpen trasig, vart slangen går in så det läker därifrån, så jag antar att det är något som har gått sönder, skulle behöva beställa reservdelar till den, någon som vet vartifrån?

Skulle behöva ny slang också men vet inte diametern.. i princip ingenting om ytterfiltret så ja...
    - 165L Low-tech.
    - 250L Low-tech Sällskapsakvarium.
    - 222L Ciklidakvarium.
    Min Akvarium Blog - Senaste projekt "Bakgrundsbygge i frigolit"
  • jean1
    • August 2005
    • 218

I mitt Eheimfilter har jag makaroner, Eheims substrat Pro och sedan Eheims "filterkudde" högst upp. Kudden kan man spola rent om det skulle behövas. Makaronerna och substratet ska man aldrig röra.
    Om du ska beställa reservdelar kan jag tipsa om Guldfisken zoo (nu igen), www.guldfisken.se.
    Lycka till
    Mvh Jeanette

Kommentar

• Karon
      • January 2002
      • 3170

Lite uppgifter och bilder på filtret. Man måste ju inte best. grejerna därifrån, men det kan vara bra att ha artikelnummren till hands när man snackar med den som skall beställa.
      Att aldrig röra makaroner eller substratet är väl kanske lite kategoriskt uttryckt, men man skall inte överdriva rengöringen
      Det är ju det som gör ytterfilter så överlägsna, just detta att de kan gå så länge utan service, men skulle flödet avta kan det som är i filtret behöva sköljas ur samt att slangarna kan behöva rensas, för det blir en viss påväxt av biofilm som kan bli så tjockt att det bromsar vattnet.
      Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

Kommentar

• plorozen
        • January 2004
        • 531

i mitt 2213 har jag makaroner längst ner, sedan grov fitlerkudde, sen eheim substrat pro, och en en fin filterkudde.
        makaronerna är i sig ganska onödiga och kan ersättas med vanlig blå filtermassa dock, men iom att jag redan köpt makaronerna så kör jag på dem.

att rengöra filtret är väldigt lätt, då det finns en "hink" man sätter filter materialen i, och sedan ner med hinken i filtret. när man sedan ska rengöra så är det i princip bara att ta upp hinken, tvätta den fina kudden noga, samt skölja igenom hinken med akvarievatten, skaka den lite, sen skölja igen tills det inte lossnar mer brunt klägg.

Kommentar

• Karon
          • January 2002
          • 3170

Alla 2213 har inte den där korgen plorozen, jag t.ex. fick köpa den i efterhand.
          En liten parentes, den nedre gallerplattan skall stå med benen ner och den övre med benen upp. Finns nätpåsar att ha substratet i, underlättar rengöringen en del att slippa separera substratet oc makaronerna. Inte helt nödvändigt men alltid kul med nya grejer

Kommentar

• lunar
            • July 2005
            • 427

Har kollat lite på vad jag behöer i www.guldfisken.se internet shop eftersom de hade en del reserv saker.

Behöver en ny slanganslutning till utblåset men det värkar inte som det finns någon till min modell 2213

Ett insugsrör litet,
            Tror jag behöver beställa sugkoppar så att de håller fast röret för sådana följer nog inte med.

Vet att jag ska ha en sådanhär filterkudde

Som ska placeras i mitten ungefär av filtret
            Och..
            En vit filterplatta högst upp..

Och..
            1L Substrat, tror inte 250ml räcker så långt och som var rätt så dyrt..

Och till sist...
            "Makaronerna"

Och sedan lite ny slang... tror allt bör sedan vara klart för start
            - 165L Low-tech.
            - 222L Ciklidakvarium.

Kommentar

• Karon
              • January 2002
              • 3170

"Behöver en ny slanganslutning till utblåset", skall vara art.nr. 763250
              "En vit filterplatta högst upp..", går bra med filtervadd också.
              Har du kollat priserna på http://www.aquaristic.net/?

Kommentar

• lunar
                • July 2005
                • 427

763250, Det är ju själva skyddet ovanpå, men det kanske räcker då att beställa en sådan ifrån guldfisken... min kåpa ser inte likadan ut om man tittar på utblåset men det kanske inte ska vara något annat ditsatt om det nu är en nyare version av kåpan.
                Alltså bara att fästa fast slangen direkt???
                - 165L Low-tech.
                - 222L Ciklidakvarium.

Kommentar

• Karon
                  • January 2002
                  • 3170

Nu vet jag själfallet inte hur ditt 2213 ser ut, men på mitt är kåpan och ut-nippeln i ett stycke som ansluts på pumpen när kåpan monteras på pumphuvudet.
                  Är utsprutsnippeln separat från kåpan på ditt 2213?
                  Förresten, vad på "utsprutet" är det som är trasigt ?

Kommentar

• lunar
                    • July 2005
                    • 427

Mmmm...

Den läker vatten, det var vad den förra ägaren sa att jag kunde byta.
                    Ja den är separat men om jag nu beställer en ny kåpa så behövs nog inte denna "extra utblås"
                    - 165L Low-tech.
                    - 222L Ciklidakvarium.

Kommentar

• Azeah
                      • October 2005
                      • 266

Göra rent hur ofta?

Jag har oxå ett ytterfilter Eheim 2213. Hur ofta ska man göra rent det? Och hur gör man då? Är det bara att öppna den när man dragit ur kontakten?
                      Tacksam för svar!
                      1200L vatten och 1200L luft. Min Zoon

Kommentar

• Raven
                        • February 2005
                        • 15385

ytterfilter kan du göra rent när vattenflödet har sjunkt.

det innebär att du kan få göra rent var 6:e månad.
                        eller varannat år om du har få fiskar som inte smutsar ner.
                        så det är lite individuellt.
                        glöm inte av att det rinner ut en massa vatten om du bara kopplar loss dom så se till att antingen ha nåt som klämmer ihop dom, så kallade "dubbelkranar" alternativt koppla loss dom över akvariet och fixera dom såd om inte åker ner på golvet.
                        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                        Faktatråd Om AkvarieVatten
                        Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• Karon
                          • January 2002
                          • 3170

Jo, dubbelkranar rekommenderas varmt
                          En slangborste är också bra att ha om än inte helt oersättlig.

"Är det bara att öppna den när man dragit ur kontakten?"
                          Slangarna är ju fulla med vatten och om du inte håller filltret ovanför akvariet när du öppnar filtret blir det en hävert av dem (om du inte plockat ut dem ur akvariet först).

Kommentar

• Azeah
                            • October 2005
                            • 266

Okej... då vet jag..

Självklart fattar jag oxå att det inte är så värst bra att "bara öppna" burken när slangarna fortfarande är i, men tack för att du påpekade det...
                            1200L vatten och 1200L luft. Min Zoon

Kommentar

• Karon
                              • January 2002
                              • 3170

Ursprungligen postat av Azeah
                              Okej... då vet jag..

Självklart fattar jag oxå att det inte är så värst bra att "bara öppna" burken när slangarna fortfarande är i, men tack för att du påpekade det...
                              Det har faktiskt hänt, dock inte mig (hedersord) att man gjort det så även om det är ett fånigt påpekande kan det vara befogat

Kommentar

Arbetssätt...