EHEIM filter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Huggew
    • February 2003
    • 247

    EHEIM filter

    Till mitt framtida akvarie så tänkte jag köra med EHEIM:s ytterfilter men nu har jag några frågor om vilket man skall välja.

    Dom jag väljer mellan är 2028, 2229 samt 2329.

    Effekt och filtervolym är den samma i alla tre och priserna skiljer inte så mycket men i 2229 samt 2329 ingår "Substrat pro" vad är detta och är det värt några hundralappar extra?

    I 2329 ingår värmare också på 210 W, hur stort akvarie räcker den till? Behövs det kompletteras med en annan värmare? Jag slipper gärna ha mer prylar i akvariet än nödvändigt, bättre få plats med mer inredning och fiskar.

    Jag har aldrig haft ytterfilter innan så någon som känner för det kan gärna förklara mer hur det funkar.

    MAH
    Magnus
    och till alla er som älskar mig, Lyllos er/Grynet
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    2028 är ett vanligt klassiskt ytterfilter.

    2229 är ett intervallfilter. Det innebär att filtersubstratet omväxlande tömms/fylls så att materialet skiftar mellan att vara vått och torrt. Detta ger större syreupptagning och avsevärt bättre nitrifikation. Filtret kräver ett särskilt filtermaterial som då medföljer. Nackdelen är att man kan höra ett litet svagt plopp varje gång flottören släpper. Sen är det ju mer grejor som kan gå sönder i den.

    2329 är ett intervallfilter med inbyggd värmare. Om man inte handhar den rätt så bränner värmaren sönder skalet, och det blir dyrt att byta. Jag har hört alltför många historier där duktiga akvarister har brännt sönder sina pumpar för att våga satsa på det själv.

    Jag själv skulle välja 2229, då jag har väldigt goda erfarenheter av intervallfilter (2227)
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Huggew
      • February 2003
      • 247

      #3
      Tack för svar!

      Då tror jag att jag väljer 2229.

      Är "ploppljudet" väldigt störande om man tex har det i ett vardagsrum?

      Filtersubstratet är det mycket dyrare än till ett icke intervall filter?

      EHEIM:s grejor brukar vad jag har förstått inte gå sönder ofta eller har jag fel?

      Vad behöver man köpa mer än själva filtret eller ingår allt som behövs till det i paketet?

      MAH
      Magnus
      och till alla er som älskar mig, Lyllos er/Grynet

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        efter vad jag läst ska man rätt lätt kunna ändra ett intervall filter så det fungerar som ett vanligt ytterfilter.
        om det är skadligtr eller ej kan jag inte svara på
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • Huggew
          • February 2003
          • 247

          #5
          Varför skall man ändra från intervall till vanligt?
          och till alla er som älskar mig, Lyllos er/Grynet

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #7
              Själv tycker jag att man måste vara mycket känslig för att störas av ploppljudet, det är tyst och dovt. Jag skulle kunna ha det i mitt sovrum utan att störas.

              Det går att ändra från intervall till vanligt utan bekymmer. Det är bara att täppa igen luftintaget så att det inte får någon luft. Detta är inte farligt utan tipsas om i instruktionsboken.

              Varför??
              Ja, jag gjorde det när jag av misstag hade knäckt flottören i intevallstyrenheten. I väntan på en ny flottör var jag tvungen att köra som ett vanligt filter. Andra kan kanske göra det för att ploppljudet stör eller kanske för att de inte litar på tekniken under sin semester, när de inte kan kolla till det. Det finns säkert fler anledningar.
              MVH
              Magnus
              min zoon

              Kommentar

              Arbetssätt...