värde av purvärde

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • janne dansk
    • June 2004
    • 1740

    värde av purvärde

    om man tänkar sig ,att jag startar 2 st identiska kar ,med den skilnad att jag väljar ett rör med pur 60 resp 80.hur ser jag skillnad på dom ,bubblar detmera?växar det bättra? blivar der bättra färger.eller vad blivar der för skilnad.med al respekt för dom som läggar tid på att räkna fram pur värde
    mvh janne
    Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Purvärdet visar på hur mycket ljus som växterna kan dra nytta av. DVS ett högre purvärde kan ge bättre tillväxt, mer fotosyntes och följakligen mer växtbubbel. Men....Så enkelt är det förståss inte alltid. Om du ökar purvärdet på ljuset men inte ökar tillsatt gödning kommer det att leda till bristsymptom och algblommningar. Därför kasn man inte använda sig av naturvetenskapens "allt annat lika". Mer ljus kräver alltid mer av akvaristen, karet blir svårarfe helt enkelt. Om man inte kan klara växterna med det ljus man har idag skall man deffinitivt inte öka.

    Vart har du hittat ljuskällor med purvärde 60 resp 80? Låter helt sjukt mycket, decimalfel?
    MVH
    Magnus
    Senast redigerad av Tropfrog; 17 October 2005, 20:26.
    min zoon

    Kommentar

    • janne dansk
      • June 2004
      • 1740

      #3
      purvärde på 60 res 80 var bara ett exempel.så purvärdet innebär att det"lysar" mera ell?

      mvh janne
      Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Ursprungligen postat av janne dansk
        purvärde på 60 res 80 var bara ett exempel.så purvärdet innebär att det"lysar" mera ell?

        mvh janne
        Det innebär att ljuskällan skickar uit mer ljus inom det spektra som växterna kan tillgodose sig. Kolla mer på:



        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • janne dansk
          • June 2004
          • 1740

          #5
          jag har kollat där,jag var bara mest intereserat i en "praktisk"förklaring .vad jag ser på djurportalen ,säger mig inte så mycket ,jag är mera "praktsk" än "teoretiskt" lagt

          mvh janne
          Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

          Kommentar

          • janne dansk
            • June 2004
            • 1740

            #6
            vad jag menar är,jag har ett kar som är 60 högt .spelar det roll vilket pur som jag andvänder .som det är i dag så växar det i övra halvan .har beställt t5 .och behövar råd vilke rör jag skall andvända ,har bestält till 0,4v l ca

            mvh janne
            Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #7
              Då har vi inte läst samma artikel, den jag läste var väldigt praktisk och handfast. Pur är hur effektiva rören är för växterna, ett lågt purvärde innebär att du "eldar för kråkorna". DVS växterna kan inte ta hand om ljuset. Jag vet ju inte så mycket om ditt kar, men om du kan trycka i tillräckligt med co2 och gödning tycker jag att du skall välja det med högst purvärde. Undantag...Om du inte tycker att ljuset är fint.
              MVH
              Magnus
              min zoon

              Kommentar

              • janne dansk
                • June 2004
                • 1740

                #8
                ok ,tack ,jag läste den flera gångar och till slut tror jag att jag förstod .jag skall försöke att leta rätt på bästa pur värde mvh janne
                Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

                Kommentar

                • Tropfrog
                  • October 2002
                  • 8078

                  #9
                  Lite hjälp. Det högsta purvärdena Daniel har hittat är:
                  t8: aquarelle
                  t5: deltec aquablue plus
                  mh: aqualine 1000

                  Alla har ett nice blåaktigt ljus som iallafall jag gillar.
                  MVH
                  Magnus
                  min zoon

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo

                    #10
                    Som jag ser det är PUR-värdet finlir. Det finns gott om exempel att akvarieväxter växer alldeles utmärkt under flera olika ljuskällor - de anpassar sig. Styrkan i sig verkar vara en viktigare parameter. Själv har jag kört växter under vanliga glödampor, lysrör av många olika fabrikat samt MH - det växer ändå, hur man än gör - om allt annat är i ordning.

                    Men visst - vill man pressa ut det maximala ur den utrustning man har så kan man trixa med sådant. Fine with me. Kom bara inte och påstå att PUR-värdet är avgörande för tillväxten... ...vilket jag inte menar du har gjort heller, men i allafall.

                    Hilsen,

                    P

                    Kommentar

                    • Tropfrog
                      • October 2002
                      • 8078

                      #11
                      Nja, att välja ett högt purvärde är inte för växterna utan snarare för plånboken. Växterna lär växa i vilket fall, men man vill ju att så mycket av den elen som hamnar på elräkningen som möjligt kommer växterna till nytta.

                      När jag hade 1w/l av den effektivaste MH lampan på marknaden önskade jag nästan att jag valt en lite mindre effektiv lampa. Så man bör ta hänsyn till hur mycket man flåsar på totalt också och inte bara låsa sig i effektivaste möjliga.
                      MVH
                      Magnus
                      min zoon

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo

                        #12
                        Mm, det är ungefär det jag menar - vill man pressa allt ur systemet man har så rotar man reda på det maximala av allt. Om man har allt annat i fungerande balans, så spelar spektrumet mindre roll, enligt min erfarenhet. Det växer i vilket fall, helt enkelt. När det gäller ljus-spektra kan man verkligen gå på det ljus man själv gillar bäst - det är styrkan som kan ge problem. Resten är finlir, som jag ser det.

                        Hilsen,

                        P

                        Kommentar

                        • Tropfrog
                          • October 2002
                          • 8078

                          #13
                          Purvärdet berättar inta bara något om spektrat utan också om hur mycket effekt som kommer växterna till nytta. Om du skaffar en ljuskälla med dubbelt så högt purvärde så kommer du att dubbelt så mycket ljus till växterna, vid samma watt. Det kallar jag inte finlir. Men visst går det att köra på lägre, det gör det.
                          MVH
                          Magnus
                          min zoon

                          Kommentar

                          • janne dansk
                            • June 2004
                            • 1740

                            #14
                            har fået mina nye rör philips t 5

                            color temp 4000 resp 6500
                            color 840 resp 865
                            lumens 25 gr 4450 resp 4250
                            eficacy 35 gr lm/w 93 resp 89
                            är det nogot att ha ??
                            mvh janne :o
                            Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

                            Kommentar

                            • Tropfrog
                              • October 2002
                              • 8078

                              #15
                              Om den inte finns med på defdacs lista så får du skicka spektrat till honom så tror jag att han hjälper dig.
                              MVH
                              Magnus
                              min zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...