Vill ha tips om Filter/pump

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bobbyfuller
    • October 2005
    • 538

    Vill ha tips om Filter/pump

    1.Hej många av er som svarade på mitt inlägg om mina nitrit problem tyckte att mitt fuval 2 filter var för litet för mitt 93 liters akvarium. Kan hålla med om att mängden filtermatrial inte är något att skryta om. Cirkulationen är det inget fel på. Efterlyser nu om någon vet något bra filter till ett 93 liters det behöver inte vara just fuval. En gång i tiden fanns det filter med runda filter i 3st i en pump man trädde dom på ett plast rör med småhål på. något åt det hållet så man slipper göra rent för jämnan. Kan tänka mig att lägga ut en 500-ing tipsa gärna om svenska nätbutiker oxå.
    2. Hur kör jag i gång filtret? ska jag ha 2 i gång samtidigt?
    /bobbyfuller
    **Juwel Trigon 190L**
    If you are an Elvis fan, no explanation is necessary.
    If you are not an Elvis fan, no explanation is possible.
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    eheim 2213 ytterfilter 3L filtervolym pumpar 440L/H men bör inte va några större problem med strilrör.
    klarar akvarier upp till 250L och är mer än nog för dej.
    kan utan större problem gå 6 månader mellan rengörning om inte bra mycke mer.
    kostar 600kr.

    vill du titta på internetbutiker så hittar du länkar till dom om du klickar på länken i min signatur.

    om du köper ett sånt här ytterfilter kan du ta filtermaterialet från innerfiltret och lägga i.
    annars köra båda paralellt i minst 2 veckor.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • bobbyfuller
      • October 2005
      • 538

      #3
      oj!

      Behöver jag verkligen ett ytterfilter?
      min far hade ett sånt och det va det som fick honom att lägga ner sin akvariehobby, när de vaknade hade de 200 liter på golvet
      men de kanske har blivit säkrare nu detta var ju för 10 år sedan.
      /bobbyfuller

      Ursprungligen postat av Raven
      eheim 2213 ytterfilter 3L filtervolym pumpar 440L/H men bör inte va några större problem med strilrör.
      klarar akvarier upp till 250L och är mer än nog för dej.
      kan utan större problem gå 6 månader mellan rengörning om inte bra mycke mer.
      kostar 600kr.

      vill du titta på internetbutiker så hittar du länkar till dom om du klickar på länken i min signatur.

      om du köper ett sånt här ytterfilter kan du ta filtermaterialet från innerfiltret och lägga i.
      annars köra båda paralellt i minst 2 veckor.
      **Juwel Trigon 190L**
      If you are an Elvis fan, no explanation is necessary.
      If you are not an Elvis fan, no explanation is possible.

      Kommentar

      • lysröret
        • October 2004
        • 312

        #4
        skitsnack. till ett så litet akvarium så använfs ju innnerfilter.
        jag görstår inte varför man nu ska ha filter till ett akvarium, ett filter samlar ju skiten och amoniaken blir nitrit som är farligt för fisken. sen blir det nitrat som göder algerna.
        det bästa är att ta bort det med en gång. t.ex med en skummare.

        Kommentar

        • Mohlén
          • January 2004
          • 273

          #5
          Jag vill tipsa om ett eget innerfilter som man lätt bygger av ett lämpligt pumphuvud, filtermatta (10ppi), ett vp-rör och en plugg till vp-rörets ände.

          Kolla in denna länk http://www.zpet.se/index.php?option=...=175&Itemid=92

          Har själv två av dessa innerfilter i mina två kar, 222L och 152L och de fungerar perfekt. Bara att göra rent en gång i halvåret/året ungefär eller efter behov.
          Själv kör jag med Aquaclears pumphuvuden, 802:an och 402:an, vilka jag tycker funkar bra och har så gjort genom åren.

          Så till ett 93L kar borde ex Aquaclears pumphuvud 301 funka bra, vill man ha lite mer cirkulation kan man ju alltid gå upp en storlek.
          På Tropical Zoo får du 301:an för 189:- http://www.tropicalzoo.nu/
          Filtermatta borde de ha på din lokala akvarieaffär, går iofs också beställa men då brukar man va tvungen att köpa en STOR bit. Vp-rör finns på ex, Biltema för en femma.

          Lycka till

          Kommentar

          • PeterFag
            • August 2005
            • 200

            #6
            Du kan göra som jag.



            342:-
            Den finns också som en 2 plus, d.v.s med bara 2 patroner. Och möjligen en 1 plus med en patron som räcker för dig. Den 1 plus och 2 plus fanns inte på just den länken bara. Ring och fråga dem.

            Akvarieteknik är grossisten på detta märke och har alla modeller. men säljer inte till privatkund. Du kan dock beställa från vilken affär du vill, inkl akvarieshoppen enligt länken.

            Du väljer själv hur många patroner du vill ha monterat.
            Med två patroner klarar du dig upp till 200L. Så i ditt fall räker det med en.
            HAr du senare 200L och får väldigt mycket fisk i. Plussa på med den tredje patronen.

            Fördelen är att du kan växa. Du kan också lätt bygga om till bottenfilter om du vill. Bara köpa till plattorna.

            Du kan också köpa minsta huvudet 156:- som finns under meny för cirkulationspumpar och köpa filerpaketet separat. 1 filterpaket kostar 45:- med två sådana filer som satt i första länken.

            Detta är mer eller mindre exakt det du efterlyste.
            Du kan själv också ta ett pvcrör borr lite och köpa filermaterialet löst och stoppa på.

            Denna modell kan du mycket lätt också montera ett strilrör på utblåset om du önskar.

            Modellen är också helt tyst. Hörs inte ett ljud från den när den är i vattnet.

            Spruta nitrivec eller filterstart eller liknande diirekt i filtermaterialet. Låt den gå samtidgt som den andra pumpen i några dagar upp till en vecka.
            Senast redigerad av PeterFag; 18 October 2005, 08:32.

            Kommentar

            • vance
              • December 2004
              • 872

              #7
              Ursprungligen postat av lysröret
              skitsnack. till ett så litet akvarium så använfs ju innnerfilter.
              jag görstår inte varför man nu ska ha filter till ett akvarium, ett filter samlar ju skiten och amoniaken blir nitrit som är farligt för fisken. sen blir det nitrat som göder algerna.
              det bästa är att ta bort det med en gång. t.ex med en skummare.
              Blir lite skön ironi när man läser din signatur:
              ...jag har förstått att akvaristik inte är en hobby, det är en sport. för att det ska flyta på enkelt och smärtfritt krävs många mycket dyra utrustningar som kalkreaktorer, skummare...
              Bara döda fiskar simmar med strömmen

              Kommentar

              • lysröret
                • October 2004
                • 312

                #8
                sötvatten är ju inte dyrt eller krävande om man jämför med saltvatten.
                salt kräver ju så mycket mer. dubbla belysningseffekten och minst 10 x akvariets volym i cirkulation. kalkreaktorer och nitrat/fosfat-filter. UV-C och osmos. + saltpulver och kalcium och jod.tillsättningsmedel m.m.

                Kommentar

                Arbetssätt...