En fråga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hyland
    • September 2002
    • 57

    En fråga

    Bytte precis vatten i mitt 222L. När jag skulle ta upp pumpen så ramlade filtret ut och gjorde att hela akvariet fylldes med skit! Då hade jag redan hällt bort över 1/3 så jag fyllde akvariet. I första hinken som jag fyllde upp gick förresten termometern sönder så hinken fylldes med Thomas Quick-silver.
    Nu undrar jag bara om jag ska/kan göra något och om det är farligt för fiskarna?

    Jäfvlar vad rörigt inlägg det blev, men jag har panik här!
    "Jag håller inte med dig om det du säger, men skulle med mitt liv försvara din rätt att säga det."
    - Voltaire
  • zeke
    • November 2002
    • 260

    #2
    Quicksilvret åkte väl inte med ned i akvariet va?
    i så fall kan jag bara rekommendera att ta ut fiskarna till ett annat
    kar tex. badkaret och det bara hamnade i hinken så byt hink och fortsätt att fylla.
    Jag vet ej hur man tar bort quicksilvret ur akvariet om så var fallet
    kanske någon annan som vet?

    Bara det bästa är gott nog;-)

    Dennis..

    Bara det bästa är gott nog;-)

    Dennis..

    Kommentar

    • zeke
      • November 2002
      • 260

      #3
      Quicksilvret åkte väl inte med ned i akvariet va?
      i så fall kan jag bara rekommendera att ta ut fiskarna till ett annat
      kar tex. badkaret och det bara hamnade i hinken så byt hink och fortsätt att fylla.
      Jag vet ej hur man tar bort quicksilvret ur akvariet om så var fallet
      kanske någon annan som vet?

      Bara det bästa är gott nog;-)

      Dennis..

      Bara det bästa är gott nog;-)

      Dennis..

      Kommentar

      • Pulver
        • October 2002
        • 109

        #4
        Du tömde väl inte ut kvicksilvret i vasken väl?

        Kommentar

        • Pulver
          • October 2002
          • 109

          #5
          Du tömde väl inte ut kvicksilvret i vasken väl?

          Kommentar

          • Hyland
            • September 2002
            • 57

            #6
            Nej nej, quicksilvret hamnade inte i akvariet. Då är det ingen fara alltså?
            "Jag håller inte med dig om det du säger, men skulle med mitt liv försvara din rätt att säga det."
            - Voltaire

            Kommentar

            • Hyland
              • September 2002
              • 57

              #7
              Nej nej, quicksilvret hamnade inte i akvariet. Då är det ingen fara alltså?
              "Jag håller inte med dig om det du säger, men skulle med mitt liv försvara din rätt att säga det."
              - Voltaire

              Kommentar

              • zingo_boy
                • August 2002
                • 983

                #8
                oj oj oj. värre än mej, ja tömde ut en 10 l hink över min sladd dosa till akvriet en gång. spraka å smattar ett tag kan ja säjja.

                ???

                Kommentar

                • zingo_boy
                  • August 2002
                  • 983

                  #9
                  oj oj oj. värre än mej, ja tömde ut en 10 l hink över min sladd dosa till akvriet en gång. spraka å smattar ett tag kan ja säjja.

                  ???

                  Kommentar

                  • Smike
                    • October 2002
                    • 238

                    #10
                    Hoppsan-jädrarns då!

                    Först. Är du helt säker att det var en kvicksilvertermometer? Dom är ju inte så vanliga nu längre, särskilt inte om det är en ordinär akvariemodell (alltså inköpt i en akvariebutik för att ha i akvariet). Rätta mig om jag har fel i detta.

                    Om det nu var kvicksilver och du har fått i bara så lite i karet, så är det inte särskilt bra. Kvicksilver är riktigt styggt och påverkar nervsystemet - och det dödar, för eller senare om dom får det i sig. Vet inte hur flyktigt det är i vatten, dvs lakar ut i vattnet och smyger sig in i fisken, men risken kvarstår att faran är överhängande att dom får i sig det på ett eller annat sätt.

                    Om du har fått ner det i karet så är nog det enda raka att tömma allt. Lägg fisken i badkaret som zeke sa - eller i ett reservkar om du har det. Sen är det total utrensning och rengöring av inredningen, växter, filter och kar som gäller. Vet inte hur hård mekanisk rensning som behövs för att bli av med kvicksilvret. Men risken finns ju att det är nödvändigt att köpa ny sand (för det är väl där det hamnat primärt om det läckt ut). Kvicksilver är ju tungt och sköljs inte ur som vanligt lättviktig smuts gör om man gör det i hink tex - det kommer antagligen att ligga kvar bland gruset. Kanske det funkar om du sköljer sanden i en sil. I övrigt tror jag att det räcker att skölja sten, växter etc kraftigt. Samt rengöra karet invändigt väl.

                    Vet inte om jag överdriver oron, men jag hade väl själv gjort så.

                    Hoppas det går bra för dig.

                    Smike
                    Jag vill ha mer grejer och fler fiskar. Men pengar går lika bra //smike::..

                    Kommentar

                    • Smike
                      • October 2002
                      • 238

                      #11
                      Hoppsan-jädrarns då!

                      Först. Är du helt säker att det var en kvicksilvertermometer? Dom är ju inte så vanliga nu längre, särskilt inte om det är en ordinär akvariemodell (alltså inköpt i en akvariebutik för att ha i akvariet). Rätta mig om jag har fel i detta.

                      Om det nu var kvicksilver och du har fått i bara så lite i karet, så är det inte särskilt bra. Kvicksilver är riktigt styggt och påverkar nervsystemet - och det dödar, för eller senare om dom får det i sig. Vet inte hur flyktigt det är i vatten, dvs lakar ut i vattnet och smyger sig in i fisken, men risken kvarstår att faran är överhängande att dom får i sig det på ett eller annat sätt.

                      Om du har fått ner det i karet så är nog det enda raka att tömma allt. Lägg fisken i badkaret som zeke sa - eller i ett reservkar om du har det. Sen är det total utrensning och rengöring av inredningen, växter, filter och kar som gäller. Vet inte hur hård mekanisk rensning som behövs för att bli av med kvicksilvret. Men risken finns ju att det är nödvändigt att köpa ny sand (för det är väl där det hamnat primärt om det läckt ut). Kvicksilver är ju tungt och sköljs inte ur som vanligt lättviktig smuts gör om man gör det i hink tex - det kommer antagligen att ligga kvar bland gruset. Kanske det funkar om du sköljer sanden i en sil. I övrigt tror jag att det räcker att skölja sten, växter etc kraftigt. Samt rengöra karet invändigt väl.

                      Vet inte om jag överdriver oron, men jag hade väl själv gjort så.

                      Hoppas det går bra för dig.

                      Smike
                      Jag vill ha mer grejer och fler fiskar. Men pengar går lika bra //smike::..

                      Kommentar

                      • Smike
                        • October 2002
                        • 238

                        #12
                        Ops. Det hann rinna till kompletterande uppgifter - att du inte fick ner silvret i karet. Så bra. Då kan du ta det lugnt. Men gör dig av med hinken för säkerhets skull. Överdriver kanske, men det är bättre att ta det säkra före det osäkra, det kan ju ha krupit in rester i repor i hinken.

                        Och som Pulver sa - du hällde väl inte ut det i vasken. Hänt är hänt i så fall, men inte bra - om än så lite... många bäckar små du vet. Förlåt för översitteriet

                        mvh

                        Smike
                        Jag vill ha mer grejer och fler fiskar. Men pengar går lika bra //smike::..

                        Kommentar

                        • Smike
                          • October 2002
                          • 238

                          #13
                          Ops. Det hann rinna till kompletterande uppgifter - att du inte fick ner silvret i karet. Så bra. Då kan du ta det lugnt. Men gör dig av med hinken för säkerhets skull. Överdriver kanske, men det är bättre att ta det säkra före det osäkra, det kan ju ha krupit in rester i repor i hinken.

                          Och som Pulver sa - du hällde väl inte ut det i vasken. Hänt är hänt i så fall, men inte bra - om än så lite... många bäckar små du vet. Förlåt för översitteriet

                          mvh

                          Smike
                          Jag vill ha mer grejer och fler fiskar. Men pengar går lika bra //smike::..

                          Kommentar

                          • Karon
                            • January 2002
                            • 3170

                            #14
                            Som en del redan undrat, var det verkligen kvicksilver?
                            Hur betedde det sig i hinken?
                            Gav det ifrån sig någon lukt?
                            Hur såg det ut egentligen, färg, glänste det?
                            Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                            Kommentar

                            • Karon
                              • January 2002
                              • 3170

                              #15
                              Som en del redan undrat, var det verkligen kvicksilver?
                              Hur betedde det sig i hinken?
                              Gav det ifrån sig någon lukt?
                              Hur såg det ut egentligen, färg, glänste det?
                              Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                              Kommentar

                              Arbetssätt...