Heltäckande ramp - utan täckglas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wonko
    • September 2005
    • 20

    Heltäckande ramp - utan täckglas

    Jag är ledsen att behöva göra en ny tråd för detta ämne men min fråga är rätt specifik.
    Fick idag hem min ramp som är en 4-rörs heltäckande aluminiumramp. Kan jag köra den utan täckglas och känna mig säker på att elektroniken inte skadas?
    Rampen är en http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=206&page=1

    Tacksam för svar från de som har något liknande eller som har bra kunskaper om detta.
  • cotterpin
    • June 2004
    • 193

    #2
    Har heltäckande ramp över två akvarium och jag kör bägge utan täckglas.
    Har dock varit med om att två botier har hoppat ut på baksidan eftersom det är öppet där på det större.
    Men har man inte "hoppande" fiskar och kör med godkända installationer är det inga problem.
    Man får tänka på att det blir kalkavlagringar på lysrören som man får tvätta/torka av med vatten och ev lite citronsaft.
    //Jenny
    "I'm going the way i have to go" - cotterpin

    Växtakvarium 225L Yngelakvarium 45L Min Zoon

    Kommentar

    • CBR
      • January 2005
      • 292

      #3
      Har också ett akvarium med heltäckande ramp/lock utan täckglas och det är inga som helst problem. Enda nackdelen är väl att lysrören värmer vattnet snabbare än om du har täckglas.
      The Zone

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        NU står det inget om fabrikatet på rampen. Om rampen är tysk, fransk eller polsk så är den garanterat byggd för att vara i akvarier utan täckglas eftersom täckglas nästan aldrig används "söder ut".

        Är rampen svensktillverkad så behövs det sannolikt täckglas eftersom täckglas är betydligt vanligare på svenskbyggda akvarier och då buggs ofta ramperna utifrån dom förutsättningarna (självklart finns det undantag).
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • alcar
          • April 2005
          • 1398

          #5
          jag har heltäcknde och det funkar perfekt
          mvh alexander
          min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

          Kommentar

          • Gimbo
            • January 2005
            • 2734

            #6
            Jag tror inte att det ska hända något. Men, skulle olyckan vara framme så är jag inte säker på om hemförsäkringen täcker det. Tror den ska vara klassad med IP44 minst om man ska följa regelverket.

            Fast vem är jag o säga det. För jag kör utan täckglas och uppfyller inte IP44
            -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

            Kommentar

            • Jimk
              • March 2005
              • 332

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              NU står det inget om fabrikatet på rampen. Om rampen är tysk, fransk eller polsk så är den garanterat byggd för att vara i akvarier utan täckglas eftersom täckglas nästan aldrig används "söder ut".

              Är rampen svensktillverkad så behövs det sannolikt täckglas eftersom täckglas är betydligt vanligare på svenskbyggda akvarier och då buggs ofta ramperna utifrån dom förutsättningarna (självklart finns det undantag).
              Varför har man inte täckglas söder ut?
              //Jimk

              Lite bilder

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Varför har man inte täckglas söder ut?
                De stjäl ganska mycket ljus.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Wonko
                  • September 2005
                  • 20

                  #9
                  Märke CBS

                  Tack så mycket för alla svar.
                  Jag tror "tyvärr" att rampen är svensktillverkad.

                  CBS Belysning
                  Typ C436
                  Den är S, F och CE märkt.

                  Nån som kan nånting om denna?

                  Kommentar

                  • plorozen
                    • January 2004
                    • 531

                    #10
                    kjell: borde kanske frågan vara, varför har vi täckglas i sverige?

                    Kommentar

                    • Fred fish
                      • July 2004
                      • 120

                      #11
                      Kanske för att vi pga vårt klimat måste vara mer rädda om värmen? Ett akvarium utan täckglas förlorar ju mycket värme = hög energiåtgång,och eftersom de flesta inte har heltäckande ramper så är täckglas alternativet...
                      240 L Sydamerikamix (jordätare, rödmunstetror, corydoras och ancistrus)
                      190 L Sydamerikamix (scalarer, dolkstickstetror, bilbukar, corydoras och ancistrus)

                      Kommentar

                      • Gimbo
                        • January 2005
                        • 2734

                        #12
                        hehe... så farligt mycket effektförlust tror jag inte att det bli Du har nog endå 20-23 grader i omgivningstemperatur.
                        -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Ursprungligen postat av Fred fish
                          Kanske för att vi pga vårt klimat måste vara mer rädda om värmen? Ett akvarium utan täckglas förlorar ju mycket värme = hög energiåtgång,och eftersom de flesta inte har heltäckande ramper så är täckglas alternativet...
                          Det kan vara så som Fred Fish skriver.

                          Tror själv att det har mycket med gammal vana att göra. I Sverige har ramakvarium alltid haft en stark tradition och där användar man sällan heltäckande armaturer och har man inte heltäckande armaturer bör man ha täckglas.
                          I övriga Europa är ramakvarier väldigt ovanliga utan där handlar det om möbelakvarium och då blir rampen en del av möbeln och blir då heltäckande eftersom det är snyggare.

                          Om man går 20-25 år tillbaka så stod ramakvarierna säkert för mer än 95% av marknaden i Sverige (idag är det säkert en övervikt för möbelakvarier här också) medan förhållandet var det omvända neråt Europa (där har det inte förändrats).
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Fred fish
                            • July 2004
                            • 120

                            #14
                            Ad

                            Mmm, jag har för mig att jag just läste om det här med energiåtgång i Ad Konnings "Back to Nature guide to Malawi cichlids". J

                            Jag har också för mig att Ad faktiskt rekommenderar att man ska klä in de delar av akvariet som inte används för att se in i det med frigolit för att ännu mer minska energiåtgången. Så långt har väl dock få gått (kanske för att strömmen i Sverige faktiskt är rätt billig om man jämför med andra länder)!
                            240 L Sydamerikamix (jordätare, rödmunstetror, corydoras och ancistrus)
                            190 L Sydamerikamix (scalarer, dolkstickstetror, bilbukar, corydoras och ancistrus)

                            Kommentar

                            • Raven
                              • February 2005
                              • 15385

                              #15
                              kostnaden för att värma ett akvarie är ju försvinnande lite om man bor i villa med elvärme men har ma olja som fanns mycke förr eller ved så blir det ju dyrare.
                              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                              Faktatråd Om AkvarieVatten
                              Växtakvaristernas Paradis

                              Kommentar

                              Arbetssätt...