Vilken IP klass bör man ha på en lysrörsarmatur till akvarier? Jag har frågat tidigare ang armaturer i badrum men om man har ett odlingsställ i ett vanligt rum kanske man inte behöver ha samma klassning (IP44)?
IP Klass?
Kollaps
X
-
IP Klass?
13 st kar + yngelburkar
Ancistrus dolichopterus
Apistogramma Agassizii VF
Apistogramma Baenschi
Apistogramma Cacatuoides
Apistogramma Hongsloi
Apistogramma Trifasciata
Apistogramma Viejita
Carnegiella strigata
Dicrossus Filamentosus VF
Mikrogeophagus Ramirezi
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=444712
ovj78@hotmail.comTaggar: Ingen -
En vanlig ramp för tex 2 rör (ej heltäckande) är väl inte IP-klassad överhuvudtaget. Den är ju tänkt att ligga på täckglas.
Utan täckglas borde IP44 duga då det är "Spoltätt", är ju inte meningen att man ska köra utblåset från pumpen rakt upp i armaturen, men vill man göra det kan man ju köra IP67 -
Samtidigt är det ju inte alla som har täckglas, jag har vanlig ramp till mitt 375l där jag inte har ngt täckglas. Jag fick rekommenderat att använda IP44 om jag skulle ha lysrörsarmatur i badrummet, men då borde jag kanske kunna använda en armatur med lägre klassning i ett vanligt rum?13 st kar + yngelburkar
Ancistrus dolichopterus
Apistogramma Baenschi
Apistogramma Cacatuoides
Apistogramma Hongsloi
Apistogramma Trifasciata
Apistogramma Viejita
Carnegiella strigata
Mikrogeophagus Ramirezi
ovj78@hotmail.comKommentar
-
...bara för att säga det (ingen aning om IP och såna saker) igår när "vi" jobbade med "lilla" akvariumet som har glödlampsarmatur tappade vi ner hela armaturen i karet när det lös...blev lite smått panikslagen först kan jag säga. slet ut sladden och fiskade upp armaturen sen var det till att torka den ordentligt. jag vet inte hur täta dom är men det var säkert nära att bli grillad fisk +ägare av akvarium =(
// SeanChaiKommentar
-
Den första siffran i kapslingsklasser visar graden av skydd mot beröring och inträngande av fasta föremål.
Den andra siffran är graden av skydd mot inträngande vätskor.
0 - Inget skydd
1 - Skydd mot lodrätt fallande vattendroppar
2 - Skydd mot lodrätt fallande vattendroppar när kapslingen lutas max 15º
3 - Skydd mot strilande vatten
4 - Skydd mot överstrilning
5 - Skydd mot vattenstrålar
6 - Skydd mot kraftiga vattenstrålar
7 - Skydd mot inverkan vid kortvarig nedsänkning i vatten
8 - Skydd mot inverkan av långvarig nedsänkning i vatten
Generell regel: Välj material som minst motsvarar klassning för det avsedda ändamålet.
Dvs hellre vara på den säkra sidan än att man riskerar en olycka. Är du inte säker på vad du gör är det bättre att låta någon behörig utföra det.
//PeterKommentar
-
Genom att snåla och köpa en med lägre klassning kan du spara några kronor. Genom att lägga till några kronor och köpa en med högre klassning kan du spara liv. Vad väger tyngst?
Är man klumpig kanske man till och med ska satsa på en IP67, då kan du till och med råka klumpa ner den I akvariet utan att det händer något
Eller IP68 om du är klumpig och glömsk och glömmer armaturen i karetKommentar
-
Ursprungligen postat av y0da....
Eller IP68 om du är klumpig och glömsk och glömmer armaturen i karetKommentar
-
Haha.. okay.. inte illa!
Mina hoppar över bakgrunden såfort jag lämnar rummet typ.. den går 1cm över vattenytan, man kanske skulle gjort den lite högre....
Löste det genom att lägga en filtermatta ovanpåKommentar
-
Jag tänkte sätta fast armaturen på hyllan ca 15-18 cm över karet så tappa den lär jag inte göra, fiskarna kommer att vara dvärgciklider samt snäckskalelekare så det handlar inte om några större fiskar. Det ska bli en eller två odlingshyllor.13 st kar + yngelburkar
Ancistrus dolichopterus
Apistogramma Baenschi
Apistogramma Cacatuoides
Apistogramma Hongsloi
Apistogramma Trifasciata
Apistogramma Viejita
Carnegiella strigata
Mikrogeophagus Ramirezi
ovj78@hotmail.comKommentar
-
-
Alltså bör IP44 vara helt tillräckligt. Även om det kan funka med lägre klassning så skulle jag personligen inte välja det.Kommentar
-
Tänk på att en oklassad armatur inte behöver vara sämre skyddad, bara att tillverkaren inte garanterar något.Kommentar
-
Kommentar
-
är det bara ljus så du ser fiskarna kanske 12v lampor kan va nåt då har du inga klassningar du behöver gå efter.Kommentar
Kommentar