Besök av anticimex..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cotterpin
    • June 2004
    • 193

    Besök av anticimex..

    Skall få besök av anticimex på fredag då jag har fått plattbaggar i köket.
    De rekomenderade då att man skulle stänga av alla akvariepumpar då fiskarna kan vara känsliga emot giftet de använder.
    Mina akvarier står i bägge angränsande rummen (3 st akvarier) med innerfilter samt "täckande" lock på de två större.

    Min fråga/fundering är som följande:
    "Måste" jag verkligen stänga av filtren? är det inte bättre att täcka för akvarierna så dom mer eller mindre blir täta?
    Nån som har någon erfarenhet av detta?
    //Jenny
    "I'm going the way i have to go" - cotterpin

    Växtakvarium 225L Yngelakvarium 45L Min Zoon
  • y0da
    • August 2005
    • 1697

    #2
    hmm.. Har inte en aning.. men jag misstänker att de menar luftpumpar? Om du tar luft från lägenheten så det bubblar i akvariet så bör du nog stänga av dem. Innefilter bör väl inte påverkas nånting av ett gift som finns i luften. Jag skulle bara slänga över nått platskydd över akvariet eller så... men dubbelkolla med dem hur de menar för att vara på den säkra sidan.
    Dock tror jag inte det är en bra idé att stänga av innerfilter? Såvitt jag vet så bildas det gifter i filtret om det står still ett tag?
    http://www.y0da.se

    540L SA

    Kommentar

    • cotterpin
      • June 2004
      • 193

      #3
      Ja, alla nyttiga bakterier dör efter som detta rör sig om flera timmar då dom måste vara avstängda. Känner inte för att behöva rengöra dfiltren då det inte behövs.
      Känns som dom menar ytterfilter (men dom är ju också slutna system) och kanske luftpumpar..
      //Jenny
      "I'm going the way i have to go" - cotterpin

      Växtakvarium 225L Yngelakvarium 45L Min Zoon

      Kommentar

      • y0da
        • August 2005
        • 1697

        #4
        innefilter/ytterfilter bör ju vara sak samma.. dock finns det väl vissa som kör med lite luft också? eller har jag fel? (amatör!!)
        Dock tror jag som sagt de syftar på luftpumpar. Innefilter/ytterfilter/cirkulationspump bör ju bara se till så att giftet blandar sig mer med vattnet? dvs samma effekt som det skulle få när du stänger på pumpen igen .
        Ett lite större vattenbyte kanske inte sitter helt fel efter mördarpatrullens besök dock.
        http://www.y0da.se

        540L SA

        Kommentar

        • cotterpin
          • June 2004
          • 193

          #5
          Får vänta och se om någon har varit med om detta tidigare
          //Jenny
          "I'm going the way i have to go" - cotterpin

          Växtakvarium 225L Yngelakvarium 45L Min Zoon

          Kommentar

          • lehndal
            • August 2005
            • 45

            #6
            Det här är kanske ett gyllende tillfälle att filtrera med aktivt kol?
            Hans-Erik Lehndal

            in omnibus requiem quasivi et nusquam inveni nisi in angulo cum libro

            www.lehndal.com
            http://lehndal.blogspot.com/

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              inner/ytter filter ska inte påverkas av det.

              däremot kan det räcka att några sitter å röker i ett rum med akvarei å luftpump för fiskarna ska säga hejdå typ.

              om du av nån orsak behöver köra luftpump så släng in den i annat rum hos grannen hängandes ut genom ett fönster till exempel.

              slangen spelar ju ingen roll om den är 1m eller 10meter.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • Ponchu
                • March 2005
                • 94

                #8
                Man försöker ju ha rörelse på ytan för syresätta vattnet. Samma ytrörelse borde kunna förgifta vattnet om det är gift i luften. Jag skulle låta pumpen gå och försöka göra akvariumet så luft-tätt som möjligt. Kanske sätta en luftpump utanför fönstret och pumpa frisk luft in i det lufttäta akvariumet för att skapa övertryck.

                Kommentar

                • cotterpin
                  • June 2004
                  • 193

                  #9
                  Jo, men syresättningen blir ju nästan nada om jag har filtren avstängda med, så det blir nog att försöka få det tätt och ha igång dom, det rör ju sig bara om ett par timmar.
                  //Jenny
                  "I'm going the way i have to go" - cotterpin

                  Växtakvarium 225L Yngelakvarium 45L Min Zoon

                  Kommentar

                  • saxmark
                    • August 2005
                    • 92

                    #10
                    Ursprungligen postat av cotterpin
                    Skall få besök av anticimex på fredag då jag har fått plattbaggar i köket.
                    De rekomenderade då att man skulle stänga av alla akvariepumpar då fiskarna kan vara känsliga emot giftet de använder.
                    Mina akvarier står i bägge angränsande rummen (3 st akvarier) med innerfilter samt "täckande" lock på de två större.

                    Min fråga/fundering är som följande:
                    "Måste" jag verkligen stänga av filtren? är det inte bättre att täcka för akvarierna så dom mer eller mindre blir täta?
                    Nån som har någon erfarenhet av detta?
                    Personligen hade jag lagt en bit byggplast eller om du kan få tag på pallplats (Det är som en jätterulle med gladpack). Den stort svart plastsäck som man sprättar upp borde också göra tricket.. Sedan är det bara till att tejpa upp den över karet så att det blir mer eller mindre hermetiskt.. Luftpump givetvis av och Co/2 likaså.. Du vill ju inte bygga en balong..
                    http:// shop.aquablog.se - Billig PVC i sverige

                    Kommentar

                    • Norpis
                      • November 2004
                      • 305

                      #11
                      Skulle snarare säga att ballongiden inte alls är dum.
                      Så ha en luftpump med tillräckligt lång slang för att den inte ska suga i sig nått gift. För har du då några små hål i plasten så kommer det bara att blåsa ut ur dom. Och på det viset kommer du även att få ny luft till akvariet.
                      Dock får du vara försikig så du inte får för mycket övertryck i plasten så den spricker lagon när dom har satt igång. Utan ifall du tycker att det blir för hårt så gör nått litet hål i nederkant så det kan blåsa ut luft där.
                      Sen är det bara att köra ytter och innerfilter som vanligt.
                      Det enda jag kan tänka mig med ytterfilter är att du kanske ska skölja av dom utvändigt ordentligt nästa gång du rengör dom ifall det finns nått skit utanpå.
                      /Mattias
                      Senast redigerad av Norpis; 06 September 2005, 20:43.

                      Kommentar

                      • Ponchu
                        • March 2005
                        • 94

                        #12
                        [QUOTE=saxmarkLuftpump givetvis av och Co/2 likaså.. Du vill ju inte bygga en balong.. [/QUOTE]

                        Jag tycker du ska bygga en balong. En balong som pumpas med frisk luft. Den får förstås inte vara så tät att den spricker. Är trycket högre i "balongen" än utanför kommer det inte in giftig luft. Vi gör så på jobbet för att minimera damm. Vi bygger täta rum och pumpar in ren luft och på så sätt kommer ingen luft med damm in.

                        Kommentar

                        • saxmark
                          • August 2005
                          • 92

                          #13
                          Ursprungligen postat av Norpis
                          Skulle snarare säga att ballongiden inte alls är dum.
                          Så ha en luftpump med tillräckligt lång slang för att den inte ska suga i sig nått gift. För har du då några små hål i plasten så kommer det bara att blåsa ut ur dom. Och på det viset kommer du även att få ny luft till akvariet.
                          Dock får du vara försikig så du inte får för mycket övertryck i plasten så den spricker lagon när dom har satt igång. Utan ifall du tycker att det blir för hårt så gör nått litet hål i nederkant så det kan blåsa ut luft där.
                          Sen är det bara att köra ytter och innerfilter som vanligt.
                          Det enda jag kan tänka mig med ytterfilter är att du kanske ska skölja av dom utvändigt ordentligt nästa gång du rengör dom ifall det finns nått skit utanpå.
                          /Mattias
                          Hrmpf.. Why didn´t i think of that (No answer please.. )

                          Sant.. Självklart skall man ju övertrycka karet.. Häng luftpumpen i en lunchlåda av plast eller en fystpåse eller dyligt utanför fönstret så kommer den att få frisk luft så det räcker..

                          // Calle
                          http:// shop.aquablog.se - Billig PVC i sverige

                          Kommentar

                          Arbetssätt...