Nytt akvarie = Massor av frågor :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bucket
    • February 2004
    • 1020

    Nytt akvarie = Massor av frågor :)

    Hejsan alla!

    Sambon och jag skaffade i går ett 2 månader begagnat akvarium som bara hade blivit fyllt till hälften när dom märkte att vattenapsset började ge utslag och att golvet deras inte höll för tyngden.

    Akvariet är på 400l som ben/ställning har vi såndär "LecaBlock".

    Har sett flera bilder på akvarium som står på dessa stenblock.. men jag undrar.. är det bra? det ser lite sådär halvfarligt ur tycker jag.

    Men jag har ju ändå haft ångest att akvriet kommer att spricka av någon anledning..

    Åvanpå blocken har vi en 2.5cm tjock spånskiva + frigolit.

    Nu har jag märkt att ena benet nr 2 av 5 så rör sig lite fast akvariet står på utan något i.

    Jämnar detta ut sig eller är det farligt?

    Karet står i lod på längden men kastar liiiiite liiite grann på djupet.

    Har köpt 2st 25 kilos finkornig akvariesand att lägga som botten substrat.. altså 50!!!kilo.. är det för mycket?

    oj detta blev långt.. kanske kommer på mera frågor senare..

    Jag vill juh inte att något missöde händer


    Tacksam för svar.

    //Bucket
    jävla massa akvarium!
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=362871
  • oresare
    • December 2003
    • 273

    #2
    Vad är det för golv det står på? Om det är träreglar i golvet så kan det vara bra att veta att de är tillräckligt täta.

    Det kan vara bra att lägga en skiva under lecablocken också för att inte göra så mycket märken i golvet.

    Om blocken håller? Tja, man bygger hus av dem så de borde ha en del bärkraft. Med fem ben så borde det verkligen gå bra. Det kan ju se lite rangligt ut men om man jämför med hur otroligt lätta och rangliga alubenställningar är så är det ju riktigt stabilt. Med ett par hundra kilo på sig så står de garanterat stilla.

    Om det lutar lite så ska det göra det jämt. Det kan vara några millimeters skillnad bak och fram om det är det på båda sidorna åt samma håll. Om däremot ena hörnet går ner så kan det bli sprickbildning.

    50 kg tycker jag låter lite i underkant fast det beror ju på hur stor bottenytan är. Jag har ca 40 kg i ett 375l med 150x50 cm botten och då är det verkligen ett väldigt tunt lager och jag har fått dra ihop sand där jag planterat växter för att de ska hålla fast och inte blåsa iväg.

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      Ursprungligen postat av Bucket
      Akvariet är på 400l som ben/ställning har vi såndär "LecaBlock".

      Har sett flera bilder på akvarium som står på dessa stenblock.. men jag undrar.. är det bra? det ser lite sådär halvfarligt ur tycker jag.
      leca block går alldeles utmärkt att använda men kolla så alla ligger i nivå med varann.

      Nu har jag märkt att ena benet nr 2 av 5 så rör sig lite fast akvariet står på utan något i.

      Jämnar detta ut sig eller är det farligt?
      ta nånting som är garanterat rak som en bräda till exempel och kolla om skivan på är rak.
      om skivan är helt rak så skulle iallafall ja lägga nåt under som tar upp utrymmet.

      Karet står i lod på längden men kastar liiiiite liiite grann på djupet.
      spelar ingen roll om det så lutar 2cm framåt eller åt sidan sålänge HELA karet lutar likadant.
      ska absolut inte ha en sida som lutar 1cm och andra sidan lutar 0.2cm då kan glaset spricka.

      Har köpt 2st 25 kilos finkornig akvariesand att lägga som botten substrat.. altså 50!!!kilo.. är det för mycket?
      är lite av en smakfråga själv har jag 2-5cm i mitt nuvarande 37L kar och passar bra där.
      polarn har 8-9cm eller nåt i sitt 540L kar.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • Bucket
        • February 2004
        • 1020

        #4
        Ursprungligen postat av oresare
        Vad är det för golv det står på? Om det är träreglar i golvet så kan det vara bra att veta att de är tillräckligt täta.

        Det är betong golv så jag behöver inte fundera på det

        Tack för alla svar
        jävla massa akvarium!
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=362871

        Kommentar

        • Bucket
          • February 2004
          • 1020

          #5
          Ursprungligen postat av Raven

          spelar ingen roll om det så lutar 2cm framåt eller åt sidan sålänge HELA karet lutar likadant.
          ska absolut inte ha en sida som lutar 1cm och andra sidan lutar 0.2cm då kan glaset spricka.
          Okej tack för alla svar
          jävla massa akvarium!
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=362871

          Kommentar

          • Bucket
            • February 2004
            • 1020

            #6
            Nu har vi fyllt i allt vatten i akvariet.. men märkte då att lägger man vattenpasset på mitten så är det i lod.. men lägger man vattenpasset på vänstra sidan så lutar det.. har åxå märkt att golvet lutar åt samma håll..

            altså detta är på bänken.. lägger man vattenpasset på akvariet så är det nog i lod


            När man hade allt vatten i så hade det knakljud ..vad beror detta på?


            har börjat tappa ut vattnet nu igen fall något är fel..

            är det farligt att vänstra sidan lutar? eller jämnar frigoliten ut detta?

            tacksam för snabba svar
            Senast redigerad av Bucket; 03 September 2005, 13:03.
            jävla massa akvarium!
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=362871

            Kommentar

            • Bucket
              • February 2004
              • 1020

              #7
              Någon som vet?
              jävla massa akvarium!
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=362871

              Kommentar

              • Bucket
                • February 2004
                • 1020

                #8
                inte en själ?
                jävla massa akvarium!
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=362871

                Kommentar

                • Idanajad
                  • May 2005
                  • 465

                  #9
                  Lecablock har inte precis någon porschepassning. Om din spånskiva buktar lite (som en hängmatta eller en puckel) kan ju akvariet vara i lod ända tills det spricker. Mät på flera ställen på underlaget samtidigt som du trycker det mot lecablocken, och staga opp om det behövs. Är det bara lite som diffar fungerar tex glasspinnar. Att akvariet knakar låter oroväckande tycker jag.
                  Peccator est aquarifex

                  Kommentar

                  • Gimbo
                    • January 2005
                    • 2734

                    #10
                    Ursprungligen postat av Idanajad
                    Lecablock har inte precis någon porschepassning. Om din spånskiva buktar lite (som en hängmatta eller en puckel) kan ju akvariet vara i lod ända tills det spricker. Mät på flera ställen på underlaget samtidigt som du trycker det mot lecablocken, och staga opp om det behövs. Är det bara lite som diffar fungerar tex glasspinnar. Att akvariet knakar låter oroväckande tycker jag.
                    Haha... Gillar din förklaring - Porschepassning
                    Fast så är det ju den enda bilen som duger
                    -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                    Kommentar

                    • Idanajad
                      • May 2005
                      • 465

                      #11
                      Peccator est aquarifex

                      Kommentar

                      Arbetssätt...