Och skiten har hänt mig också!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • me_trixie
    • December 2004
    • 350

    Och skiten har hänt mig också!

    Mitt första akvarium har blivit tre. Fler akvarier fler katastrofer.

    Två är lowtech enligt alla konstens regler för att jag skall kunna vara ifrån dem och det fungerar skitbra MEN vad händer då? Jo i 160-liters öppna sjönk vattennivån och ingen av de sporadiska hemvändarna (akvarieomvårdarna) tänkte på det. En dag var nivån under strilröret som passat på att vrida sig så en av strålarna höll effektivt på att tömma akvraiet på golvet Försäkringsbolag, förstörd parkett, stora fläktar brummar fortfarande =DYRT och trist!

    Och i det lilla 27-liters? Jo där ballade värmaren ur och kokte alla fiskarna i natt - jag blir så FÖRBANNAD!

    Det första 54 liters som är inrett utan finesser och när jag var totalt okunnig om allt har också stått utan vård med ett förstärkt innenfilter i en bytta hela sommaren med ett par malar i - ser risigt ut men i övrigt nema problema...

    Jag tycker det är roligt och vackert med mina burkar - men säg mig är allt strul och alla katastroferna en inbyggd organisk del av hobbyn? Eller är jag bara en ovanligt klantig typ som borde ge tusan i alltihop och sätta in en annons under säljes
  • mckvinnan
    • December 2004
    • 760

    #2
    Jäkligt trist när sånt händer.

    Tycker inte att du ska lägga ned din hobby även om det känns som att alla tecknen tyder på det.

    Shit happens - hang in there!
    Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

    Kommentar

    • me_trixie
      • December 2004
      • 350

      #3
      Ursprungligen postat av mckvinnan
      Jäkligt trist när sånt händer.

      Tycker inte att du ska lägga ned din hobby även om det känns som att alla tecknen tyder på det.

      Shit happens - hang in there!
      Tack jo jag försöker väl bita ihop, slänger värmaren i huvudet på säljaren och köper ny fisk. Och fixar golvet och täcker akvariet nästa sommar!

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        är det garanti kvar på värmaren och hur gammal är den ?
        för är den rätt ny så är det inte omöjligt att du kan kräva nya fiskar och ny värmare av säljaren men för att få ett definitivt svar om detta så får du vända dej till konsumentverket.

        har mailat konsumet göteborg några gånger och dom svarar inom 1 arbetsdag.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • me_trixie
          • December 2004
          • 350

          #5
          Tack för tipset!

          Jag var inne i butiken idag och ag fick en ny värmare (den gamla var bara typ 8 månader gammal) och jag tror också att jag får ny fisk eller åtminstone bra rabatt när jag bestämt mig för fiskfördelningen över akvarierna. Men hur ersätter man 5 vackra egenupfödda guppyhanar? Barn till ens första stapplande steg på akvariebanan? Blåa som Baby Blue (avliden pappa) med svart botten som Lufsen (avliden mamma)??

          Kommentar

          • C.Ciklid
            • February 2005
            • 12055

            #6
            En liten fråga? Doppvärmaren var möjligtvis inte en AquaEl värmare? Vet väldigt många som fått sina fiskar kokade av den sorten, bla jag själv. Förbrukade 2st(nya) innom knapt en månad. Om det var det märket kan jag rekomendera att byta märket till tex jäger eller tetratec.

            //Camilla
            De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

            Kommentar

            • me_trixie
              • December 2004
              • 350

              #7
              nej jag tror det var en Jäger men är inte säker. Har inte den kvar eftersom jag lämnade tillbaka den till butiken och fick en ny, som inte var samma (och inte var bra heller så det blir ett nytt besök på måndag). Bra att veta att man ska undvika AquaEl, tack för det!

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #8
                Ursprungligen postat av C.Ciklid
                Vet väldigt många som fått sina fiskar kokade av den sorten, bla jag själv. Förbrukade 2st(nya) innom knapt en månad.
                polarn förbrukade 2st på under 1.6år till sitt 540kar.
                båda hängde sej i värmeläget som tur är så orkade dom bara värma till 30-31grader så alla fiskar klara sej.

                innan hade han haft en jäger i 7år som sprack när den ramla i golvet.
                nu sitter det en jäger igen funkar fint
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                Arbetssätt...