NU har skiten hänt mig med

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Iit_mutt
    • November 2004
    • 449

    NU har skiten hänt mig med

    Imorse (nåja för en timme sen) vaknade jag, gick på toa, blev lite blöt om fötterna, reflekterade inte över det förrens jag var på toa...

    Jodå, mitt 250L-kar läcker. Inga mängder, det står och droppar...men FAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAN....så var mest bara tvungen att få ur mig det...sådär
    Ja jag måste ju jag med; http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=310152
  • peppito
    • December 2003
    • 1612

    #2
    Beklagar hoppas det inte blev alltöfr mycket vatten på golvet.
    "du ångrar bara det du inte gjorde"

    Kommentar

    • Iit_mutt
      • November 2004
      • 449

      #3
      Mnja, en 10-15-20L har väl droppat ut, så nej, inga extrema mängder. Det som stör mig mest (förutom det faktum att det faktiskt läcker) är att jag ÄNTLIGEN började bli nöjd med karet
      Ja jag måste ju jag med; http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=310152

      Kommentar

      • mckvinnan
        • December 2004
        • 760

        #4
        Usch, jag får gåshud när jag läser det där... min parkett tål inte minsta droppe vatten utan att det blir fläckar. (hade behövts lackeras om för typ 10 år sen) Har båda mina kar stående där och båda karen är över minst 10 år gamla...
        Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

        Kommentar

        • Hasse H
          • August 2004
          • 2111

          #5
          Man är ingen riktigt akvarist förrän man upplevt sitt första läckage...

          Mitt senaste läckage var för 5 år sedan när mitt dåvarande 540 liters kar sprang läck kl. 5 på morgonen. Runt 150 liter rann ut på heltäckningsmattan och ner i betonggolvet under. Tur man inte hade parkett.
          mvh Hasse
          Det man inte vet, har man ingen aning om.

          Kommentar

          • Maria - Sjöjungfru

            • January 2004
            • 4236

            #6
            Ursprungligen postat av Hasse H
            Man är ingen riktigt akvarist förrän man upplevt sitt första läckage...
            *S* Hoppas jag aldrig blir nån riktig akvarist då *S*
            Maria - Sjöjungfru

            Kommentar

            • Paula&Jimmy
              • April 2005
              • 397

              #7
              Ursprungligen postat av Hasse H
              Man är ingen riktigt akvarist förrän man upplevt sitt första läckage...
              Räknas det om ytterfiltret springer läck? *hoppas det räknas så kanske jag slipper uppleva nåt värre*
              Proffsiga amatörer (...?)


              Paulas zoon

              Kommentar

              • elinor
                • February 2003
                • 1323

                #8
                Läckande akvarium är ingen rolig upplevelse. För tre år sedan åkte vi till Gotland och en släkting ställde upp som fiskmatare och husvakt. Hon tog chansen att få en liten semester i vårt lediga hus....Släktingen bestämde sig en kväll för att lägga sig till ro och sova i vårt vardagsrum och gosade ner sig i vår mjuka soffa.

                Kl. 05.00 på morgonen vaknade hon av en händelse, hon vet inte varför, och hörde plötsligt ett droppande ljud *ve och fasa*. Av nån anledning kikade hon bort mot vårt 250-liters Malawiakvarium och fick se att att de droppade från karet och ner på golvet *skrik*. Hon ringde till en annan släkting och tillsammans lyckades de att tömma akvariumet, det läckte i en nederkant, och fick låna ett extra akvarium av nån bekant...

                Jag kan inte annat än säga att där hade vi en otrolig tur, en sån tur har man förmodligen inte så ofta. Hade inte släktingen bestämt sig för att sova i det rummet så hade förmodligen en stor del av vattnet droppat ur och letat sig genom golvet och ner till vår bottenvåning.. Och det hade inte varit roligt att komma hem till efter en semester.
                Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

                Kommentar

                • Hasse H
                  • August 2004
                  • 2111

                  #9
                  Kl. 5 på morgonen ja... det är då det händer om det ska hända. . Själv vaknade jag och blev irriterad över att nån hade glömt stänga av vattenkranen i badrummet...tji fick jag.

                  Läckande akvarium, slangar till ytterfilter som lossnar, otäta packningar, innerfilter som lossnar från sin hållare och sprutar uppåt i hörnet där täckglaset är avskuret, been there, done that, whatever, allt som gör att vatten hamnar på golvet är härdande för en akvarist. Förr eller senare händer nåt, count on it.
                  mvh Hasse
                  Det man inte vet, har man ingen aning om.

                  Kommentar

                  • Iit_mutt
                    • November 2004
                    • 449

                    #10
                    Nåja, karet är nu tömt, fiskarna fick bli gäster i mitt 170L som numer är väldans överbefolkat (alla utom kampfiskhane med honor + två malar, som fick flytta in i en plastlåda på 25l, malarna fick flytta med för att i mitt "lilla" kar leker malparet just nu)

                    Så jag antar att det bara är att inhandla en två tuber akvariesilikon och silikona om hela karet? Tänkte mer att det är väl lika bra att göra det "hela" när jag ändå ska?

                    Några tips på tillvägagångssätt?
                    Ja jag måste ju jag med; http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=310152

                    Kommentar

                    • Johan73
                      • December 2003
                      • 483

                      #11
                      Själv blev jag väckt av sonen vid 6 tiden på SISTA APRIL (stora festdagen i Uppsala) av ett " pappa det är blött på köksgolvet"..Var ju ett litet kar men ca 20 liter utplattat på golvet blir jkligt mycket..
                      Lycka till med reparerandet!
                      /J

                      Kommentar

                      • Iit_mutt
                        • November 2004
                        • 449

                        #12
                        Nu när jag tänker på det...överbefolkning i ett kar (som det just nu är i mitt "lilla" kar)...vad får det som följd? Och negativa följder åtgärdas lättast hur? Tänkte mer med vattenkvalite osv, och om det skulle förbättra något att ev. trycka i mitt "extra" innerfilter alt plugga in ytterfiltert från det läckande karet

                        Att fiskarna får mindre plats att röra sig på kan jag inte göra så mycket åt tyvärr
                        Ja jag måste ju jag med; http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=310152

                        Kommentar

                        • Paula&Jimmy
                          • April 2005
                          • 397

                          #13
                          Jag hade satt i ett extra innerfilter för bakteriemängden, sen kanske göra extra vattenbyten om dom ska gå där ett tag..
                          Proffsiga amatörer (...?)


                          Paulas zoon

                          Kommentar

                          • Iit_mutt
                            • November 2004
                            • 449

                            #14
                            Mjo, i väntan på svar så åkte "reserv"innerfiltret i...såg det som så att det inte gör någon skada iaf så.

                            Dom ska inte behöva gå där längre än nödvändigt. Men å andra sidan så kommer det gå någon dag på att pilla silikon, sen ytterligare några dagar för silikoning och härdning så
                            Ja jag måste ju jag med; http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=310152

                            Kommentar

                            • enio
                              • October 2004
                              • 161

                              #15
                              Haha ni påminner mig om min granne som väckte mig halvfem på morrgonen(knackade och plingade på som en galning).
                              Jag tog på mig badrocken och sprang över,medan jag sprang trodde jag att han och hans sambo blivit överfallna eller nåt men allt jag tänkte visa sig vara fel.

                              Killen hade efter många om och men fått tillstånd av regeringen(flickvännen)att handla in en rejäl akvarium,som skulle stå längs ena långsidan i vardagsrummet.
                              Så han börja leta ivrigt efter ett akvarium,efter ett par månader hitta han drömkaret 2,5m lång 70cm djup 60cm hög.

                              Allt var klart,vattnet va på plats,pumparna funka,bakteriefloran hade kommit igång och fiskarna va på plats 5 veckor hade detta tagit.

                              I sex dagar va allt perfekt till och med regeringen blev imponerad.
                              Sjunde dagen hände det som inte får hända,det som jag lovat att risken för e ganska liten.
                              Flickvännen vaknar kvart över fyra av något som droppar,det va ju såklart ingen av kranarna i lägenheten så hon börjar gapa o skrika tills grannen vakna,förskräckt fattar han att karet börja läcka han försöker hålla emot men droppandet ökar,flickvännen som står i trosorna bredvid hamnar i
                              chocktillstånd.

                              Enda lösningen är att springa till grannen som lura på honom akvarieintresset.

                              Då jag kommer in i hallen ser jag flickvännen sitta och gråta på hallgolvet med vatten överallt.
                              Det visa sig sedan hon vakna till liv,att dem haft en miniTSUNAMI hemma i vardagsrummet,då framrutan släppte o allt vatten for rakt fram till andra långsidan i rummet och så tillbaka mot det som var kvar av akvariet och ut i hela lägenheten.


                              Så går det när man är för ivrig och tar sig vatten över huvudet.
                              Killen hade inte kollat efter silikonet,hur länge den hade stått tom,Säljaren hade talat om för honom att silikonet va lite torr och att han kanske skulle behöva omsilikonera karet därför hade han fått ett så bra pris på akvariet.
                              Så klart hade jag ingen aning om detta:o

                              Kommentar

                              Arbetssätt...