Typ av filtermaterial

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mjonr1
    • April 2003
    • 63

    Typ av filtermaterial

    Det är verkligen kanon med det här forumet. Jag är på gång att inhandla akvarium med btn-bakgrund (woodrock) och får svar på alla frågor som jag ställer ;-)
    Jag har t ex ändrat mig i fråga om ytterfilter och skall istället inhandla en cirkulationspump.
    Nu till ytterligare en fråga:
    Vad rekomenderar NI att jag bör ha som filtermaterial bakom btn-bakgrunden. Verkar ju finnas en uppsjö av olika sorter. Lättast verkar ju vara att köpa en filtermatta och klippa sönder den i små delar.
    Kom gärna med erfarenheter och tips!
    Tack på förhand!
  • heljis

    • June 2003
    • 1150

    #2
    Grov filtermatta kombinerat med biobollar. Mattan först, bollarna sist.
    Martin Heljedal

    They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

    Kommentar

    • kentk
      • January 2004
      • 865

      #3
      Ett litet tips till, när du klipp små fyrkanter, trä på dem på en fiskelina så kan du ta upp dem om du skulle behöva nån gång
      Vision 180L

      Kommentar

      • Mjonr1
        • April 2003
        • 63

        #4
        Ursprungligen postat av kentk
        Ett litet tips till, när du klipp små fyrkanter, trä på dem på en fiskelina så kan du ta upp dem om du skulle behöva nån gång
        Japp, såg det här på forumet någonstans - riktigt smart!

        Kommentar

        • Mjonr1
          • April 2003
          • 63

          #5
          Ursprungligen postat av heljis
          Grov filtermatta kombinerat med biobollar. Mattan först, bollarna sist.
          Ok, hur mycket biobollar tror du att jag behöver?

          Kommentar

          • Mjonr1
            • April 2003
            • 63

            #6
            Akvarielagret i Bromma har riktigt bra priser på filtermatta:
            Filtermatta, 30ppi, 15cm per dm2 50,00
            Filtermatta, 10ppi, 10cm per dm2 30,00
            Filtermatta, 10ppi, 5cm per dm2 20,00
            Filtermatta, 10ppi, 3cm per dm2 15,00
            Filtermatta, 10ppi, 1cm per dm2 8,00

            Det som jag är ute efter är väl Filtermatta 10ppi 5cm och eventuellt så räcker det att köpa en kvadratmeter och klippa ned det till små "fyrkanter". Skulle landa på ett par hundra då - det var inte illa (?)

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Jag har har alltid kört med filtermatta (PPI 10) sönderklippt i fyrkanter och det har fungerat perfekt.

              Det där med fisklina var ett bra tips fast å andra sidan så har jag haft BTN-akvarier igång i fem år utan att behöva rengöra filtermaterialet så behovet är kanske inte så där jättestort.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • dinajel
                • November 2004
                • 606

                #8
                Ursprungligen postat av Mjonr1
                Filtermatta, 10ppi, 5cm per dm2 20,00

                Det som jag är ute efter är väl Filtermatta 10ppi 5cm och eventuellt så räcker det att köpa en kvadratmeter och klippa ned det till små "fyrkanter". Skulle landa på ett par hundra då - det var inte illa (?)
                Snarare 2.000 kr. Det går dessvärre 100 dm2 på en m2. AL är bra, men inte så billiga. PWSS eller nån annan nätaffär är nog bättre. Filtermatta 50x50x5 cm tar dom bara 190 pix för. En kvadratmeter går på 460 spänn.
                Bilder på mina akvarier.

                Kommentar

                • Mjonr1
                  • April 2003
                  • 63

                  #9
                  Pinsamt - det hade i alla fall blivit det om jag åkt till Akvarielagret ;-/
                  Ett tankefel som jag skäms för - tack för att du påpekade det.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...