Bygga eget ytterfilter!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Spån tomten
    • June 2005
    • 60

    Bygga eget ytterfilter!

    tittade in på http://www.zoopet.com/index.php?opti...284&Itemid=143 tänkte att andvända denna konstruktion som grund fast bygga kanske 4-6 kammare (vet inte hur många som behövs) och kedjekoppla det hela och sen driva runt det med en Aqua Bee Up 2000 eller (3000). eller kanske en AS New-Jet 3000.

    nu till frågan kommer detta funka kommer den klara driva allt tänker väl först på 2000 pumpen ska ha hela paketen i ett 720 liters kar.

    tips och ideer hjärligt välkommna
    Senast redigerad av Spån tomten; 22 August 2005, 19:43.
    spån
  • sammy
    • March 2004
    • 282

    #2
    Hej!

    Jag har en god vän som försökte sig på att bygga filter med hjälp av biltemas prylar (behållare och kopplingar), dessvärre så läckte behållarna som såll och han gav upp...

    Så räkna med en del tätningar och svordomar innan det fungerar...
    240 l. Asien - Indiska Ciklider, Tomat Ciklider, Humlafiskar, kinesiska stenalgätare och en Kulfisk
    270 l. Sällskap - Scalare, fjärilsciklider, Kilfläcksrasboror, Sorgmanteltetra, Siamensis, Ancistrus och två tigersniglar
    54 l. Fiskhotell

    Kommentar

    • saxmark
      • August 2005
      • 92

      #3
      Om jag hade haft den platsen utanför akvariet så hade jag satsat på en sump istället.. Med en ytavrinning.. Hittade en länk till en sumpmodell som jag gillar.. Man kan ju skippa en del av sanden etc.. Men växterna skall man ju defenitivt ha.. Denna lösningen med den ytavrinningsbox medför att du behöver bara 1 pump.. Du kommer ha konstant vattenivå i ditt kar och kan odla alger eller vad du vill i din sump.. Du kan även ha doppvärmare och annat crap där..
      http:// shop.aquablog.se - Billig PVC i sverige

      Kommentar

      • Spån tomten
        • June 2005
        • 60

        #4
        hmmz en sump säger du ja kanske det kommer jag få snurr på vattnet med en sump kan jag ha en pump som kickar runt 1500-3000 l/h?
        spån

        Kommentar

        • Spån tomten
          • June 2005
          • 60

          #5
          Ursprungligen postat av sammy
          Hej!

          Jag har en god vän som försökte sig på att bygga filter med hjälp av biltemas prylar (behållare och kopplingar), dessvärre så läckte behållarna som såll och han gav upp...

          Så räkna med en del tätningar och svordomar innan det fungerar...
          he he he jo svordomar och dylikt är inplanerat.
          tänkte andvända mig av bara (tror jag) avloppsrör och sånt inte biltemas grejjor ser lite klena ut.
          spån

          Kommentar

          • saxmark
            • August 2005
            • 92

            #6
            Ursprungligen postat av Spån tomten
            hmmz en sump säger du ja kanske det kommer jag få snurr på vattnet med en sump kan jag ha en pump som kickar runt 1500-3000 l/h?
            Well.. På ett 720 blir det ju ca 2.7ggr / timme.. Beroende på storleken som du väljer på sumpen borde väl detta gå.. Annars skulle väl jag dra en 1000L/H genom sumpen och sätta ett löst huvud för cirkulation inne i karet.. Ev men en bit filtermatta på för att ta han om grovsmuts..

            Men rent kommer det ju att bli om du har plats..
            http:// shop.aquablog.se - Billig PVC i sverige

            Kommentar

            • Spån tomten
              • June 2005
              • 60

              #7
              Ursprungligen postat av saxmark
              Ursprungligen postat av Spån tomten
              hmmz en sump säger du ja kanske det kommer jag få snurr på vattnet med en sump kan jag ha en pump som kickar runt 1500-3000 l/h?
              Well.. På ett 720 blir det ju ca 2.7ggr / timme.. Beroende på storleken som du väljer på sumpen borde väl detta gå.. Annars skulle väl jag dra en 1000L/H genom sumpen och sätta ett löst huvud för cirkulation inne i karet.. Ev men en bit filtermatta på för att ta han om grovsmuts..

              Men rent kommer det ju att bli om du har plats..
              jo platsen har jag då jag ska ha karet vägg till vägg i sovalkoven där jag har loftsäng så jag ska ha karet under sängen då kommer det bli massa plats bakom karet.
              spån

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #8
                Ursprungligen postat av Spån tomten
                jo platsen har jag då jag ska ha karet vägg till vägg i sovalkoven där jag har loftsäng så jag ska ha karet under sängen då kommer det bli massa plats bakom karet.
                haha första bilden som for genom mitt huvud när ja läste ovanstående är du som ligger å sover å ramlar ur sängen å landar i akvariet

                droppfilter är inte så tokigt heller.

                ett rör 120mm brett där vattnet kommer högst upp går genom diverse filtermaterial och i botten pumpas luft in vilket gör filtret effektivare och en cirkulationspump i botten som pumpar tillbaka vattnet.

                googlade lite häromdan på droppfilter och dom verkar va effektiva till stora kar.
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • Spån tomten
                  • June 2005
                  • 60

                  #9
                  Raven.

                  he he tro mig det har mina flesta polare haft riktigt kul åt att jag ska ramla i eller att sängen rasar eller nått sånt. dropp filter hmmz ska ta och googla lite om det tack för tipset
                  spån

                  Kommentar

                  • Raven
                    • February 2005
                    • 15385

                    #10
                    ligger en bunt länkar i denna tråden


                    hahaha kanske skulle skippa alla eventuella tankar på pirayor
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

                    Kommentar

                    • Spån tomten
                      • June 2005
                      • 60

                      #11
                      hmm verkar bli lite problem med droppfilter tex att jag ska borra hål i karet då jag vill ha ett externt filter + att det verkar ju som att det finnes stora risker att det hamnar MASSOR med vatten på golvet (bor i lägenhet undrar va grannarna skulle tycka)
                      då jag är en fattig student så har jag inte råd med nåra nivå reglasch.

                      njea jag funderar någ vidare på att bygga ett ytterfilter vet ej bara inte riktigt hur. karet är 200*60*60, undrar om ja kan ta 12cm avloppsrör som är 50/60cm höga 4stk som man ställer på rad i nån ställning kopplar vattnet så att det går upp och ner i rören

                      ställer hela ställningen så att den har samma nivå som karet (då borde det inte bli så mycket svinn på trycket?)

                      behöver verkligen alla tips och trix jag kan få då jag bara kört innerfilter förut (i mindre kar) så hela ytterfilter grejjen är helt ny för mig

                      tack på förhand
                      spån

                      Kommentar

                      • Spån tomten
                        • June 2005
                        • 60

                        #12
                        Ursprungligen postat av Raven
                        ligger en bunt länkar i denna tråden


                        hahaha kanske skulle skippa alla eventuella tankar på pirayor
                        he he he ja nåra pirayor blir det inte det blir fengäddor, silverhajar, öronålar och nån eller nåra malar
                        spån

                        Kommentar

                        • Raven
                          • February 2005
                          • 15385

                          #13
                          om du har sängen ovanför kanske du har plats att hänga en låda ovanför akvariet.
                          en pump som pumpar upp vattnet så får de rinna igenom och sen rinna ner i karet.

                          kan dock låta lite när vattnet träffar vattenytan i akvariet men de går att lösa.
                          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                          Faktatråd Om AkvarieVatten
                          Växtakvaristernas Paradis

                          Kommentar

                          • Spån tomten
                            • June 2005
                            • 60

                            #14
                            Ursprungligen postat av Raven
                            om du har sängen ovanför kanske du har plats att hänga en låda ovanför akvariet.
                            en pump som pumpar upp vattnet så får de rinna igenom och sen rinna ner i karet.

                            kan dock låta lite när vattnet träffar vattenytan i akvariet men de går att lösa.
                            tyvärr så är det inte så mycket plats utan det är inte mer än kanske 20/40cm fri höjd
                            spån

                            Kommentar

                            • gugges
                              • May 2003
                              • 893

                              #15
                              Ursprungligen postat av Spån tomten
                              Ursprungligen postat av sammy
                              Hej!

                              Jag har en god vän som försökte sig på att bygga filter med hjälp av biltemas prylar (behållare och kopplingar), dessvärre så läckte behållarna som såll och han gav upp...

                              Så räkna med en del tätningar och svordomar innan det fungerar...
                              he he he jo svordomar och dylikt är inplanerat.
                              tänkte andvända mig av bara (tror jag) avloppsrör och sånt inte biltemas grejjor ser lite klena ut.

                              Jag kan trösta dig med att biltema inte längre ska sälja dessa, men, det är samma grejor som säljs på tex claes ohlson iaf så

                              Det klurigaste i det hela när jag byggde detta filter(det är mitt som är på bilderna) var anslutningarna in i rören.. jag byggde på ändpropparna med ganska mycket plast för att kunna gänga i slanganslutningarna, tänk på att silikon inte fäster på avloppsrören, det sätter sig där men har ingen tätande funktion...
                              Jag hade filtermatta i behållaren men skulle nu i efterhand ha valt filterbollar som inte kan sätta igen utgången från filtret, men det är klart med tillräckligt stora filtermattsbitar så är inte det ett problem!

                              Sist men inte minst, trycksätt inte röret med pumpen.. sätt pumpen sist i kedjan och låt endast häverteffekten verka genom förfilter och röret .. det enda som behövs är att pumpa det sista lilla biten upp till akvariet igen! sätter man en kraftig pump innan filtret och får stopp eller råkar stänga av kranen innan man har slagit ifrån den så säger det *plopp* om filterbehållaren och då har man problem i helt nya dimensioner
                              Guardians Of Catfish - www.goc.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...