Sump i akvariet?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joel_N
    • March 2004
    • 283

    Sump i akvariet?!

    Funkar det att ha liksom en inbygd sump bakom en bakgrund i akvariet..? Nån som har någon erfarenhet av detta?

    Alltså att man sätter en glasskiva typ 10cm ut ifrån det bakre glaset, sen bygger man en bakgrund på det ditlimmade glaset. Delar upp mellan ditlimmade skivan och det egentliga bakgrundsglaset enligt sump-principen, fyller med filtermaterial, borrar hål för insug/utblås och sätter pump och doppvärmare i ena änden av "sumpen"?


    Nån som förstår? Skulle det funka? Nån som testat?

    Ha det.
    Den som inte frågar får ingenting veta.
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Det borde väl rimligtvis fungera. När man kör sump brukar man ju ha ytavrinning i huvud karet och bara pumpa vatten från sumpen till karet, det går ju att fixa i din ide också. Bara att låta glasskivan vara lite lägre i ena änden.
    Annars så funkar det ju bra bara med ett stort filter bakom en bakgrund, men det kanske är av någon speciell anledning du hellre vill ha en sump i karet.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • Joel_N
      • March 2004
      • 283

      #3
      Ja, den speciella anledningen är väl att få ett ultimat reningsverk.. Ganska många liter filtermassa..
      Gjorde en skiss på ett par sekunder.. Se här:

      Fråga om ni inte förstår.

      Kommentera gärna vad ni tror, funkar/funkar ej?!

      Fan, varför får man inte posta bifogade filer..?

      Laddar upp på min Zoon..

      Den som inte frågar får ingenting veta.

      Kommentar

      • heljis

        • June 2003
        • 1150

        #4
        Du kan inte posta bilder om du inte är goldmedlem.

        Ursprungligen postat av Joel_N
        Ja, den speciella anledningen är väl att få ett ultimat reningsverk.. Ganska många liter filtermassa..
        Jo men du får ju inte mer filtermassa för att du bygger en sump bakom bakgrunden än om du har ett vanligt "filter-bakom-bakgrund". Snarare mindre om du ska ha i avskiljande glas Kolla här (nästan längst ned): http://www.zoopet.com/index.php?opti...=172&Itemid=90
        Martin Heljedal

        They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

        Kommentar

        • Joel_N
          • March 2004
          • 283

          #5
          Men jag kan tänka mig att filtreringen blir noggrannare om vattnet tvingas upp och ner genom flera olika filtermaterial, och deras sammanlagda mängd filtervolym är ganska stor. Tänkte ha någon porös sand/Ehfisubstrat i botten där bakterier kan gro och ha filtermatta i de flesta "gångarna".
          Det lär ju bli ett ypperligt reningsverk.

          Eller?

          Synd att bilden jag gjorde inte gicka tt ladda upp på zoonen heller.
          Den som inte frågar får ingenting veta.

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            Endast filtermatta bakom bakgrunden (enl länken heljis la in) fungerar aldeles utmärkt, så varför krångla till det.
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • heljis

              • June 2003
              • 1150

              #7
              Ursprungligen postat av Joel_N
              Men jag kan tänka mig att filtreringen blir noggrannare om vattnet tvingas upp och ner genom flera olika filtermaterial, och deras sammanlagda mängd filtervolym är ganska stor. Tänkte ha någon porös sand/Ehfisubstrat i botten där bakterier kan gro och ha filtermatta i de flesta "gångarna".
              Det har du antagligen rätt i. Dock vet jag inte hur mycket bättre den blir, om det är värt besväret så att säga.

              Bakterierna växter överallt där syrerikt vatten passerar, enda anledningen till att ha olika grovlek på filtermaterialet är egentligen att den mekaniska filtreringen ska vara så effektiv som möjligt. Ur bakteriesynpunkt är det bästa man kan använda biobollar eller grovporig filtermatta. Porös sand kommer inte i närheten av filtermatta eller biobollar när det gäller fästyta för bakterier, dock kan det vara bra att ha grövre filtermaterial vid intaget för att förhindra att det finare filtermaterialet sätter igen. *lång mening*
              Synd att bilden jag gjorde inte gicka tt ladda upp på zoonen heller.
              Märkte det
              Hur kan en bild inte gå att ladda upp?
              Martin Heljedal

              They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

              Kommentar

              • heeke
                • April 2003
                • 5033

                #8
                ...
                Porös sand kommer inte i närheten av filtermatta eller biobollar när det gäller fästyta för bakterier
                ...
                Nja, säg inte det, men det krävs att sanden är i rörelse, dvs ett fluidiserand sand filter. Det är ju en metod som används i stora reningsverk, så den ska nog inte förkastas.
                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                Kommentar

                • heljis

                  • June 2003
                  • 1150

                  #9
                  Ursprungligen postat av heeke
                  Nja, säg inte det, men det krävs att sanden är i rörelse, dvs ett fluidiserand sand filter. Det är ju en metod som används i stora reningsverk, så den ska nog inte förkastas.
                  Självklart har du rätt i det heeke. När jag läste "porös sand" tänkte jag mig något som liknar lavakross. Men det går nog inte under benämningen "sand" utan snarare "grus" eller möjligen "kross".

                  Fast kan sand vara porös?
                  Martin Heljedal

                  They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

                  Kommentar

                  • Joel_N
                    • March 2004
                    • 283

                    #10
                    När jag skrev "porös sand" menade jag något i stil med lavakross.
                    Men om jag fortfarande vill köra på den hör "sump-metoden", hur tycker ni jag ska göra och vilka filtermaterial tror ni är bäst att använda?
                    Den som inte frågar får ingenting veta.

                    Kommentar

                    • heljis

                      • June 2003
                      • 1150

                      #11
                      Sätt i en glasskiva en bit ut från bakre glaset i karet. Skär till den så att den är lägre i en änden - där du vill ha vattenintaget genom ytavrinning. Du kan även borra många hål eller skåror, då är du säker på att inte någon fisk kommer ta sig över och in i "sumpen".
                      Sätt sedan ned lodräta glasskivor som avdelare mellan skivan och baksidan på karet. Den första ska gå över vattenytan nästan ända ned till botten. Den andra ska täta vid botten men inte gå ända upp till ytan. Nästa ska sitta som den första osv. Sedan fortsätter du att sätta glasskivor på det sättet med, låt säga en drygt dm mellanrum.

                      Om jag vore du skulle jag fylla första och halva andra "kammaren" med ehfi mech (även kallat makaroner), sedan filtermatta klippt i småbitar enligt länken jag postade förut. I det sista facket skulle jag ha biobollar. Tänk dock på att dessa flyter
                      I sista facket måste du även ha en pump, så jag skulle rekommendera att se till att den sista skiljeväggen du sätter in går ända ned till botten.
                      Martin Heljedal

                      They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

                      Kommentar

                      • Joel_N
                        • March 2004
                        • 283

                        #12
                        Min tank var annars att slopa ytavrinningen och ha insuget vid bottnen och låta den första skiljeväggen fästa i bottnen och inte gå över ytan.. Fortsätta på detta vis till "pumpfacket". Det måste ju vara bättre i ett sötvattensakvarium - insug nere vid bottnen.

                        Varför är många små sönderklippta filtermattsbitar bättre än en hel klump filtermatta?
                        Den som inte frågar får ingenting veta.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...