Vilken pump?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • y0da
    • August 2005
    • 1697

    Vilken pump?

    Hej.

    Jag köpte ett 136l akvarie för ett par dagar sedan. Jag fick med ett antal olika pumpar. De jag har i nu ska enligt förpackningen klara max 36l akvarie?!
    De pumpar 500l/h. Han jag köpte av sa att det fungerar bra om jag kör med två av dem samtidigt.
    Dock vill jag ju ogärna ha två pumpar.. kan inte påstå att jag tycker pumparna är särskilt snygga
    Men när jag kollade nu på nätet så hittade jag en pump för 200l akvarie, och den pumpar 700l/h.
    Kanske borde räcka med en för 500l/h ändå?
    Eller det kanske hänger på storleken/verkningsgraden på filtret och så också?

    Hittade en Eheim pump för 250l akvarie för 500kr i den lokala djurhandeln.. är ju lite lockande. Men om en av de jag har räcker så sparar jag ju hellre 500kr

    Tacksam för snabbt svar. Fiskar ploppar i på lördag!

    Mvh
    Johan
    http://www.y0da.se

    540L SA
  • saxmark
    • August 2005
    • 92

    #2
    Vad har du tänkt att ha för fiskar ?. Detta styr änna valet av hur mycket flås du vill ha i tanken..
    http:// shop.aquablog.se - Billig PVC i sverige

    Kommentar

    • y0da
      • August 2005
      • 1697

      #3
      Har väl inte riktigt bestämt det än. Ska åka och titta på fiskar på lördag. Köper några st i början, och utökar antalet varje vecka (efter rek. av djurmagasinet?!).
      Neontetra och någon form av mal iaf.. Kanske några guppies..
      Har även hittat en silverhaj som jag tyckte var väldigt vacker. Dock vet jag inte om den isf vill äta mina andra mindre fiskar :P
      http://www.y0da.se

      540L SA

      Kommentar

      • fredrikakesson
        • November 2003
        • 1363

        #4
        Hej

        Det är inte snurren på vattnet som är den stora orsaken till att man vill ha ett visst filter.Det är filterytan man vill åt.För 500 får du nig ett bättre filter än det djurmagazinet har att erbjuda.Min erfarenhet är att dom brukar vara snuskigt dyra.Kolla först upp vilka fiskar du vill ha och kör utrustning efter det.Kolla Arbtbeskrivningarna här på zoopet.Dom stämmer betydligt bättre än det en penningstin zoonasare säger.Bifogar länk några förslag på pumpar.Alt 2 är bäst.
        Fredrik
        Alt 1: http://www.pwss.nu/product.php?produ...&cat=25&page=1
        Alt 2: http://www.pwss.nu/product.php?produ...cat=304&page=1

        Kommentar

        • dl_4711
          • June 2005
          • 82

          #5
          Visst är de fina? Men tyvärr...

          Ursprungligen postat av y0da
          Har även hittat en silverhaj som jag tyckte var väldigt vacker.
          Man rekommenderas inte ha silverhaj i så små akvarier (visst hade du 136l?). Även jag blev avrådd från silverhajar och jag har 300l/110cm.
          ///
          Dan L

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            enligt artbeskrivningen behöver silverhaj 150cm akvarielängd då dom gillar att "sträcka ut"

            kollat på ytterfilter ?
            dom är dyrare men har bra biologisk och mekanisk rening och slår innerfilter på dom flesta områden
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • y0da
              • August 2005
              • 1697

              #7
              Alt 2 såg rätt bra ut faktiskt!
              Har kollat på ytterfilter, tycker de verkar rätt mkt bättre. Men där jag kollat (bevisligen på fel ställe) var de svindyra. Därför tyckte jag inte det var aktuellt. Men ett eheim ytterfilter för 600 är ju helt ok
              Mitt akvarie är bara 79cm långt, så det lämpar sig väl inte så bra med silverhaj då
              Fan.. känns jobbigt detta. 3 dagar efter att man köpt akvarie och inte ens fått i fiskar så börjar man tråna efter större akvarium.. hehe
              http://www.y0da.se

              540L SA

              Kommentar

              • y0da
                • August 2005
                • 1697

                #8
                Förresten... (nytt ämne i samma tråd brukar vara poppis väl?)
                Hur många fiskar bör man sätta i ett nystartat akvarie?
                I en butik sa de att man max skulle köra i 5 fiskar i början, sen släppa i några nya varje vecka tills man har så många man vill ha. Men i en annan butik sa de att det inte spelade så jättestor roll. Man skulle börja med ca 10 st, och sedan vänta någon vecka innan man släpper i resten.
                Första stället sa även att akvariet bör stå 3-4 dagar innan man släpper i, andra stället sa att det inte spelade någon roll om man kör med "filter start".

                Vad säger ni? Hur många bör man starta med?
                Akvariet har varit igång i två dygn (fyra dygn på lördag, då jag köper fiskar), dock måste det mesta vattnet tömmas då jag måste flytta akvariet.
                http://www.y0da.se

                540L SA

                Kommentar

                • fredrikakesson
                  • November 2003
                  • 1363

                  #9
                  Att tänka på är att det tillkommer filtermaterial för någon/några hundringar.Tipset är att inte köpa eheims filtermaterial.JBL är mycket billigare..
                  Jag har ovannämnda 2213 med bara blåmatta i mitt 130 liters.Fungerar bra.Jag "tillverkade" ett strilrör som går längs med bakkanten för att inte guramisarna skulle åka fram och tillbaka.
                  Fredrik
                  Senast redigerad av fredrikakesson; 19 August 2005, 15:17.

                  Kommentar

                  • y0da
                    • August 2005
                    • 1697

                    #10
                    oh.. okay..
                    trodde givetvis att den var komplett
                    Men fortfarande är det ju billigare än vad jag sett tidigare. Får väl bli något sådant inom snar framtid Tills dess får jag köra med mina mindre pumpar.
                    http://www.y0da.se

                    540L SA

                    Kommentar

                    • Mr B
                      • September 2004
                      • 1310

                      #11
                      Det är lustigt med ytterfilter, det går att fylla dem för ett par tior med vanlig hyfsat grov filtermatta från Bauhus, eller vad de heter. de har rejäla bitar till vettiga priser i sin damm avdelning. Eller så ska man vara gnällig o ha nånting speciellt för att uppfylla vissa krav, och lyckas handla filtermassa för tusenlappar... till samma pumpar :- ))

                      Själv har jag filtermassa för ca 800 spänn i vardera av mina pumpar, Fluval 304'or, filtermaterialet är väldigt stora, fruktansvärt porösa makaroner, och materialet är valt för at jag vill ha så lite mekanisk filtrering som möjligt, för att prova en teori jag har.. än ser det ut att fungera.

                      För filtrets mekaniska och biologiska funktion fungerar sanolikt den billiga blå mattan utmärkt, ovanpå allt, ta den i 5cm's skivor, och kapa till, öppna filtret var 3'dje månad, och ta den skitigaste biten, tvätta den i vasken, under hur varmt, elelr kallt vatten du vill, tills den är helt ren, och släng i den "i andra ändan" i pumpen, så att den ligger sist i slingan, den borde teoretiskt sett vara full med nyinflyttad biologi på ett par timmar, och redan efter ett par dagar borde filtret vara uppe på full kapacitet igen... Hur ofta du behöver rengöra den stumpen filtermatta som tjänstgör som mekaniskt filter lär du ju upptäcka :- )

                      Lycka till.
                      B!

                      Kommentar

                      • Raven
                        • February 2005
                        • 15385

                        #12
                        Ursprungligen postat av y0da
                        Fan.. känns jobbigt detta. 3 dagar efter att man köpt akvarie och inte ens fått i fiskar så börjar man tråna efter större akvarium.. hehe
                        om du tycker de e jobbigt nu så vänta bara blir värre å värre haha
                        själv ligger ja å planerar mitt andra akvarie och sen kommer det nog ett tredje också.

                        när det gäller blå filtermatta.
                        klipps de till små 1cm stora kuber ska de kunna gå över ett år mellan gångerna det måste rengöras men varierar med antalet fiskar och vilka fiskar man har.
                        ett förfilter kan underlätta mycket också
                        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                        Faktatråd Om AkvarieVatten
                        Växtakvaristernas Paradis

                        Kommentar

                        • Mr B
                          • September 2004
                          • 1310

                          #13
                          Den där är lite lustig... till filter bakom bakgrunder kan jag se en anledning till att köra på filtermatta nerklippt, eregelbundna former gör det ju gärna lite svårt o stoppa i nånting mer "anpassat" så för att få en flexibel lösning är det det enklaste. men i en pump ser jag inte riktigt någon vinst med det, du får i mer filtermatta om du inte klipper ner den i småbitar, och du har som jag tidigare nämde möjligheten att göra rent den hårt smutsade biten, utan att påverka akvariet nämnvärt.
                          Mer filtermatta i, större areal till bakterie florans förfogande och därmed högre maxkapacitet vad det gäller nedbrytning / omvandling av olika ämnen.

                          B!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...