vilken av slamsugarna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • trollet85
    • January 2005
    • 667

    vilken av slamsugarna?

    Kollat på en affär på nätet som hade 40kr för en slamsug! vilket är 40-50kr billigare än i vanliga zooaffären. undrar bara vilken av dessa slamsugar som är bättre? den ena har väldigt långt uppsugningsrör och den andre hade en väldigt liten, med pump i slangen.


    63L med salamandrar
    Mina älskade persers Viola och Velvet
  • kentk
    • January 2004
    • 865

    #2
    Jag har Seras och den funkar kanon....

    Fast du kan göra en gratis med en PET flaska....
    Vision 180L

    Kommentar

    • trollet85
      • January 2005
      • 667

      #3
      jo har hört om de... köpte slang och har kört bara med den, men börjar tröttna av att stenarna sugs in i slangen, annars har det funkat perfekt.
      men kanske köper en riktig slamsugare endå.. petflaska är så himla stort, men iofs bättre och göra på det viset hursomhelst och bara klippa ner den en del...
      63L med salamandrar
      Mina älskade persers Viola och Velvet

      Kommentar

      • kentk
        • January 2004
        • 865

        #4
        En 1/2 liters typ ramlösa är nog inte större än seras...

        Seras funkar iofs hur bra som helst, jag kopplar sedan bara allt baklänges efter tömning för att fylla vatten igen...
        Vision 180L

        Kommentar

        • trollet85
          • January 2005
          • 667

          #5
          För länge sedan försökte jag bygga mig en egen slamsug av slang och en liten tratt. jag tänkte jag testar det idag fast riktigt ordentligt. tejpade fast den så att det inte skulle komma in en liten bubbla luft ens. tratten är väldigt liten men den suger inte upp sten alls och det är ju huvudsaken. men jag tycker den sög otorligt tåligt och även fast jag borrade ner den bland stenarna så sög den inte upp något smuts. men vattnet strilade på bra ner i hinken...

          fungerar det inte med en liten tratt? det är ju samma princip som en pet-flaska. slamsugarna man köper i affären är väl bra? för när jag har kört med bara slangen och stoppat ner bland stenarna så kommer ju även lite av det upp, men massvis med smuts strilar genom slangen...
          63L med salamandrar
          Mina älskade persers Viola och Velvet

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            Ju större öppning på "tratten" ju sämre "sug" blir det (med alla andra parametrar lika, så som slang, höjdskilnad mm.) Samma mängd vatten sugs ut per sekund men hastigheten minskar i "trattöppningen" ju större den är.
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • trollet85
              • January 2005
              • 667

              #7
              Ursprungligen postat av heeke
              Ju större öppning på "tratten" ju sämre "sug" blir det (med alla andra parametrar lika, så som slang, höjdskilnad mm.) Samma mängd vatten sugs ut per sekund men hastigheten minskar i "trattöppningen" ju större den är.
              ja, då ska jag nog inte ha den där tratten mera. var nog fel modell på den hehe, för dom är ju rätt stora och runda även om dom är små trattarna. ska väl va mer som en petflaska. rakt hela vägen...

              btw, vilken hemsk bild du har =S har du sådana fiskar?
              63L med salamandrar
              Mina älskade persers Viola och Velvet

              Kommentar

              • heeke
                • April 2003
                • 5033

                #8
                Precis, bara slangen funkar men ger lite för bra sug så man får med gruset/sanden. Med ett lite större rör (eller en billig PET) i änden så får man lagom sug för att få upp skiten men inte det tyngre gruset/sanden

                Nop, det är en bild jag tog på Shedd Aquarium i Chicago för något år sedan.
                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #9
                  Den här är bättre på den finns det en avtagbar sil.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  Arbetssätt...