Tips på hur jag ska fästa hållare för lysrör i befintlig ramp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredde_
    • December 2004
    • 253

    Tips på hur jag ska fästa hållare för lysrör i befintlig ramp

    Jag har precis köpt ett 530L Akvastabil kar med tillhörande ramp, i den rampen sitter det två rör á 58w vilket jag tycker blir lite väl snålt för att kunna köra ett växtkar så jag funderade på om man kunde få mera ljus utan att byta hela rampen. I både fram och bakkant finns det lock som man kan fälla upp och i dom tänkte jag få fast varsitt lysrör så det iaf blir 4x58w (hoppas ni är med på vad jag menar)

    Nu till problemet, hur ska jag fästa hållarna till rören? Som ni kanske förstår så vill jag inte dra fast det med skruv för då kommer dom komma ut på ovansidan.

    Funderade på om man kan köra med smältlim men det känns inte riktigt som det är starkt nog och kanske släpper när det blir varmt.
    Kan det hålla med någon form av tvåkomponents epoxylim?

    Är tacksam för alla tips
    530 liter grönsaker
  • fredrikakesson
    • November 2003
    • 1363

    #2
    Jag skulle nog prova med det där epoxylimmet med en bil på framsidan.Kommer inte ihåg vad det heter.
    Fredrik

    Kommentar

    • mrp
      • June 2005
      • 15

      #3
      Får jag vara nyfiken och fråga? Var har du köpt ditt akvarium? Jag letar efter just ett "Akvastabil 530" men de enda med vettiga priser verkar finnas i danmark... /peter

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        om du limmar så gör en provlimning först.

        epoxy funkar dåligt på mjukamaterial.

        bra silikon funkar nog bättre än smältlim.
        denna till exempel.
        Biltema erbjuder ett brett sortiment för hela familjen inom bilreservdelar, mc, verktyg, kemi, bygg, båt, fritid, hem och teknik. Välkommen till hela familjen varuhus!

        använt den en del och sitter som F*N när de härdat även på oljig aluminiumyta.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • Fredde_
          • December 2004
          • 253

          #5
          Ursprungligen postat av mrp
          Får jag vara nyfiken och fråga? Var har du köpt ditt akvarium? Jag letar efter just ett "Akvastabil 530" men de enda med vettiga priser verkar finnas i danmark... /peter
          Jag lyckades faktiskt hitta ett begagnat

          Ursprungligen postat av mrp
          om du limmar så gör en provlimning först.

          epoxy funkar dåligt på mjukamaterial.

          bra silikon funkar nog bättre än smältlim.
          denna till exempel.
          http://www.biltema.se/products/prod...p?iItemId=83237
          använt den en del och sitter som F*N när de härdat även på oljig aluminiumyta.
          Är du säker på att det inte kan påverka vattnet på något sätt?
          Tänkte om det blir kondens där och sen droppar tillbaks i vattnet eller något sånt
          530 liter grönsaker

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            om det är silikonet du tänker på fredde så tror ja inte de påverkar nått.
            lär ju inte innehålla antimögelmedel som är det jag läst kan skada.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • Fredde_
              • December 2004
              • 253

              #7
              Det låter ju ganska bra, just nu lutar det åt att silikona fast det men om det är någon annan som kommer på något bra så skriv gärna.
              Jag tror inte fiskarna tycker om att lysröret dimper ner i vattnet när det är ström på det, även om man kör med jordfelsbrytare så slår den väl inte ifrån förräns det redan är fär sent
              530 liter grönsaker

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #8
                fiskarna skulle mycke väl kunna leva med ett aktivt lysrör i vattnet.

                beror lite på hur strömmen går men sen finns även lysrörshållare som är vattentäta.

                men oavsett va du använer för att limma upp hållarna med så gör en provlimning först så du ser om det fäster.

                vissa plaster är TOTALT omöjligt att limma på.
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • leffe64
                  • March 2004
                  • 98

                  #9
                  Jag skulle inte chansa på att limma en ljusramp, speciellt inte i de där mjuka plasterna som ramper brukar vara byggda av. Jag föreslår att du skruva fast ramperna i locken, med försänkt skruv. Skruven kan du ju måla svart sedan så syns den inte så mycket.
                  LeffeS

                  Kommentar

                  • Fredde_
                    • December 2004
                    • 253

                    #10
                    Rampen jag har är gjord av aluminium å lackad i svart, vilket jag kanske glömde skriva i början
                    Senast redigerad av Fredde_; 09 August 2005, 17:41.
                    530 liter grönsaker

                    Kommentar

                    • Tenkare
                      • May 2005
                      • 2519

                      #11
                      Om du borrar igenom plåten i ljusrampen och sätter fast komponenterna med bult och mutter. Kapa bulten så att den kommer precis under mutterns ovansida. Det finns ju väldigt tunna muttrar. lacka det i valfri färg när det är klart. lägger man bara ner lite tid och tålamod på det kan det bli riktigt snyggt. kan också lacka bulten innan du skruvar fast den så håller det bättre.
                      Neca eos omnes, deus suos agnoscet


                      Min zon Min Tenkare

                      Kommentar

                      • dgqlof
                        • November 2003
                        • 1344

                        #12
                        Popnit. Platt och snyggt.

                        Annars kan du skaffa en U-formad aluminiumprofil och limma längs hela ovansidan på locket för att dölja skruvarna.

                        Vagnsbultar med det runda huvudet på utsidan, platta och snygga. Lite trixigt att göra ett fyrkantigt hål i plåten dock, men det det kommer du nog på en lösning till.

                        Eller limma en tunn list med epoxi längs hela undersidan och skruva i den. Då får du stor limyta med minimal dragpåkänning.

                        Hade det varit ett mjukt plastlock hade jag lagt en halvrund trälist på ovansidan och skruvat i den med galvad träskruv underifrån genom plasten och sedan målat listen svart.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...