Täckglas eller ej...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sveziano
    • July 2005
    • 65

    Täckglas eller ej...

    Tjena,

    En kort fråga om täckglas. Jag tycker att det verkar vara fler fördelar än nackdelar med att skippa täckglaset, men jag undrar hur ljusrampen (och elektroniken i denna) påverkas av fukten som stiger upp från akvariet.

    Man kan ju ha en "fristående" ramp och då borde det inte vara några problem, men hur blir det om du har en "formgjuten" ramp som smiter åt, eller täckglas över allt utom just under rampen? Risk för kortslutning?

    Har ni kommentarer eller erfarenheter så dela gjärna med er...
    /Torkel
  • erik l
    • July 2005
    • 308

    #2
    Ursprungligen postat av Sveziano
    Tjena,

    En kort fråga om täckglas. Jag tycker att det verkar vara fler fördelar än nackdelar med att skippa täckglaset, men jag undrar hur ljusrampen (och elektroniken i denna) påverkas av fukten som stiger upp från akvariet.


    ???

    Man kan ju ha en "fristående" ramp och då borde det inte vara några problem, men hur blir det om du har en "formgjuten" ramp som smiter åt, eller täckglas över allt utom just under rampen? Risk för kortslutning


    El och vatten är aldrig bra. de formgjutna ramperna har i regel inkapslade hållare och kontakter.

    Har ni kommentarer eller erfarenheter så dela gjärna med er...
    /Torkel


    Täcklas är bra avdunstningen blir avsevärt mindre och vattenvärdena förändras då inte mycket.

    mvh erik l
    ________________
    mvh erik l

    Kommentar

    • Mr B
      • September 2004
      • 1310

      #3
      Den dagen jag faktiskt kommer till skott med möbelbygge, kommer det bli en heltäckande lysrampshistoria ovanpå det, bara för att slippa täckglas. Det drar väll på sig ökade kostnader såsom tätade armaturer osv, men det kan det vara värt.

      Eftersom i stort sett resten av världen kör utan täckglas generelt, skulle jag tro att det fungerar aldeles utmärkt.
      B!

      Kommentar

      • zoomi
        • August 2004
        • 829

        #4
        jag skulle aldrig köra utan täckglas eftersom risken finns att fiskarna hoppar cut, vilket kanske inte är så jättevanligt men när det väl hänt så har det...

        Kommentar

        • Mr B
          • September 2004
          • 1310

          #5
          Med heltäckande lysramper förefaller den risken väldigt liten ?
          B!

          Kommentar

          • Sveziano
            • July 2005
            • 65

            #6
            Avdunstning och fiskrymmningar bör vara minimerat med heltäckande ramp eller täckglas över hela utom under själva armaturen, så min fråga gäller elsäkerheten.


            Jag ser ju att det blir mycket vatten på täckglasets innsida så då vill jag veta om det är säkert att ha heltäckande ramp utan täckglas eller om det är tänkt att man skall ha täckglas även om rampen är heltäckande.

            Jag vill inte enbart förlita mig på jordfelsbrytaren...

            Kommentar

            • Hasse H
              • August 2004
              • 2111

              #7
              Vill man slippa fuktproblem i en heltäckande belysningsramp utan täckglas måste man ha nån sorts ventilation som drar ut fukten. Oftast räcker det med ventilationsspalter, i svåra fall kan man sätta in fläktar som drar ut den fuktiga luften. På mitt 600 liters kar har jag en spalt både i fram- och bakkant som genom självventilation drar ut den mesta fukten.

              Bygger man en ramp i trä är det en god idé att lacka flera lager högblank lack som fuktspärr, även om rampen är ventilerad.
              mvh Hasse
              Det man inte vet, har man ingen aning om.

              Kommentar

              • Sveziano
                • July 2005
                • 65

                #8
                Ursprungligen postat av Hasse H
                Vill man slippa fuktproblem i en heltäckande belysningsramp utan täckglas måste man ha nån sorts ventilation som drar ut fukten. Oftast räcker det med ventilationsspalter, i svåra fall kan man sätta in fläktar som drar ut den fuktiga luften. På mitt 600 liters kar har jag en spalt både i fram- och bakkant som genom självventilation drar ut den mesta fukten.

                Bygger man en ramp i trä är det en god idé att lacka flera lager högblank lack som fuktspärr, även om rampen är ventilerad.
                Tack för ett uttömmande svar. Det akvarium jag har i åtanke är på 120 liter och har en formgjuten ramp i plast som har två lysrör. Jag tolkar ditt råd som att man nog bör ta upp en eller ett par spalter för att inte få problem med elektroniken (plasten tar ju knappast skada). Hur breda/långa spalter tror du behövs? Två stycken á 15 x 0,5 cm?

                /T

                Kommentar

                • Hasse H
                  • August 2004
                  • 2111

                  #9
                  Svårt att säga, hur mycket fukt som dunstar och behöver ledas bort beror ju på hur vattnet värms upp, omgivningstemperatur och hur mycket rörelse det är i ytan. Fast jag hade nog inte börjat skära i en färdig plastramp, jag hade byggt en egen i trä där jag hade kunnat göra spalterna utan att det syns särskilt mycket utvändigt. Om man inte tänker sig för kan det bli en hel del ljusutsläpp genom ventilationsspalter och det kanske man inte vill ha. Min ramp har 2 meter långa cm-breda spalter utmed långsidorna. Några bilder finns i denna artikeln.
                  mvh Hasse
                  Det man inte vet, har man ingen aning om.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...