Motor för vattenbyte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan73
    • December 2003
    • 483

    Motor för vattenbyte?

    Hmm... börjar klura lite på att ha ett stort kar i källaren, har ju bara 4 nu så man måste väl skärpa till sig tänkte jag

    Min fråga är om det går att få igång en hävert på nåt sätt (motor?), då karet ska stå i källaren men avloppet är en våning ovanför?
    /J
  • Joacim
    • December 2003
    • 964

    #2
    En hävert lär det ju inte bli om du skall få vatten att rinna "uppåt" och det i sig trotsar tyngdlagen Jag vet inte hur stark pump du har i filtret du använder men kanske det skulle funka med att koppla "avloppsslangen" till utblåset? (jag vet andra som gör så men om det funkar med höjdskillnaden hos dig kan jag inte svara på)

    I annat fall kanske du kan modifiera en länspump för att pumpa ur vatten. (en relativt svag och sätta myggnät framför så den inte suger upp något du inte vill pumpa ut)

    Just my 2 cents

    /J
    Det finns 10 sorters människor här på jorden.
    De som förstår binära tal och de som inte gör det.

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Jag har ett pumphuvud på 1800 l/t och en 3/4" slang när jag byter vatten.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • dgqlof
        • November 2003
        • 1344

        #4
        Har precis samma situation med akvariym i källaren och inget avlopp. Jag har satt igång det nu i sommar så jag vet inte hur det fungerar i längden, men så här ser det ut: En stor murar-balja på golvet i källaren, i den har jag en dräneringspump med utloppsslang som jag kopplat in på diskmaskinsavloppet under köksbänken en våning upp (har inte fått nivåbrytaren att fungera ordentligt ännu så jag sköter det manuellt ännu).

        Med vanlig hävert kan jag då suga ut vattnet ur akvariet ner i baljan, sedan pumpas det upp. En dräneringspump klarar höjden bra, det gör inte vanliga akvariepumpar. Å andra sidan kan inte en dräneringspump köras kontinuerligt, de har inte så bra livslängd, dessutom drar de en massa ström, men för akvarieavlopp är det perfekt.
        Senast redigerad av dgqlof; 07 August 2005, 10:02.

        Kommentar

        • Johan73
          • December 2003
          • 483

          #5
          Jag har väl en höjdskillnad på ca 2m från det tänkta karet till avloppet.
          Har ni några bilder på era lösningar?

          Kramfors: Det lät ju enkelt men skulle det funka för mig eller är det mer dgqlof grejen som gäller?

          Vart får man tag på dräneringspumpar(länspump etc och vilken storlek (?) krävs etc?
          /J

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Det beror på hur lång slangen är, ett Projekt (som är relativt billigt) pumphuvud på 1800 l/t lyfter 175 cm, med en längre slang kan du få ha ett dubbelt så kraftigt.
            Billigast lösningen är det med en dräneringspump de brukar kosta någon hundring.

            Om du väljer en dammpump så lyfter en Easy Jet 2400 2,5/m och 2400 l/t (vid pumpen)kostar ca 1000:-
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              Johan73 en sån här skulle kunna funka.
              Biltema erbjuder ett brett sortiment för hela familjen inom bilreservdelar, mc, verktyg, kemi, bygg, båt, fritid, hem och teknik. Välkommen till hela familjen varuhus!


              går ju å driva med en batteriladdare om det är så.

              här är en dyrare men med tryckhöjd 4.5m
              Biltema erbjuder ett brett sortiment för hela familjen inom bilreservdelar, mc, verktyg, kemi, bygg, båt, fritid, hem och teknik. Välkommen till hela familjen varuhus!
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • dgqlof
                • November 2003
                • 1344

                #8
                Jag tror det är en sådan här för 299 kr jag har
                Biltema erbjuder ett brett sortiment för hela familjen inom bilreservdelar, mc, verktyg, kemi, bygg, båt, fritid, hem och teknik. Välkommen till hela familjen varuhus!

                Bilder kommer kanske så småningom.

                För att få bra pumphöjd kan du annars koppla två vanliga akvariecirkulationspumpar i serie på samma slang, då adderas höjderna. Mycket billigare och energisnålare än att gå upp i pumpstorlek. Men det lär ändå bli dyrare än pumpen jag valde.

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #9
                  Fördelen med pumphuvud är att du tömmer direkt ur akvariet, med en bit filtermatta på insuget är det ingen risk för fiskarna.
                  Pumhuvet kan du använda i något akvarie.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • Johan73
                    • December 2003
                    • 483

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kramfors
                    Fördelen med pumphuvud är att du tömmer direkt ur akvariet, med en bit filtermatta på insuget är det ingen risk för fiskarna.
                    Pumhuvet kan du använda i något akvarie.
                    Kanske är lite trög men hur exakt funkar det med pumphuvudet, kopplar du slangen till utblåset på det eller?
                    /J

                    Kommentar

                    Arbetssätt...