Aquael 27 liters.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rent vatten
    • April 2005
    • 1061

    Aquael 27 liters.

    Köpte idag ett nytt yngel kar på 27 liter. Det som följde med var ett lysrör,och ett litet filter men ingen doppvärmare behövs det till så litet kar?
  • Redbullen
    • April 2005
    • 1129

    #2
    Ursprungligen postat av rent vatten
    Köpte idag ett nytt yngel kar på 27 liter. Det som följde med var ett lysrör,och ett litet filter men ingen doppvärmare behövs det till så litet kar?
    Jag skulle nog ha doppare i ett så litet kar.
    Vattnet i karet påverkas ju lättare av värmen/kyla utanför karet iom att det är så liten volym

    Hade du tex haft ett 500liters eller så, så klarar det sej bättre...mer varmt vatten som ska kylas ner vilket tar längre tid..

    Jag har ett spott-kar på 19 liter som är väldigt känsligt, har en 75wattare i där som får jobba en hel del...

    Så jag skulle nog stoppa ner en doppare om man vill ha lite stabil temperatur

    //Peter

    Kommentar

    • Gud bevare Tsaren
      • April 2004
      • 276

      #3
      Det är svårt att säga, lysrörets vattenvärmande effekt är betydligt mer påtaglig i ett litet kar än i ett större men då måste man också betänka att temperaturen sannolikt sjunker när belysningen slås av inför natten och att vattentemperaturen därmed kan skifta med ett antal grader över dygnet, på gott och ont. Det är helt en fråga om vilka yngel du ska ha, huruvida de kräver en jämn och/eller hög vattentemperatur. Det är sådana faktorer som styr om du behöver en doppvärmare eller ej, och skulle så vara fallet är marknadens minsta (vanligtvis på runt 25W) fullt tillräckliga i ditt yngelkar.

      Högaktningsfullt
      Gud bevare Tsaren

      Kommentar

      • fredrikakesson
        • November 2003
        • 1363

        #4
        Hej

        Jag har ett 25 liters stående när det var igång så sjönkt tempen väldigt fort när belysningen slogs av.Jag skulle rekomendera att köpa en sån här: http://www.pwss.nu/product.php?produ...cat=323&page=1 .Har 150W versionen av samma värmare.Fungerar jätte bra till det facila priset av 130 kr.....
        Fredrik

        Kommentar

        • svea
          • February 2005
          • 2476

          #5
          Vad kan man mer ha i ett 25-liters? Nån killi? Har ett ståendes tomt, skulle var kul att använda det till något förutom yngel.
          Svea

          Mina bilder
          Min zoon

          Kommentar

          • rent vatten
            • April 2005
            • 1061

            #6
            Har palettyngel som skall få gå där ett tag.

            Kommentar

            • Sonja
              • October 2003
              • 7357

              #7
              Kolla hur tempen håller sig. Pumphuvudet till filtret kommer att värma vattnet. Jag har några 18-25 liters med bara Fluval 1+filter och ingen värmare. Dom är stabila 24-25 grader dygnet runt, även på vintern när det är lite svalare inne.
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

              Kommentar

              • Sonja
                • October 2003
                • 7357

                #8
                Småfisk!

                Ursprungligen postat av svea
                Vad kan man mer ha i ett 25-liters? Nån killi? Har ett ståendes tomt, skulle var kul att använda det till något förutom yngel.
                Svea
                Det finns väldigt små dvärgrasboror t ex Boraras maculatus (som jag har), B.briggitae och B.merah som passar väldigt bra ett litet biotopkar på 20-25 liter. Massor av växter så dyker det upp yngel också
                Man kan ha ett påfågelgobipar, killis som du nämner eller kanske någon av de minsta blåögonen. Det finns massor av små fiskar lite beroende på var man bor och hur välsorterade akvariebutikerna är.
                Alltid nyfiken!
                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                Kommentar

                • svea
                  • February 2005
                  • 2476

                  #9
                  Sonja
                  Jag hittar inte pågågelgobi och blåögon i min bok trots att jag har en bra o innehållsrik dito.
                  Har du bild eller latinskt namn?
                  Tack i så fall.
                  Svea

                  Mina bilder
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Frågor om fisk hör inte hemma i denna kategori "Akvarier och tillbehör" däremot passar ursprungsfrågan om doppvärmare in här.

                    Om doppvärmare behövs beror ju till stor del på vilka fiskar man har i. Tycker du skall köra igång akvariet och se var temperaturen hamnar - såväl filter som belysning lär väl höja tempen något.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • rent vatten
                      • April 2005
                      • 1061

                      #11
                      Jag skall bara ha palettyngel där.Inga växter bara en halvblomkruk,så det blir lätt att rengöra eftersom jag skall överutfodra.

                      Kommentar

                      • Maethor
                        • December 2004
                        • 675

                        #12
                        Jag har ett yngelakvarium i plast på ca15 L men ingen doppvärmare och det går bra. Jag har Dv Guramiyngel i det nu. Jag vet inte vad tempen ligger på men inte mer än 21grader tror jag men ynglen mår ändå bra, så jag tror inte att värmare än så nödvändig.
                        112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
                        105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
                        54L: ca 15 kamphanar
                        90L: 3kamphanar
                        90L: 3kamphanar
                        90L (marin): 3kamphanar
                        6x2L: Kamphanar

                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

                        Kommentar

                        Arbetssätt...