Frågor om när Bottenfilter slammar igen.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Timon
    • June 2003
    • 106

    Frågor om när Bottenfilter slammar igen.

    Som jag skrivit lite i tidigare trådar så har jag nu startat upp mit 200liters med bottenfilter på prov. Jag har en Maxi-jet powerhead som pumpar 1300l/h.
    När filtret kördes igång så kunde man, om man kollade under akvariet, se att det rörde sig, strömmade, under bottenfiltret. Såg lite ut som om det droppade och sedan strömmade runt. Nu gör det inte det längre. Frågan är då. Har det redan täppt till eller hur ser man det isåfall? Pumpen pumpar på som vanligt och det är ingen grus under bottenfiltret förutom ett par korn, kan påpeka att de var där redan vid starten, och det gör väl ingen skillnad.
    Jag blev rekomenderad att använda två olika sortes grus. en på 1-3mm och en på 2-5mm. Så nu jag har 1/3 av 1-3mm och resten är 2-5.
    200L uppstart
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    sålänge vattnet flödar ser jag inte varför man ska gräva i de.

    har själv kört bottenfilter sen i mitten av maj och de strömmar lika mycke nu som i början men varför 2 storlekar på bottenmaterialeT ?

    den rekommendation jag fick var att ju grövre grus man hade ju tjockare lager behövdes.
    har 2-4mm grus rätt tunt men funkar för mej och dom fiskar jag har.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • Timon
      • June 2003
      • 106

      #3
      Med flödar menar du då att pumpens flöde är rätt eller att det "strömmar" under filtret? nu ser det mer ut som bubblor på vissa ställen som inte rör sig.
      kanske är mitt grus för fint iaf?
      kanske ska jag rensa ut så mycket som möjligt av det mindre gruset och slänga på med grövre (2mm-) istället innan det blandas alltför mycket.
      200L uppstart

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        vet inte om det är rätt men jag resonerar som så att sålänge pumpen drar runt vatten så måste ju vatten ströma genom gruset och om det har slammat igen så kan ju inte vattnet komma ner och då finns det inget vatten pumpen kan dra runt.

        om gruset skulle va för fint är inget jag kan svara på
        det gruset jag har (2-4mm) valde jag enbart för utseendet och inte för ett bottenfilter.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • peterhaack
          • November 2004
          • 1752

          #5
          Jag har kört ett kar som längst utan att röra i det (förutom att byta vatten) i 1År och 3månader sen skulle jag dekorera om och rörde lite i grusen sög upp det mest skitigaste vattnet, dekorerade om fyllde upp och körde ytterligare 11månader och pumpen gick hur fint som helst det är det som är så gott med botten filter två av mina kar har nu gått i snart 6månader och ja ni kan se själva på det stora karet www.haack.se/310/310.htm
          Senast redigerad av peterhaack; 06 August 2005, 07:47. Anledning: Stavar som en kråka(mmm de kanske stavar bättre)
          Siten där alla plantor växer PlantSwap!

          Kommentar

          • jarinen
            • February 2003
            • 801

            #6
            När biologisk filtrering skall erhållas, ska inte cirkulationen vara alltför kraftig.

            Alltså: Jag tror inte det är nån fara vad gäller det biologiska i ditt bottenfilter om du underhåller det då o då.

            Jag tror det är bara positivt att cirk. har gått ner lite, 1300 L /h på 200 liter går nästan för fort, tenderar att bli ett rent mekaniskt filter, några bakterier hinner knappt bildas typ.

            Mvh Jari

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              kan ju inte klaga på dom bilderna
              undrar peterhaack gör du några slamsugningar typ 1gång i veckan ?

              funderat alvarligt på att köra bottenfilter i mitt nästa kar som kommer bli modell större MEN då köra det som ett förfilter till ett ytterfilter.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • peterhaack
                • November 2004
                • 1752

                #8
                Nix ingen slamsugning däremot kan man fluffa till det i grusen ibland om det blir för mycket framme vid rutan som du ser på de första 6el8 bilderna e det ganska mörkt ner till men nu i söndags bytte jag vatten och satte ner handen och "tvättade" bort det mörka, liten nätt gnuggning med händerna.
                Jag vet bilderna är inte de bästa men jag slår nog hål på de flest myterna vissa personer har, det går inte att ha växter eller stockar ovan filterna eeeeeh jo var skulle jag annars gömma dem på bakreväggen eller hahaha, odla växter med bottenfilter *suger ju ut all näring blabla* e näää. jag har scalarer och discusar som stimmar fiskar ynglar av sig ja osv.... hehe
                Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                Kommentar

                • MagicFingers
                  • November 2003
                  • 3136

                  #9
                  Peter, glöm nu inte att säga att du bara har en DEL av bottenytan med bottenfilterplattor....
                  Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                  Nunc Est Bibendum

                  Kommentar

                  • Raven
                    • February 2005
                    • 15385

                    #10
                    Ursprungligen postat av peterhaack
                    men jag slår nog hål på de flest myterna vissa personer har, det går inte att ha växter eller stockar ovan filterna eeeeeh jo var skulle jag annars gömma dem på bakreväggen eller hahaha, odla växter med bottenfilter *suger ju ut all näring blabla* e näää. jag har scalarer och discusar som stimmar fiskar ynglar av sig ja osv.... hehe
                    hehe har också rot ovanför filtret.
                    en halv kruka.
                    en rot med en windelöw ormbunke på.
                    ett litet gäng vattenpest.

                    kan inte klaga på hur de växer måste snart göra nåt åt min anubias växer LITE FÖR BRA.
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

                    Kommentar

                    • Timon
                      • June 2003
                      • 106

                      #11
                      Tack för alla svaren.
                      fint akvarium du har peter. Såg att du har betydligt mer grus än vad jag har. Så jag ska göra slag i saken och köpa 20Kg till imorgon.
                      Det är ju inte så lätt att fylla grus i efterhand kanske så jag tog en 1,5l PET och skar upp bottnen så man häller gruset den vägen, då hamnar det direkt på bottnen och yr inte runt en massa. sen rättar man ju till det mer efteråt.

                      Jarinen: Det kanske ligger i något i att cirkulationen är för kraftig då. En del partiklar yr runt mest hela tiden. Får ta och kolla upp det.
                      200L uppstart

                      Kommentar

                      • peterhaack
                        • November 2004
                        • 1752

                        #12
                        Tack Timon.
                        i mitt 310 har jag 70kg 2-3mm "Mindanao" grus. låter som en bra ide det där med PET-flaskan.
                        min pump är på 1300l/h med så det är inte för starkt alls hur många plattor använder du. jag har två plattor i mitt 310 åm du har 1 så ja kan du strypa pumpen lite men om du har två låt den gå.....
                        Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                        Kommentar

                        • peterhaack
                          • November 2004
                          • 1752

                          #13
                          Tjena Magic

                          Ursprungligen postat av MagicFingers
                          Peter, glöm nu inte att säga att du bara har en DEL av bottenytan med bottenfilterplattor....
                          Jepps, som MagicFingers skriver man SKALL inte täcka hela botten med plattor det ger inte bättre rening/filtrering för det.
                          Som i mitt fall i mitt 310 användes 1/4 av karet botten till 2 filterplattor.
                          Jag har nu lagt ut en bild hur det ser ut under mitt 310.
                          Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                          Kommentar

                          • cobra
                            • December 2004
                            • 1743

                            #14
                            Jag har 450 liter med två plattor och 1500 liters pump och gruset är 7-8 cm tjockt...
                            Fotosidan.se

                            Kommentar

                            • peterhaack
                              • November 2004
                              • 1752

                              #15
                              Ursprungligen postat av cobra
                              Jag har 450 liter med två plattor och 1500 liters pump och gruset är 7-8 cm tjockt...
                              Har du ngra bilder på ditt kar Mr Cobra?
                              Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...