Nybörjare på ytterfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jesper2
    • April 2005
    • 54

    Nybörjare på ytterfilter

    Tänkte skaffa ett ytterfilter efter att i alla år använt innerfilter. Min erfarenhet är 0 och nu undrar jag vad som behövs? Får jag allt jag behöver d v s filtermaterial, slangar, slangklämmer e t c + en bruksanvisning i detta Eheim kit?

    EHEIM External Filter professionel 5e 700 electronic WLAN,4011708202104,Eheim,2078010,,external filter with WLAN control, 300-700 l,aquarium,aquaristic,aquaristik,aquaristikshop


    Är det ett bra pris?

    Mvh
    Jesper
  • mrp
    • June 2005
    • 15

    #2
    Har ingen erfarenhet av filtret men funderar dock på ett sådant också...

    Billigaste jag sett är €174 i danmark (har inte kollat portokostnader)


    /peter

    Kommentar

    • MagicFingers
      • November 2003
      • 3136

      #3
      Ursprungligen postat av Jesper2
      Tänkte skaffa ett ytterfilter efter att i alla år använt innerfilter. Min erfarenhet är 0 och nu undrar jag vad som behövs? Får jag allt jag behöver d v s filtermaterial, slangar, slangklämmer e t c + en bruksanvisning i detta Eheim kit?

      EHEIM External Filter professionel 5e 700 electronic WLAN,4011708202104,Eheim,2078010,,external filter with WLAN control, 300-700 l,aquarium,aquaristic,aquaristik,aquaristikshop


      Är det ett bra pris?

      Mvh
      Jesper
      1. ja det är komplett med allt du behöver.
      2. det är ett okay pris, du betalar ju för kvalitet,.. MEN!...

      du bor i staffanstorp, spring in te zooet där i spelbutiken och köp ett AM-top filter för en spottstyver av pengarna du spenderar på ett eheim!...
      Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

      Nunc Est Bibendum

      Kommentar

      • Jesper2
        • April 2005
        • 54

        #4
        Ursprungligen postat av MagicFingers

        1. ja det är komplett med allt du behöver.
        2. det är ett okay pris, du betalar ju för kvalitet,.. MEN!...

        du bor i staffanstorp, spring in te zooet där i spelbutiken och köp ett AM-top filter för en spottstyver av pengarna du spenderar på ett eheim!...
        Kvalitet ja, håller AM-top samma kvalitet som Eheim? Eheim är känt för att vara tyst och det värderar jag högre än några sparade hundralappar. Är AM-top lika tyst?

        Mvh
        Jesper

        Kommentar

        • Jesper2
          • April 2005
          • 54

          #5
          Ja, och såvitt jag kan se innehåller de samma saker även om det inte är lika specifiserat i den danska butiken. Väger det 10 kg blir det dyrt att skicka från Tyskland. Från Danmark vet jag inte.

          Mvh
          Jesper
          Senast redigerad av Jesper2; 05 August 2005, 14:25. Anledning: Stavning

          Kommentar

          • MagicFingers
            • November 2003
            • 3136

            #6
            aquaristic. tar 19 evro i frakt >32kg..

            mitt am-top 3338 é helt okay ljudnivå på.
            jag har ju "bara" haft det ett halvår men, det låter inte direkt mkt om det alltså..
            Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

            Nunc Est Bibendum

            Kommentar

            • MagicFingers
              • November 2003
              • 3136

              #7
              frakten é dyrare från danmark än från tysklnad!.
              Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

              Nunc Est Bibendum

              Kommentar

              • mrp
                • June 2005
                • 15

                #8
                Bodde jag i Staffanstorp skulle jag åka över till Vallensbæk strand, straxt utanför köpenhamn. Och slippa frakten... /peter

                Kommentar

                • heljis

                  • June 2003
                  • 1150

                  #9
                  Ursprungligen postat av Jesper2
                  Kvalitet ja, håller AM-top samma kvalitet som Eheim? Eheim är känt för att vara tyst och det värderar jag högre än några sparade hundralappar. Är AM-top lika tyst?
                  jag har tre Am-top 3 varav två stycken är igång. Det ena har varit tyst hela tiden, det andra lät ett litet tag... Men efter lite pillande så är det lika tyst som det andra.
                  880:-/st, hur mycket betalar du för ett eheim?

                  ps. jag har även ett eheim pumphuvud, och jäklar vad det låter i jämförelse med am-top-filtren. jag sover i samma rum som båda mina kar.
                  Martin Heljedal

                  They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

                  Kommentar

                  • Jesper2
                    • April 2005
                    • 54

                    #10
                    Ursprungligen postat av heljis
                    jag har tre Am-top 3 varav två stycken är igång. Det ena har varit tyst hela tiden, det andra lät ett litet tag... Men efter lite pillande så är det lika tyst som det andra.
                    880:-/st, hur mycket betalar du för ett eheim?
                    1295 dkr för ett 2028 med filtermaterial blir väl ca 1600 SEK. Man skall leva med filtret ett tag och det räcker med att Eheim är lite bättre för att det skall vara värt de pengarna. Om det är så vet jag inte men Eheim känns tryggt eftersom det verkar finnas många som vittnar om goda erfarenheter.

                    Än så länge lutar det åt ett Eheim men jag vill gärna höra fler omdömen. Jag har ändrat mig förr.

                    Mvh
                    Jesper

                    Kommentar

                    • Jesper2
                      • April 2005
                      • 54

                      #11
                      Ursprungligen postat av mrp
                      Bodde jag i Staffanstorp skulle jag åka över till Vallensbæk strand, straxt utanför köpenhamn. Och slippa frakten... /peter
                      Det är dyrare att köra över bron men man kan ju kombinera det med att köpa öl så betalar det sig.

                      Mvh
                      Jesper

                      Kommentar

                      • MagicFingers
                        • November 2003
                        • 3136

                        #12
                        ptja.. jag är som sagt nöjd med min am-top, köpte den dessutom från danmark där den är ännubilligare än staffanstorp, BTW. .. 599 danska...

                        och då kan man köpa 2 st för samma peng som en eheim som du gav pris på...

                        dessutom var jag på jakt efter en ny rotor till mitt 2215.. den skulle kosta mig 195:- .. dvs. 1/5 del av ett nytt filter, mjee..(ett mkt kraftfullare filter då )

                        så kolla upp vad reservdelarna kostar till det du köper oxå..

                        (det finns för tillfället inga reservdelar till am-top men kommer har jag hört)
                        Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                        Nunc Est Bibendum

                        Kommentar

                        • plorozen
                          • January 2004
                          • 531

                          #13
                          jag skulle köpa ett eheimfilter. lätt att få tag i reservdelar, hög kvalitet(har ett eheim innerfilter som hållt i 23 år, bortsett från impellerstaven som gett upp då och då)

                          kan också påpeka att frakten kan vara lägre om man beställer från tyskland, än inom sverige. från pwss gick frakten för två lysrör och en glomat 2 på 140 kr, medans tre ytterfilter, 6-7 kilo filtermaterial från aquaristic.de gick på 185 kr, och då hade jag kunnat klämma ner åtskilligt mer, samt att jag fick den leverad hem till dörren.
                          en snabbttitt på posten.se visar att ett 20 kilos hempaket kostar 385kr.

                          så jag rekommenderar ett eheimfilter från tyskland.

                          Kommentar

                          • maxan
                            • December 2003
                            • 20

                            #14
                            Köpte mitt första ytterfilter igår.. Blev ett JBL Cristal Profi 500. Tycker Eheim verkar överreklamerat. Jag tvivlar inte på att det finns gamla filter som hållt oerhört länge. Men marknaden kanske inte riktigt hade samma konkurrens för 5-10 år sedan och många tillverkare har säkert lärt sig en del..

                            Betalade 1090:- för mitt JBL-filter över disk uppe i Stockholm. Då har det 12 liters filtervolym och pumpar 1200 l/h. Men då ingår allt som behövs när det fäller filtermaterial osv. Såg en notis på forumet om att det skall vara riktigt tyst.

                            Som med allt finns det bra och dåliga exemplar överallt, jag hoppas jag fick ett av de bättre

                            Kommentar

                            • becky_be
                              • August 2005
                              • 473

                              #15
                              Måste man ha ett ytterfilter? Ska köpa ett 500 liters, och är inte så bra på allt vad som hör till. Kan en del, men har mycket att lära. Där ingår det en Fluval 43plus (pump). Räcker det med den?
                              @-{-{--
                              Rebecca

                              Kommentar

                              Arbetssätt...