"Akvariet lutar" - ännu en tråd.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heljis

    • June 2003
    • 1150

    "Akvariet lutar" - ännu en tråd.

    Har läst runt lite om det här ämnet, men jag blir inte riktigt överens med mig själv om vad "vridet" betyder.

    Jag flyttade igår och har ställt upp både 600l:arn och 375an. I 600liters simmar mina malawi i väntan på flytt till 375an. Fyllde upp 375an idag och upptäckte att det lutade rejält. Tömde ut vattnet igen. Nu mätte jag på 600l som är fylld till 2/3.
    Hörn 1 och 2 är på samma långsida.. 3 och 4 på den andra. 1 och 3 på samma kortsida. hoppas ni förstår hur jag menar. Karets "footprint" är 200*55cm. Från övre kanten till vattenytan:
    hörn1: 20cm
    hörn2: 21cm
    hörn3: 20.6cm
    hörn4: 21.5cm

    Som ni ser lutar det "nedåt och åt sidan".. dvs ett hörn är högst, dess diagonala motsvarighet är lägst. 375an lutar på samma sätt. Är det här farligt?

    Vad bör jag göra och hur? Är faktiskt lite orolig, det är ett par 100l vatten (som jag inte vill ska rinna genom huset) det handlar om.
    Martin Heljedal

    They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.
  • urban.u
    • July 2005
    • 19

    #2
    Ingen kan nog ge dig ett exakt svar om el när karet spricker, men det blir naturligtvis spänningar i glaset om det lutar, vrider sig. Om du är orolig för det (vilket du ju är) så fixa det, borde ju gå bara genom att tömma karet lägga en frigolit bit mellan ställningen o karet( under hela karet då altså), kanske även försöka justera bena (?) när det är tommt. Fast om någon kan garantera att det är ofarligt att det lutar, så är ju det bäst förståss :-)
    //Urban

    Kommentar

    • MagicFingers
      • November 2003
      • 3136

      #3
      inga sablar frigolitbitar melan ram och ställning på ett ramkar *gud*.....

      töm 2/3 och justera på nytt. inte svårare än så.
      Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

      Nunc Est Bibendum

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        Ursprungligen postat av MagicFingers
        inga sablar frigolitbitar melan ram och ställning på ett ramkar *gud*.....
        håller med.
        endast helglasakvarier behöver underlag då dom står direkt på glaset.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • uffe
          • January 2002
          • 865

          #5
          men å andra sidan så får man väl bort ev lutningar även på aluramakvarium med frigolit under,det kan ju inte skada iallafall.
          // Uffe

          Kommentar

          • heljis

            • June 2003
            • 1150

            #6
            Karet är helglas och står på en 1cm frigolitskiva.
            Martin Heljedal

            They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

            Kommentar

            • Danei
              • September 2004
              • 555

              #7
              Det lutar bara det är inte skevt så det är ingen fara.

              Kommentar

              • heljis

                • June 2003
                • 1150

                #8
                Ursprungligen postat av Danei
                Det lutar
                Ja, jag vet

                Ursprungligen postat av Danei
                bara det är inte skevt så det är ingen fara.
                Bra. Samma sak som jag och min far konstaterade idag. Båda karen är fyllda och iordninggjorda!
                Martin Heljedal

                They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

                Kommentar

                • rent vatten
                  • April 2005
                  • 1061

                  #9
                  Köpte ett 27 liters yngel kar idag ,och nu när det är i ordning gjort så ser jag att det lutar 4mm på både längden och bredden . Men det funkar nog har kollat nu i 5 timmar har ännu inte läckt.Plus att min bänk är inte av någon vidare kvalite ,så ditt funkar säkert med ditt stora kar om du har en riktig och stabil bänk.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...