slamsugning +vattenbyte???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SeanChai
    • May 2005
    • 498

    slamsugning +vattenbyte???

    Hejsna!

    tänkte bara fråga en sak, jag vet inte om det här är rätt del i forumet att ställa denna fråga med hittade inte någonstans som passade in.

    NI som har sällskapsakvarium, hur ofta gör ni slamsugning och vattenbyten?

    jag har 7 nyckelhålsciklider, 15 kilfläcksrasborer, 3 små malar och en kräfta men dom producerar nå kopiöst med exkrement (sp), jag tror inte jag matar för mycket, det brukar bli var och varannan dag men aldrig så mycket att det lämnas kvar någonting på botten. det enda som ligger kvar är succhini till malarna, det byter jag varje dag (måste ha i varje dag annars blir min l-200 platt om magen - typ det enda han äter förutom att han städar glaset dagarna i ända).

    jag har ett 180l akvarium, sparsamt med växter (kommer bli fler senare), och fågelsand som bottenmaterial. jag tycker inte det verkar vara för många innevånare i karet.

    // SeanChai
    Min Zon

  • sacha
    • May 2005
    • 1016

    #2
    I de karet som de e platy/molly i etc.. brukar jag byta 20% vatten minst 1ggr/v ibland suger jag ur lite till mina yngelkar...å då blir de ju oftare. Slamsuger gör jag oftast också 1ggr/v annars varannan v.
    Tjopp...

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      slamsuga vad är det

      har själv aldrig slamsugit men ska bygga en slamsugare som drivs av vattenpump.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • Sonja
        • October 2003
        • 7357

        #4
        Jag byter mellan 40-50% vatten i veckan och slamsuger inte alls längre.
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

        Kommentar

        • Lucas_no1

          #5
          Alla akvarium är olika så att svara vad man gör i sitt eget hjälper ju inte så mycket.

          Vad har du för botten material?
          Har du tät fin sand så syns skiten mycket mer än om du har engelsk sjösten.
          Blästersand syns skit mycket tydligt på för den är så tät tex.

          Om du matar sparsamt så tycker jag det borde räcka att suga upp skräp en gång i veckan men det beror ju också på hur vattenvärdena är.

          Har karet varit igång en kort tid så kommer det bli mindre skit på botten när bakterierna kommit igång.

          Sen tycker jag du ska mata dina malar med algtabletter annars kommer risken att dom kommer dö av bristsjukdommar öka.

          Sen skiter ju vissa malar långa lasson vilket man inte får bukt med på annat sätt än att ta bort dom från karet. *s*

          Mvh Lucas :-)

          Kommentar

          • SeanChai
            • May 2005
            • 498

            #6


            // SeanChai
            Senast redigerad av SeanChai; 04 August 2005, 10:43.
            Min Zon

            Kommentar

            Arbetssätt...