Storlek vid köp av akvarie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • morganmalmberg
    • March 2005
    • 12

    Storlek vid köp av akvarie

    Skall köpa ett till akvarium nu i helgen. står och väljer mellan ett par olika. det jag så gott som bestämt mig för är ett lite ovanligare 450L med måtten 200x50x45cm vilket inte hör till standard måtten. det andra är ett vanligt 720L oxå det två meter men lite bredare och högre, men det är i största laget. Jag har därför tittat på kar som är mindre 150x50x50 och liknade.

    Till frågan!
    Jag har tänkt att skaffa lite större fiskar och gillar längd på akvariet. Men vill inte att det skall ta upp hela mitt vardagsrum. Vilket är bäst för fiskarna? ett långt akvarium eller ett med många liter eller ett högt?
    Vet ej vad jag vad jag ska ha för fiskar ännu men några stora malar och kanske en redtailmal eller liknade... inte så många fiskar utan hellre några ovaligare.
    Truth is what stands the test of experience.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Som sagt det beror på vilka fiskar du skall ha men för de flesta arter är det viktigast att akvariet är långt. De som vill ha höga är ju oftast de fiskar som i sig är höga.
    Ett större literantal är ju också att föredra för balansens skull.

    men det är i största laget
    INget av de akvarier du nämner är i största laget för red tail-malar - tvärtom är bägge definitivt i minsta laget
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • morganmalmberg
      • March 2005
      • 12

      #3
      kommer nog inte köpa en redtailmal heller utan var mer för att beskriva vilken typ av fisk jag är ute efter! är 450L för litet? kommer jag att ångra mig? sitter just nu bara på växtakvarium 200L och är nu på jakt efter något för att ha fiskar i.
      Truth is what stands the test of experience.

      Kommentar

      • limpus
        • December 2003
        • 288

        #4
        personligen hadde jag tagit 720 pgr av att det känns som att man har flera val möjligheter av fisk och innredning

        Kommentar

        • peppito
          • December 2003
          • 1612

          #5
          Jag skulle också gå på 720 liter om du vill ha större fiskar.
          "du ångrar bara det du inte gjorde"

          Kommentar

          • Iit_mutt
            • November 2004
            • 449

            #6
            Kan bara hålla med föregående skribenter. Hade med tagit det större karet, oavsett om jag skulle ha stora eller små fiskar. För, med ett stort kar så får man så mycket mer valmöjligheter än med ett litet kar. Och det gäller ju även som sagt vid små fiskar. Många har kanske ett kar emd 10 neontetror, ett stim på 30 eller fler=underbart osv. Så är det inte en fråga om prisskillnaden; ta det större
            Ja jag måste ju jag med; http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=310152

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              720 om golvet tål vikten annars 450.

              den extra halvmeter du dåfår jämfört med ett 375l kar (150*50*50) är ju inte fel.
              silverhaj till exempel gillar längd.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • Karon
                • January 2002
                • 3170

                #8
                576 el.480 liter skulle jag föreslå
                Om man väljer ett kar med måtten 160X60X60 el.50 får man plats med 58 watts rör istf 36, och det kan ju vara trevligt
                Lite utanför standard kanske, men vad då då
                Köper man nytt kan vilken tillverkare som helst med lite känsla för service fixa till ett kar med de måtten.
                Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                Kommentar

                • heljis

                  • June 2003
                  • 1150

                  #9
                  720l! Utan att tveka en sekund!!
                  Martin Heljedal

                  They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

                  Kommentar

                  • morganmalmberg
                    • March 2005
                    • 12

                    #10
                    Nu är det ju så att det 450L som jag inledde frågan med hade måttet 2meter långt. min fråga var om det är bättre med längd eller liter??
                    Truth is what stands the test of experience.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av morganmalmberg
                      Nu är det ju så att det 450L som jag inledde frågan med hade måttet 2meter långt. min fråga var om det är bättre med längd eller liter??
                      Vilket jag också gav ett svar på i mitt första svar.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • heljis

                        • June 2003
                        • 1150

                        #12
                        Ursprungligen postat av morganmalmberg
                        Nu är det ju så att det 450L som jag inledde frågan med hade måttet 2meter långt. min fråga var om det är bättre med längd eller liter??
                        Aha. Missade det. Längd eller liter är nog lite svårt att välja mellan. Ett kar på 100l som är 2m långt skulle få mycket märkliga mått även om det är praktiskt möjligt.

                        Väljer du däremot mellan längd och höjd så är det garanterat längden som är viktig. OM du inte ska ha altum eller liknande höga fiskar. Och så länge så inte är fallet så är det akvariets "fotavtryck", dvs bredden*längden som är viktigt.

                        Om jag såg en artbeskrivning där minimåtten på akvariet ska vara 2m och 700l och jag hade ett kar som var 1.8m och på 1000l så skulle jag nog låta literantalet avgöra.
                        Martin Heljedal

                        They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...