"Tavelakvarium" ... erfarenheter? Tankar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Iit_mutt
    • November 2004
    • 449

    "Tavelakvarium" ... erfarenheter? Tankar?

    Hallojsan alles.

    Frågar egentligen å en väns vägnar. Hon har tittat på ett kar som (iaf jag vill klassa som) är ett "tavelakvarium". Måtten 100*40*25 (25djupt då) och hon föll pladask. Ett kar som ser långt och stort ut men inte är mer än 100L.

    Jag har ingen erfarenhet av denna typen av kar. Någon annan som har det?

    Just med tanke på den låga volymen är det väl inte tal om några större fiskar. Det är väl tetror, gurami, kampfiskar, molly och liknande fiskar som är av intresse (inte just dom tillsammans kanske men) ja, mindre fiskar helt enkelt.

    Så min fråga är; någon som kan se några klara uppenbara problem/fel med den typen av kar? Framförallt då för fiskarna.

    Och så kan jag väl fråga samtidigt när jag ändå är igång. Hon vill ev. ha en "riktig" bakgrund, men platsen är ju väldigt begränsad, någon som vet någon mer bakgrund, förutom aquaels svarta, som inte tar någon större plats i karet?

    Ha det gottis

    /M
    Ja jag måste ju jag med; http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=310152
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    100*40*25 kan inte se nåt fel med dom måtten sålänge mindre fiskar väljs.

    kardinaltetror å platy går alldeles finfint till exempel.

    ska det va växter däri så är nog minst 2 lysrör ett krav men kan nog bli snyggt med bl.a valisneria i hörnena och även vattenpest däri till exempel.

    kanske ett gäng små räkor också
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • Iit_mutt
      • November 2004
      • 449

      #3
      Ja hon sa att det fanns lite olika alternativ för "tillbehör" (som jag fattade det var det man köpte ett grundkar och la sen till utrustningen) och där fanns 1-3 lysrör bl.a.

      Men om någon hade haft något hemskt dåligt att säga om typen av kar hade det nog redan kommit fram.

      Jag kan väl till viss del förstå hennes förtjusning, trots allt blir det ett kar som SER stort ut, men inte är överdrivet gigantiskt i vattenvolym. INredningsmässigt kan det nog med bli roligt, ex.vis en lång men smal rot kan ju göra sig bra i ett sånt kar, i ett "vanligt" skulle kanske just det bara se "pluttigt" ut.
      Ja jag måste ju jag med; http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=310152

      Kommentar

      • urbanandersson
        • January 2003
        • 965

        #4
        Hej!

        Nackdelar:
        man måste ha en stark vägg att hänga det i och vara van att hänga tunga sker på väggen.

        det kan vara svårt att komma till vid matning och skötsel.

        Det kan vara svårt att gömma filter och annan teknik.

        men allt detta beror ju på, från fall till fall.

        Men vist är det vansinnigt snyggt och 100liter och 1 meter är ju vettiga mått.

        Lycka till!

        Urban

        Kommentar

        • Iit_mutt
          • November 2004
          • 449

          #5
          Appropå att gömma tekniken så fanns det lite möjligheter för det med (handlar väl bara i grund och botten om hur mycket man vill punga ut). Bl.a. en "ram" till det, en ram som var tänkt att "stjäla" 10cm på ena sidan och inget på andra. Svårt att förklara, men den var byggd för att trots det se "rätt" ut (framifrån iaf, snett framifrån så ser det kanske knas ut) och som då även gick upp och ner en 10-15cm och därigenom dolde lysrampen.

          Matning osv ja, sant, en tanke som inte alls slog mig, matningen går väl att lösa, "övrig" skötsel är kanske lite bökigare.

          Nåja, nu har jag fått iaf lite förslag på vad som kan vara bökigare. Jag (eller ja, hon) tackar och så får vi se hur det blir
          Ja jag måste ju jag med; http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=310152

          Kommentar

          • Mr B
            • September 2004
            • 1310

            #6
            Bäst av allt, det är inte så löjligt tunt som standard tavelakvarium är... där tillochmed neontetror har svårt för att vända sig.

            Kan säkert bli jätte bra, hjälp vänninnan, och återkom med ett par bilder eller nått *- )

            B!

            Kommentar

            • brams
              • June 2003
              • 891

              #7
              de går å hänga på vilka väggar somhelst... har hängt tavelakvarium på upp till 200L i enkelgipsvägg.... Belastningen ligger så nära väggen så det går bra... rejäla mollyplugg och nån franskbult rätt i reglarna bara så....
              C.Brams

              Check out:
              brAmsAquascapers of SwedenSkolakvariet 2016

              Kommentar

              Arbetssätt...