Bottenfilter - fördelar och nackdelar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Drakulla
    • July 2004
    • 403

    Bottenfilter - fördelar och nackdelar?

    Jag skulle vilja ha synpunkter på bottenfilter. Vad har ni för erfarenheter? Kjell, du som har sysslat med fiskar i många år, vad säger du?

    Jag träffade en äldre man som har hållit på med akvariefiskar och odlat i över 30 år. Han rekommenderade mig att skaffa ett bottenfilter med pumphuvud till mitt 160 l akvarie. Detta för att få ett biologiskt bra filter. Jag tyckte att hans akvarievatten såg så rent ut och inga alger. Då sa han:titta vilket filter jag har. Öh, inget, sa jag. Kolla under akvariet då, sa han. Där finns ett bottenfilter som jag i princip aldrig behöver rengöra, sa han. Blev mäkta impad av det. Själv har jag ett innerfilter, Fluval3+. Det har för dålig filteryta för de goda bakterierna. Jag har problem med alger bla.

    Vi pratade om att ha ett lägre PH. Mannen sa att det är en bra idé att köpa kalkfritt grus för att att kunna hålla PHt strax under 7 vilket fungerar bra för nästan alla fiskar. Nu har jag närmare 7,5 i PH. Hårdheten ligger på 8. Det var någon mer fördel med hans grus, kommer ej ihåg.. Det var något om buffringen..

    När det gäller foder så matar han bara sina fiskar med fryst eller levandefoder flera gånger om dan, lite i taget. Absolut inget torrfoder! Hur tror du fiskarna får mat i naturen? sa han.

    Vad säger ni om detta? Intressant med synpunkter.
    mvh Drakulla

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=322876
  • kamelryttarn
    • June 2005
    • 17

    #2
    Ett tips är att söka lite här på forumet. Finns massor av bra trådar om det. Kontentan av det hela verkar vara att det funkar bra men att det finns bättre presterande filter idag.

    Kommentar

    • heljis

      • June 2003
      • 1150

      #3
      Sök om bottenfilter! Finns mängder av trådar där bla. Kjell har uttalat sig.

      Ang. substratet så är det säkert bra till vissa fiskar.
      "...hålla PHt strax under 7 vilket fungerar bra för nästan alla fiskar."
      ehum.. BS! Att pH på strax under 7 skulle vara bra för nästan alla fiskar är inte särskilt sant. Ta tex CA ciklider eller ciklider från någon av Malawi- eller Tanganyikasjön. De (iaf de senare) vill ha pH på över 8.
      Kalkfritt grus är dåligt för buffringen, var det det du inte kom ihåg möjligen? Kalk i akvariet höjer nämnligen kH en smula vilket hjälper till att buffra pH.

      Ang. fodret så matar jag mina fiskar omväxlande med räkmix och torrfoder (flingor & pellets). Jag kan inte erbjuda mina fiskar exakt vad de äter i naturen, iaf inte i tillräcklig mängd. Och varför skulle jag inte mata med torrfoder när det är ett jättebra foder?
      Martin Heljedal

      They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

      Kommentar

      • Neptun
        • March 2004
        • 719

        #4
        Finns det kanske en pytteliten chans att den du pratade med jobbar på Åleds?
        "Failure does not require planning"

        Kommentar

        • Drakulla
          • July 2004
          • 403

          #5
          Ursprungligen postat av heljis
          Ang. substratet så är det säkert bra till vissa fiskar.
          "...hålla PHt strax under 7 vilket fungerar bra för nästan alla fiskar."
          ehum.. BS! Att pH på strax under 7 skulle vara bra för nästan alla fiskar är inte särskilt sant. Ta tex CA ciklider eller ciklider från någon av Malawi- eller Tanganyikasjön. De (iaf de senare) vill ha pH på över 8.
          Kalkfritt grus är dåligt för buffringen, var det det du inte kom ihåg möjligen? Kalk i akvariet höjer nämnligen kH en smula vilket hjälper till att buffra pH.

          Ang. fodret så matar jag mina fiskar omväxlande med räkmix och torrfoder (flingor & pellets). Jag kan inte erbjuda mina fiskar exakt vad de äter i naturen, iaf inte i tillräcklig mängd. Och varför skulle jag inte mata med torrfoder när det är ett jättebra foder?
          Jag nämnde för mannen att jag inte hade några ciklider. Jag vet att de går i högre PH. Så kalkfritt grus är dålig för buffringen...? ok, trodde det var tvärtom... Jag har 8 i kh och det var tydligen förvånande enligt honom, just för vad det gäller i min kommun. Men det var bra för mina fiskar iaf.

          Jag tycker själv att det borde vara bra med omväxlande foder, använder själv både torrfoder, fryst o levande. Vet inte om torrfodret hade något negativt att göra med nitrifik.bakterier eller alger. Vågar inte uttala mig eftersom jag är osäker.

          Ursprungligen postat av Neptun
          Finns det kanske en pytteliten chans att den du pratade med jobbar på Åleds?
          Hm, jag vet inte om jag vill nämna något namn eller ställe.. ;-)

          När det gäller filter skulle man kanske satsa på att göra ett själv med ett plaströr, filtervadd och pumphuvud, som det står om här på Zoopet?
          mvh Drakulla

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=322876

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Jag är väl inte någon större beundrare av bottenfilet om man säger så (vilket säkert har framgått tidigare här i foumet)
            En gång i tiden hade också jag en massa akvarier med bottenfilter och då (för 15-20 år sen) var det ett steg framåt men utvecklingen har fortsatt framåt och nya och effektivare filtermaterial som filtermattor har sett dagens ljus.

            När det gäller filter skulle man kanske satsa på att göra ett själv med ett plaströr, filtervadd och pumphuvud, som det står om här på Zoopet?
            Då är fakstiskt bottenfilter att föredra framför filtervadd - det är definitivt inte något bra filtermaterial. Kan dock funka som ett mekansikt snabbfilter över natten, men that´s it. Tror inte att det rekommenderas här på Zoopet som du skriver.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • heljis

              • June 2003
              • 1150

              #7
              Ursprungligen postat av Drakulla
              Jag nämnde för mannen att jag inte hade några ciklider. Jag vet att de går i högre PH.
              Ciklider är liksom inte något speciellt ultrakonstiga fiskar. De är helt vanliga fiskar som lever över hela jorden, i alla vatten som går att uppbringa. Dessutom lever de sida vid sida med andra fiskar som inte är ciklider, också detta i alla tänkbara vattenvärden.

              Ursprungligen postat av Drakulla
              Vet inte om torrfodret hade något negativt att göra med nitrifik.bakterier eller alger. Vågar inte uttala mig eftersom jag är osäker.
              Foder är foder. Torrt som blött. Fodret kan vara bra eller dåligt för fisken, men när det bryts ned bidrar det (i rätt miljö) till en sak: nitrifikationscykeln.

              Det låter som "mannen" har ett par åsikter som går isär från större delen av "akvarist-sverige". Låter en hel del som en viss "man" jag hört talas om..
              Men hans metoder fungerar säkert för honom, annars skulle han väl knappast lära ut dem. Alla kar är ju olika.
              Martin Heljedal

              They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

              Kommentar

              • peterhaack
                • November 2004
                • 1752

                #8
                Hej
                Ang bottefilter, så är det nog lika bra som alla andra filter som finns på marknaden.
                Jag tror man skall lära sig att bottenfilter e faltiskt lite smutskastat här inne på forumet när man fråga om det, men i verkligheten finns det många användare av dem.
                Jag har själv bottenfilter från Åled och ja jag förspråkar deras syn på hur man sköter fisk och sina kar för det fungerar!
                De hade ju inte haft den butiken de har idag i 35år om de inte hade rätt i vad de säger eller kan sin sak.
                Jag har inte rengjort mina kar sedan de startades upp jag damsuger inte bottnen jag har ciklider diskusar botior scalarer ungfödare malar osv och de lever ännu jag kör CO2 mot allas "det går inte" jag säljer växter jag säljer fiskar, BOTTENFILTER fungerar man slipper en stor grön/grå klump på golvet man slipper slangar längs sidan på karet man behöver inte plocka upp ett inner filter som droppar ner över allt och som man skall skölja i akvarie vatten osv..
                Ja jag byter vatten men det gör vi alla väl??
                Det är en smaksak vad man vill ha för alla sorter filter fungerar, men på olika sätt, de tar olika plats, frågan e bara vad man vill böka rundor med...
                OBS detta är vad jag tycker =O))
                Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                Kommentar

                • Torstensson
                  • June 2002
                  • 1964

                  #9
                  Jag kör med bottenfilter i mitt 1400-liters akvarie, kalkfritt grus och matar i stort sett bara med frysfoder. Ibland blir det lite torrfoder eller tinade räkor, musslor mm. För mig fungerar det kanon, fiskarna trivs och växer.

                  Att köra med bottenfilter och sand är ingen höjdare. Malawi och Tanganyikaciklider gillar ju bäst sand så där fungerar det sämre. Men i många butiker kör dom med grus och bottenfilter i många akvarier, oavsett om det e Tanganyika, Malawi, sällskap, osv. så klart det fungerar!

                  Det finns säkert bättre filtersystem, och nya utvecklas hela tiden, men för mig fungerar det tillräckligt bra!

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Om man har bottenfilter och tycker att det funkar bra så skall man självklart fortsätta med det.

                    "Jag tror man skall lära sig att bottenfilter e faltiskt lite smutskastat här inne på forumet när man fråga om det, men i verkligheten finns det många användare av dem."
                    Visst de flesta här är rejält negativa men jag vill nog ändå påstå att bottenfilter här i Sverige har ett relativt bättre (eller snarre mindre dåligt) rykte än i de flesta andra länder.
                    För lite drygt 10 år sen så var jag med om att introducera BTN-bakgrunderna på marknaden och med bakgrunderna skickade vi med en monteringsinstruktion. I den rekommenderades att man skulle ställa bakgrunden på bottenfiler. Detta ledde till oerhört mycket kritik i Tyskland (som väl betecknas som akvarielandet nummer 1) och gav bakgrunderna ett lite dåligt rykte eftersom de då kopplades ihop med det stenåldersfilter som där betecknades som det sämsta filter som existerade. Lite orättvist tycker jag nog eftersom det inte är så fruktansvärt dåligt som tyskarna gör gällande, men självklart tvingades vi göra om instruktionen för bakgrunderna.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • peterhaack
                      • November 2004
                      • 1752

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      För lite drygt 10 år sen så var jag med om att introducera BTN-bakgrunderna på marknaden och med bakgrunderna skickade vi med en monteringsinstruktion. I den rekommenderades att man skulle ställa bakgrunden på bottenfiler. Detta ledde till oerhört mycket kritik i Tyskland (som väl betecknas som akvarielandet nummer 1) och gav bakgrunderna ett lite dåligt rykte eftersom de då kopplades ihop med det stenåldersfilter som där betecknades som det sämsta filter som existerade. Lite orättvist tycker jag nog eftersom det inte är så fruktansvärt dåligt som tyskarna gör gällande, men självklart tvingades vi göra om instruktionen för bakgrunderna.
                      Men där kan jag hålla med dig/dem att det var dock lite smått dumt tänkt att ställa en bakgrund på bottenfiltret, men jag kan inte fatta varför de kopplade det med att bottenfilter och de tillsammans skulle bli en dålig komination och varför det satte bakgrunder i dålig dager? Det var j u dock konstruktionen/installationen som var dålig =O)
                      Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Men där kan jag hålla med dig/dem att det var dock lite smått dumt tänkt att ställa en bakgrund på bottenfiltret, men jag kan inte fatta varför de kopplade det med att bottenfilter och de tillsammans skulle bli en dålig komination och varför det satte bakgrunder i dålig dager? Det var j u dock konstruktionen/installationen som var dålig =O)
                        Eftersom bottenfiltren hade så fruktansvärt dåligt rykte så smittade deras dåliga rykte av sig på bakgrunderna - lite som att sätta dit en Trabantratt i en Rolls Royce .
                        Vad vi gjorde var att vi
                        1/ Döpte om bottenfiltren till bottenplattor (så att inte ordet filter poängterades)
                        2/ Vi skrev om intsruktionen och poängterade att filtret hade man bakom bakgrunden och att bottenplattorna absolut inte fanns där som filter
                        3/ Tog också fram ett raster som fick bli ett nytt insug istället för genom bottenplattorna

                        Konstruktionen i sig med en bakgrund på bottenfilter tycker jag i sig inte är dålig om det handlar om ciklidakvarier utan växter.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Drakulla
                          • July 2004
                          • 403

                          #13
                          Ursprungligen postat av Drakulla
                          När det gäller filter skulle man kanske satsa på att göra ett själv med ett plaströr, filtervadd och pumphuvud, som det står om här på Zoopet?
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Då är fakstiskt bottenfilter att föredra framför filtervadd - det är definitivt inte något bra filtermaterial. Kan dock funka som ett mekansikt snabbfilter över natten, men that´s it. Tror inte att det rekommenderas här på Zoopet som du skriver.
                          Förlåt, jag menade filtermattor, inte filtervadd... Jag läste det som står om ett effektivt innefilter som man kan göra själv på den här sidan:

                          Det är många akvarieaffärer som använder sånt efter vad jag har sett. Det blir ju då en stor yta för bakterierna att bosätta sig på.
                          mvh Drakulla

                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=322876

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            jag menade filtermattor, inte filtervadd
                            Ok, det var ju bättre
                            Det är väl inte bara affärer som byter ut bottenfiltren mot filtermattor utan nästan varenda grossist har väl redan gjort det.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Ponchu
                              • March 2005
                              • 94

                              #15
                              Jag har ett 40 liters kar med Brio 1 innerfilter (rekomenderas inte). Mitt problem är att det måste rengöras varje vecka för att inte slamma igen helt och jag jobbar borta 2 veckor varje månad. Den som matar vill inte göra rent filtret. När jag åkte bort förra veckan grävde jag ner insuget till filtret i gruset för att det skulle komma mindre skit i filtret. Jag har på så sätt fått ett seriekopplat botten/filtermatte filter. Vad tror ni om filteregenskaperna och tror ni jag har kvar flödet när jag kommer hem om en vecka.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...