lysrör?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Silfver
    • December 2004
    • 78

    lysrör?

    hej vilket är det bästa lysrören egentligen om man vill ha ett sånt speciellt naturtroget sken....
    jag började som tonåring ...
  • lysröret
    • October 2004
    • 312

    #2
    naturtroget?
    i sverige så ser vattnet aningen grönt ut i hav och sjö. då passar ett dagsljusrör med nummer 965 & 860[kan heta 865].

    i tropiskt hav så är ljuset svagt blåare ner till omkr 10m.
    där efter blir det så sakta helt blått.
    till det är det blåa rör och ev tillsammans med ett dagsljusrör.
    även power-glo används.

    i tropiskt/tempererat sötvatten så omkr 10.000K*, dvs drar lite mer åt blått än dagsljuset. personligen gillar jag inte aquastar och aquarelle som gör att växterna ser lite för ljusa/ljusgröna ut.

    sök på google efter saurama. där finns en adress som heter aqauaweb nånting.
    där finns allt du behöver veta.

    Kommentar

    • Pannecke
      • January 2005
      • 1325

      #3
      I vårt akvarium har jag installerat ett daylight och ett aqua-glo från hagen. Jag tycker att det blir ett mycket fint ljus i burken. Gå in på hemsidan och titta på de senaste bilderna. T.ex. under "akvarium 2".
      /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

      Gå gärna in och titta på vår hemsida.

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        klicka på länken lysrör i min signatur så får du en massa bilder å förslag.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • Terato
          • November 2003
          • 560

          #5
          jag vill också ha ett riktigt naturligt ljus. Just nu har jag hagen life-glo som jag tycker är väldigt vita, lite gröna.
          Helst skulle jag vilja ha ett ljus som återger färgerna så bra som bara möjligt och vara vita, kanske skifta lite åt det gula hållet.
          Philips 965 borde vara det bästa alternativet för mig men de finns inte i 90 cm längd.
          Jag funderar på om osram Biolux 965 har samma färg som philips 965. Någon som har ngn erfarenhet av det? Det har ett högt Ra- index iaf.
          /Sara Östlund

          Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=125337

          Kommentar

          • lysröret
            • October 2004
            • 312

            #6
            Ursprungligen postat av Terato
            jag vill också ha ett riktigt naturligt ljus. Just nu har jag hagen life-glo som jag tycker är väldigt vita, lite gröna.
            Helst skulle jag vilja ha ett ljus som återger färgerna så bra som bara möjligt och vara vita, kanske skifta lite åt det gula hållet.
            Philips 965 borde vara det bästa alternativet för mig men de finns inte i 90 cm längd.
            Jag funderar på om osram Biolux 965 har samma färg som philips 965. Någon som har ngn erfarenhet av det? Det har ett högt Ra- index iaf.
            det är ingen skillnad för den spektrala fördelningen är likvardig.

            Kommentar

            • Terato
              • November 2003
              • 560

              #7
              det är så alltså. Men vad bra!
              /Sara Östlund

              Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=125337

              Kommentar

              Arbetssätt...